ראש עיריית פתח־תקוה, רמי גרינברג, נראה בסרטונים מתקופת הבחירות מקבל צ'ק בסכום גבוה ממה שמתיר החוק לקבל מגורם בודד, מדבר על סכומים נוספים שהועברו אליו ומקבל כספים במזומן.
2 צפייה בגלריה
גרינברג. "ההתנהלות הכספית של הסיעה נוהלה על ידי אנשי מקצוע
גרינברג. "ההתנהלות הכספית של הסיעה נוהלה על ידי אנשי מקצוע
גרינברג. "ההתנהלות הכספית של הסיעה נוהלה על ידי אנשי מקצוע
(צילום: ריאן)
לדברי גורם שצפה בסרטונים, מדובר בהתנהלות שמעלה סימני שאלה רבים.
גרינברג אמר השבוע בתגובה לדברים: "מדובר ברכילות".
מזה תקופה ארוכה שגורמים שונים בפתח־תקוה רומזים לכך שמסתובבים בעיר סרטונים שעלולים להביך את ראש העירייה. השמועה על הסרטונים הפכה מוחשית יותר כשמדי פעם עולים ברשת פוסטים שונים מצד תושבים מתנגדי גרינברג, שמזכירים את הסרטונים מבלי שראו אותם ומבלי לספק הוכחה לקיומם.
למעשה, האזכור היחיד באמצעי התקשורת לאפשרות קיומם של הסרטונים היה בריאיון שפורסם ב"ידיעות פתח־תקוה" ו"מיינט פתח תקוה" לפני מספר חודשים עם פעיל ציבור מוכר וידוע, שהיה בעבר אחד המקורבים ביותר לגרינברג ופעל במרץ לבחירתו, אבל הסתכסך איתו לאחר בחירתו לראשות העירייה ונמצא איתו כיום בנתק. הוא נשאל אז לגבי הסרטונים והסתפק בתשובה מעורפלת ומתחמקת.
במסגרת תחקיר מיוחד של "ידיעות פתח־תקוה" ו"מיינט פתח תקוה" הצטברו עדויות וחומר רב בנושא ממנו עולה כי לא מדובר בשמועה.
בין העדויות הרבות, ישנה עדות מפתח של אדם שצפה בסרטונים, ומספר על אחד מהם: "גרינברג יושב במשרד בחולצה לבנה מסתכל מדי פעם בנייד ולוקח לידיו את אחד הצ'קים.
בסרטון אחר רואים אותו מקבל כסף מזומן ובעוד סרטון הוא עובר על רשימה כלשהי ומקריא את הסכומים שהתקבלו מגורם בודד.
קראו עוד>>
במקרה אחר הוא נשמע נוזף בבן שיחו בטענה כי הוא שיתף גורם שלישי בהתנהלות ביניהם, שעלולה לסבך אותם אם אותו אדם יפתח את פיו וידבר. כמו כן, הוא נראה ונשמע אומר דברים קשים ביותר, ממש בשפת רחוב מלווה בקללות, על אנשים שונים שהיו אז בקרבתו ונמצאים כיום במערכת הפוליטית ועובדים איתו, אבל זה ברמה אישית ולא מעבר".
ראית את כל הסרטונים האלה?
"כן".
גורם אחר שעמו שוחחנו שופך אור על הפרשה: "קיימים סרטונים רבים מתקופת הבחירות, הרבה שעות וידאו עם קול שבהם מצולמים גרינברג ואנשים שהיו אז בקרבתו. חלק מהסרטונים חסרי משמעות ועוסקים בהתנהלות שוטפת, אבל אחרים מאוד נפיצים ורגישים. אם הסרטונים האלה יתפרסמו הוא עלול להיות בבעיה".
תסביר?
"הקמפיין של גרינברג עלה מיליוני שקלים ועל כך אין מחלוקת. כדי להיות מועמד לראשות העירייה אתה צריך להביא הרבה מאוד כסף גם מהבית. כלומר, מהכיס שלך. שאר הכסף אמור להתקבל מתרומות כחוק, שמתיר לפלוני או אלמוני לתרום עד 5,000 שקל בלבד. בנוסף, עבדו בשבילו הרבה מאוד פעילים. כל זה מצריך ממון ומשאבים רבים".

