טענות לאיומים במערכת העירונית. בשבוע שעבר הגיש פעיל הציבור ירון קדושים תלונה במשטרה נגד משה פרידמן, פעיל ציבור ומקורבו של ראש העירייה רמי גרינברג. בתלונה טען קדושים שפרדימן דרש מהנהלת מוסד החינוך לפטר את אשתו שמועסקת בו.
בתלונה במשטרה נטען שהסיבה לכך היא פעילותו הציבורית של קדושים, שנחשב לאחד ממקורביו של ראש העירייה לשעבר איציק ברוורמן ומוכר היום כאחד המתנגדים הגדולים למדיניותו של גרינברג בנושאים שונים כגון הנת"ץ ברחוב בגין בשכונת הדר גנים ופרויקט סירקין. בתלונה שהגיש למשטרה טוען קדושים כי פרידמן הסביר להנהלה שאם לא יתקיים הליך הפיטורים, תעכב העירייה כספים הגיעים למוסד החינוך מהמדינה.
"הרשימה השחורה"
אם שמו של פרידמן נשמע לכם מוכר, אינכם טועים. לפני כחודשיים דיווח "ידיעות פתח־תקוה" כי פרידמן הוא מבעלי אולם האירועים מייפל ששוכן עשרות מטרים בלבד ממפעל המחזיק חומרים מסוכנים. המשרד להגנת הסביבה מתנגד נחרצות להמשך פעילותו, ואילו בעירייה לא מתרגשים מכך.
2 צפייה בגלריה
ירון קדושים. צילום: ריאן
ירון קדושים. צילום: ריאן
ירון קדושים. צילום: ריאן
קדושים נחשב לאחד ממתנגדיו של גרינברג כאמור, והשניים מרבים להתכתש ברשתות החברתיות בנושאים ציבוריים. "לפני כחודש יצר איתי קשר גורם כלשהו והזהיר אותי שנכנסתי ל'רשימה השחורה'", מספר קדושים השבוע. "הנורות האדומות החלו להידלק אצלי. בזמן הזה התקיים כנס תושבים במתנ"ס עמישב עם ראש העירייה בנושא הנת"ץ". כידוע, האירוע הסתיים ב'פיצוץ', ושני הצדדים האשימו בו זה את זה.
מה קרה בהמשך?
"לפני כשבועיים הייתי בחופשה משפחתית בחו"ל. קיבלתי טלפון מגורם אחר ונאמר לי, 'ירון, תתכונן למלחמה של החיים שלך. סימנו את אשתך כיעד לפגוע בך'. שאלתי אותו לפשר העניין, והוא השיב כי מתעכב תקציב של יותר מחצי מיליון שקלים למוסד החינוך שבו אשתי מועסקת. הדרישה הייתה לפטרה או לחלופין שאפרוש מהפעילות הציבורית בנושאי הנת"ץ והבנייה המתוכננת בסירקין".
לדברי קדושים, אשתו נחשבת לעובדת מוערכת מאוד, ונשות חינוך רבות מגיעות אליה להשתלמויות. "היא לא מעורבת בשום דרך בעניינים ציבוריים אלא עושה את דרכה מהעבודה הביתה ולהפך", הוא מעיד. "ייאמר לזכותה שכמה פעמים היא ניסתה להחזיר אותי להיות איש של בית בתקווה שאפסיק לעסוק בנושאי ציבור, אבל נותרתי בשלי. כעת היא הבינה כיצד הדברים מתנהלים".
שעות אחדות בלבד חלפו מהרגע שבו נחתו בני הזוג קדושים בארץ מחופשתם בחו"ל ועד שצלצל מכשיר הסלולרי של קדושים. הפעם היה על הקו אחד ממנהלי מוסד החינוך שבו מועסקת אשתו של קדושים. המנהל הודיע לו שהוא מעוניין להיפגש עמו. "ההסבר שקיבלתי היה פגישה ממניעים עירוניים", מציין קדושים.
מה חשבת באותו הרגע?
"הבנתי בדיוק מה הם רוצים. הם לא ידעו שאני בקיא בהתפתחויות ובסוד העניינים".
ואיך התנהלה הפגישה?
"הגעתי לפגישה יומיים לאחר השיחה והוסבר לי שהפעילות שלי עלולה להסב נזק למוסד החינוך. נשאלתי אם אוכל 'להוריד פרופיל'. חשוב לי לציין שיש בינינו הערכה הדדית רבה מאוד, וכנראה לכן הם הלכו סחור־סחור, אבל אני יכול להבין מהיכן זה נבע כי הם באמת שידרו מצוקה. מדובר גם בסכום לא מבוטל שצריך להיכנס לקופת המוסד הזה כדי להיערך לשנת הלימודים החדשה.
