פרשת השחיתות העוסקת בבכירי עיריית פתח תקוה הבשילה למעצר: חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עצרו הבוקר (רביעי) את ראש עיריית פתח תקוה, רמי גרינברג. בדיון שהתקיים היום בבית משפט השלום בראשון לציון הוחלט להאריך את מעצרו בשישה ימים.

5 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
רמי גרינברג
(צילום: ריאן)

בנוסף נעצרו גם מנכ"ל העירייה, יניב בניטה, ושני אישים נוספים שהיו פעילים במערכת הבחירות של גרינברג ב-2018. למעצר זה קדמה חקירת משטרה אליה זומן גרינברג לפני כחודש, אז נחקר בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.
על פי הודעת המשטרה, גרינברג ושאר העצורים חשודים בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על פי פקודת מס הכנסה וחוק מס ערך מוסף. בנוסף לגרינברג, הוארך גם מעצרו של בניטה עד יום שני.
סניגורו של גרינברג, עו״ד עופר ברטל ממשרד ברטל כהן, מסר בתגובה: ״מסע הבחירות של ראש העירייה התנהל על פי חוק. דוח מפורט הוגש על כל הוצאה והכנסה למבקר המדינה ואושר על ידו. ראש העירייה עושה ימים כלילות ומנסה להיות שליח ציבור נאמן לתושבי פתח תקוה.
"קשה מאד להיות שליח ציבור בארץ הקודש וקשה ומסוכן שבעתיים להיות שליח כזה שמקפיד בקלה כחמורה. ראש העירייה עונה לכל השאלות שנשאל וימשיך לשתף פעולה עם המשטרה עד לתום החקירה. הוא מבקש מכל תושבי העיר שלא למהר לשפוט אותו ולהמתין בסבלנות לתום החקירה".
סניגורו של בניטה, עו"ד אורי קורב: "מר בניטה הינו רו״ח מכובד שסגר משרד משגשג כדי לשרת את הציבור כמנכ״ל העירייה. במהלך החקירה לא הוטח בו כל חשד ספציפי זולת הטחת סעיפי חוק מבלי פירוט כלשהו.
"בניטה שיתף את החוקרים בכל הידוע לו ואנו מאמינים כי לאחר שגרסתו תמסר ותיבחן, החדשות כנגדו יתפוגגו כלא היו".
יו"ר האופוזיציה וראש העירייה לשעבר, אורי אהד: "אני מציע לכולם לא לחרוץ דין, לנהוג באחריות לתת לרשויות החוק לפעול לזכור כי אין אדם שהוא מעל החוק ולכולם קיימת חזקת החפות".
חבר המועצה גנאדי בורשבסקי: "לפי מה שאני מבין, במשטרה חוקרים את התנהלותו של רמי מתקופת הבחירות, אבל צריך להבין שגם התנהלותו מאז נבחר בעייתית. בלי פיקוח, בלי ביקורת, רמי גרינברג בלבד. ההתנהלות הזו צריכה להיפסק".

החשיפה, המפעל והחומרים המסוכנים

חקירת המשטרה החלה בעקבות תלונה שהגיש פעיל הציבור ירון קדושים, עליה דיווחנו ב"מיינט פתח תקוה" לראשונה ביולי 2019, ולפיה גורם חרדי בשם משה פרידמן, המקורב לראש העירייה, דרש לפטר את אשתו ממוסד החינוך בו עבדה, במידה ולא יפסיק את פעילותו הציבורית.
קדושים, שנחשב למקורבו של ראש העירייה לשעבר, איציק ברוורמן, טען בתלונתו כי הדברים נאמרו בפגישה עם הנהלת מוסד החינוך שהעסיק את אשתו. עוד נטען אז כי פרידמן התנה את המהלך בהעברת כספים למקום.
אותו פרידמן, נמנה על בעלי אולם האירועים "מייפל", השוכן עשרות מטרים בלבד ממפעל המחזיק חומרים מסוכנים. עוד לפני תלונת קדושים, בחודש מאי 2019, דיווחנו כי המשרד להגנת הסביבה התנגד נחרצות להמשך פעילותו. בעלי האולם, שעדיין פעיל, ניסו במשך תקופה ארוכה לקבל אישור מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה היתר בנייה, אולם סורבו. בין היתר, בשל התנגדות המשרד להגנת הסביבה לאור קרבתו למפעל.
היוצרות התהפכו זמן קצר לאחר כניסת ראש העירייה, רמי גרינברג, לתפקיד. ב-2 בדצמבר 2018 אישרה העירייה היתר בנייה לאולם, תוך הסתמכות על חוות דעת של מומחית חיצונית. במכתב חריף ששלח המשרד להגנת הסביבה לאוריאל בוסו, אז יו"ר הועדה המקומית בפתח תקוה, נכתב בין היתר: "משמעות הוצאת היתר הבנייה על ידי הוועדה המקומית בנושא זה היא כי הוועדה המקומית שאינה גוף בעל מומחיות בנושא חומרים מסוכנים, פעלה בניגוד גמור לעמדה המקצועית, החד משמעית של המשרד להגנת הסביבה".