השתת השלילה של מבקר המדינה

גם מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בדק את מערכת הבחירות האחרונה בעיר. על פי ממצאי הדוח, סיעתו של גרינברג עמדה בתקרת ההוצאות שלא חרגו מהגבולות הקבועים בחוק. בנוסף, על פי הסכומים שדווחו, התרומות נמצאו חוקיות.
אולם מצד שני נמצאו כשלים בניהול חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה, שבאו לידי ביטוי בהיעדר אסמכתאות להוצאות, היעדר אסמכתאות להוצאות שביצע אחר, הוצאות לא סבירות, הוצאות במזומן מעל הסכום המותר ואי־דיווח על תרומות במועד.
2 צפייה בגלריה
עו"ד בומבך
עו"ד בומבך
עו"ד בומבך
( צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
על פי דוח מבקר המדינה סיעת "התחדשות בראשות רמי גרינברג" קיבלה לקראת הבחירות 158 תרומות על סך 607,070 שקל, אף אחת מהן לא יותר מ־5,000 שקל. בנוסף, קיבלה הסיעה ארבע הלוואות על סך 626,670 שקל, כש־611,170 שקל מתוכם רשומים על שמו של ראש העירייה.
עוד עולה מהדוח כי סך הוצאות הסיעה עמדו על 3,388,257 שקל בעוד סך ההכנסות עמדו על 3,845,698 שקל, מתוכם 3,238,628 שקל במימון מאוצר המדינה, ו־607,070 שקל, כאמור, הכנסות מתרומות.
על פי הדוח: "בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר שמבקר המדינה שקל בין היתר את ההסברים שניתנו, המליץ מבקר המדינה, בתוקף סמכותו לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בסכום של 226,704 שקל שהם כשבעה אחוזים מהמימון הממלכתי המגיע לסיעה".
עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט אזרחי ומינהלי, מסביר: "מבקר המדינה מצא לגבש דוח שאינו חיובי בזיקה לניהול חשבונותיה של סיעת התחדשות. יתרה מזאת, המלצתו לשלול ממנה שבעה אחוזים מסכום המימון שהייתה זכאית לו, מלמדת כי ממצאיו ביחס לניהול חשבונות הסיעה מצביעים על סטייה ניכרת מהנחיותיו.
"אמנם אין מדובר בהכרח בפגמים המוגדרים כעבירות פליליות, אולם מצב הדברים, כפי שנמצא על ידי המבקר, מצביע על הלימה רופפת למדי בין פעילות הסיעה לבין נורמות משפטיות של מנהל תקין".
בנוגע לסרטונים נשאל עו"ד בומבך מהן ההשלכות במידה שהטענות לקבלת תרומות עולות על הסכום המותר?
"עצם התרומה מעל הסכום המירבי גוררת קנס, בשיעור של 75.3 אלף שקל או עד פי ארבעה משווי הנזק שנגרם או טובת ההנאה שהושגה לפי הגבוה, אבל לא מאסר.
"אבל ברור שאם התרומה החורגת מהשיעור המירבי נעשתה בנסיבות של ביצוע עבירה פלילית (הלבנה, מרמה וכו') הרי שהיא מעוררת חשד לפלילים. במקרה כזה, ברור שאם יימצא שבוצעה עבירה, העונש עליה יכול להיות גם מאסר של שנים, תלוי בנסיבות".

גרינברג: "ההתנהלות הייתה מקצועית"

מלשכת ראש העירייה, רמי גרינברג, נמסר בתגובה: "ההתנהלות הכספית של הסיעה במהלך תקופת הבחירות ב־2018 נוהלה על ידי אנשי מקצוע.
"במסגרת דוח מבקר המדינה שניתן לפני כשלוש שנים נקנסה הסיעה בשבעה אחוזים בלבד מהוצאות המימון, וזאת על פי הנוהל המקובל של דוחות המבקר. מדובר בביקורת דומה לזו של רוב הסיעות במועצת העיר ובשאר הערים. בנוגע לשאר הנושאים שהועלו על ידכם, מדובר ברכילות שגורמים שונים מנסים להציף מלפני כארבע שנים כאשר ברור מה האינטרס העומד מאחוריהם".

חידת מנכ"ל העירייה

לאחר בחירתו של גרינברג עזבו את העירייה בכירים רבים, חלקם כיהנו ברשות המקומית שנים ארוכות וסיפרו על מערכת יחסים עכורה עם ראש העירייה והקושי הגדול לעבוד איתו. אחד מאותם אנשים שגרינברג מצוי איתם במערכת יחסים מורכבת הוא מנכ"ל העירייה המכהן, יניב בניטה.
בניטה, רואה חשבון מוערך ואיש עשייה, בעיקר מאחורי הקלעים, היה טרם מינויו פעיל מרכזי של גרינברג במערכת הבחירות. כעת נדמה כי מערכת היחסים ביניהם הגיעה לפרשת דרכים. "אני יודע שיש ביניהם חוסר הסכמה על הדרך, אופן קבלת ההחלטות ועניינים עקרוניים", מסכם אותו גורם.
לדבריו, "גרינברג הסתכסך עם הרבה אנשים מאז שנבחר לראשות העירייה. אני כן יכול להעריך שהבחירות הקרובות יהיו מהמלוכלכות ביותר שידעה העיר, וידענו כמה מערכות קשות ולא פשוטות בכלל. בקשר לסרטונים למשל אני באמת לא יודע להעריך אם הם יתפרסמו מתישהו".
מלשכת גרינברג נמסר בתגובה לכך: "היחסים בין ראש העירייה למנכ"ל הם מקצועיים וטובים".
מבניטה לא נמסרה תגובה.
כל העדכונים: חדשות פתח תקוה