5 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
רמי גרינברג. המשטרה חוקרת חשדות כבדים
(צילום: ריאן)

פרשה נוספת אותה חוקרת המשטרה, בין היתר, נוגעת באשת ראש העירייה לשעבר, דפנה ברוורמן. בנובמבר 2020 פרסמנו כאן לראשונה על טענות מצידה של ברוורמן, לפיהן מקורב של גרינברג, נפגש עם מעסיקה בארגון "שינובר גרופ", וביקש לפטרה. לדברי ברוורמן, לאחר שסורב, ביקש אותו גורם להביא להפסקת פעילותה בפתח תקוה אלא שגם בקשה זו נענתה בשלילה.

הסרטונים: גרינברג לוקח צ'קים ומקלל

גם לאחר אירועים אלה, המשיך שמו של גרינברג להיות משורבב בפרשות המציגות התנהלות בעייתית לכאורה. לפני קרוב לשנה החלו בפתח תקוה שמועות על סרטונים מתקופת הבחירות, שעלולים להביך את ראש העירייה.

5 צפייה בגלריה
ההסתבכות של גרינברג. נחשפה ב"ידיעות פתח תקוה"
ההסתבכות של גרינברג. נחשפה ב"ידיעות פתח תקוה"
ההסתבכות של גרינברג. נחשפה ב"ידיעות פתח תקוה"
(שערי העיתונים: 22.7.2022, 17.7.2022)

במסגרת תחקיר מיוחד של "ידיעות פתח־תקוה" ו"מיינט פתח תקוה" הצטברו עדויות וחומר רב בנושא ממנו עלה כי לא מדובר בשמועה. בין העדויות הרבות בתחקיר שערכנו, הוצגה עדות מפתח של אדם שצפה בסרטונים, וסיפר על אחד מהם: "גרינברג יושב במשרד בחולצה לבנה מסתכל מדי פעם בנייד ולוקח לידיו את אחד הצ'קים. בסרטון אחר רואים אותו מקבל כסף מזומן ובעוד סרטון הוא עובר על רשימה כלשהי ומקריא את הסכומים שהתקבלו מגורם בודד".
מאז, הועלו מספר סרטונים שכאלה לרשת, ביניהן ניתן למצוא סרטונים שבהם נשמע גרינברג מנבל את פיו ומגדף שניים שהיו מקורבים אליו מאוד בתקופת הבחירות, רחלי פרידיונג ומעיין אמודאי. בחלק אחר של הסרטונים הוא תועד אומר דברים שהדליקו מספר נורות אדומות.
בסרטון שעלה לרשת בחודש יוני האחרון בעניין רחלי פרידיונג, נשמע גרינברג מביע גרינברג אי־שביעות רצון מהתנהלותה באשר לעניין מסוים סביב תרומה של צ'ק בסך 5,000 שקל: "לכי יא בת ז... מי את יא כלבה? ישר אמרתי מה את רוצה? מי את שאת עושה צחוק מהאנשים כל הזמן? זו לא חולת נפש? אני צריך להסביר לה, תקשיבי טוב... אמרתי, תקשיבי טוב יא ב... ז... קחי את עצמך ועופי לי מהעיניים... לא רוצה לשמוע את הפרצוף שלך... (טעות במקור)... היא חולת נפש, לא יעזור, לא נורמאלית".

5 צפייה בגלריה
גרינברג במהלך פגישה
גרינברג במהלך פגישה
גרינברג באחד הסרטונים שהופצו
(צילום: מתוך סרטון שפורסם ברשת החברתית, פרסום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

סרטון אחר, שטרם עלה לרשת, הוא באורך 53 שניות, ונפתח עם הכיתוב: שיחה שהתקיימה ב־20/5/2018 בהשתתפות: ראש עיריית פתח תקוה רמי גרינברג, גורם עירוני שמכהן בתפקיד בכיר בעירייה (שמו שמור במערכת) ואדם שמכונה "מיסטר X". בסרטון, המכיל וידאו בלבד ללא קול, נראה גרינברג, כשלצידו "מיסטר X" ולידו הבכיר בעירייה כיום. גרינברג נראה מדבר עם תנועות ידיים, ובהמשך מופיעות כתוביות שמבהירות בין היתר כי תוכן השיחה "יגרום להלם במדינה".
קראו עוד:
מעבר לאותם סרטונים, בדוח מבקר המדינה שבדק את התנהלות הסיעות השונות בתקופת הבחירות, צויין בהקשר לסיעתו של גרינברג "התחדשות עירונית" כי: "נמצאו כשלים בניהול חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה שבאו לידי ביטוי בהיעדר אסמכתאות להוצאות, היעדר אסמכתאות להוצאות שביצע אחר, הוצאות לא סבירות, הוצאות במזומן מעל הסכום המותר ואי דיווח על תרומות במועד".
לאחר שזומן לחקירה לפני כחודש הגיב רמי גרינברג לחשדות נגדו. הוא קשר את הפרשה ל"מתחרים שרוצים להכשיל", טען שאין לו דבר להסתיר וכי כל התמונה תתבהר בקרוב. גרינברג פנה אז לתושבים ואמר: "בכל צעד ושעל רק אתם עומדים לנגד עיני והכל כדי שכל אחד ואחת מכם תהיו גאים בעיר שלנו".