"מיד אמרתי להם שאני יודע שמשה פרידמן הגיע אליהם בשמו של רמי גרינברג, לטענתו, בדרישה לפטר את אשתי. הם היו די בהלם מזה שאני יודע ושאלו מה עליהם לעשות. אמרתי להם שלא מתקבל על הדעת שמאיימים על אישה רק בגלל שבעלה פעיל ציבור. אני לא מקלל ולא גונב אלא בסך הכול עוזר לתושבים בשכונה.
"הנחתי לפניהם שתי אפשרויות: הראשונה היא לפטר אותה. עם זאת הבהרתי שעילת הפיטורים גלויה וברורה, ולכן בית הדין לעבודה יחזיר אותה לעבודה. מאחר שאינני רוצה לפגוע במוסד ובחינוך הילדים, הצגתי לפניהם אפשרות שנייה – אם הם ירגישו שהם חייבים לפטר אותה בגלל התנכלויות, לא אפעל נגד ההחלטה אבל ארכז את כל הכלים החוקיים שברשותי למאבק נגד מי שמנסה לפגוע במשפחתי. נחצה כאן קו אדום בניסיון לפגוע בפרנסה של משפחה".
קדושים מספר כי עוד לפני פגישתו עם מנהלי מוסד החינוך הובא לידיעתו כי הם נפגשו עם ראש העירייה.
"כפיות טובה"
למחרת הפגישה עם המנהלים התייצב קדושים לעוד פגישה, שנקבעה מבעוד מועד, בנושאים כלליים, והפעם עם גרינברג בלשכתו. "הפגישה החלה באווירה חיובית עד ששטחתי לפניו את השתלשלות האירועים בכל מה שקשור לאשתי", הוא מספר.
איך הגיב ראש העירייה?
"הוא הכחיש כל קשר לעניין ואמר שידבר עם פרידמן כדי לברר את פשר הדבר. עניתי לו שאין צורך ושאני אדבר איתו במסגרת הכלים שעומדים לרשותי. כמו כן אמרתי לגרינברג בצורה ברורה כי האיש שנחשב מקורב אליו ואיש סודו ביצע מעשה שלא ייעשה והשתמש במשאבים עירוניים באזכור שמו. הוספתי ואמרתי כי אם הוא לא ירחיק אותו מסביבתו, האחריות על מה שיקרה היא עליו".
2 צפייה בגלריה
רמי גרינברג. צילום: ריאן
רמי גרינברג. צילום: ריאן
רמי גרינברג. צילום: ריאן
הוא הסביר לך מדוע מתעכבים הכספים למוסד החינוך?
"הוא אמר שקיימות סיבות שונות לעיכוב בהעברת תקציבים ואף נתן דוגמאות מכל מיני מקרים".
קדושים לא התרשם מהדברים שאמר לו ראש העירייה והחליט להגיש תלונה במשטרה. "ציינתי לפניהם כי גרינברג הכחיש כל קשר לאירוע. כמי שטוען שהוא פועל בשמו של נבחר ציבור, במיוחד ראש עירייה, ייתכן כי יש כאן עבירה של שימוש שלא כדין באזכור שמו של בעל סמכות אם אכן לא פעל בשמו".
עוד אומר קדושים שהוא "בהלם מכל הפרשה. פרידמן היה ידיד שלי בעבר ואפילו עזרתי לו בנושא מסוים ללא קבלת תמורה כמו שאני נוהג פעמים רבות. מה שקיבלתי ממנו בחזרה זאת כפיות טובה. מלבד זה מדובר בניסיון לגזול מאישה ישרה וחרוצה את מקום עבודתה, ומהילדים שלה את האוכל שהיא מביאה הביתה".
איך אשתך מרגישה בימים אלה?
"היא לקחה את זה קשה, וזה השפיע עליה גם פיזית. מצד אחד קשה לה להתמודד עם האפשרות שבגלל בעלה כביכול היא ומוסד החינוך עלולים להיפגע על לא עוול בכפם. מצד שני, היא חיזקה אותי מאוד ועודדה אותי להמשיך בפעולות שלי לשמירה ולהגנה על השכונה ועל העיר שלנו. חשוב לי להדגיש כי מוסד החינוך לא מעוניין בפיטוריה, ובפגישה שערכנו ניסינו למצוא פתרונות שיוכלו להוציא אותנו מהמצב הזה. עם זאת אני חושב שאילולא קיבלתי את המידע מלכתחילה אשתי הייתה מפוטרת ולא מועסקת עוד באותו מוסד. רק הידיעה המוקדמת מנעה את פיטוריה ואת העוול שהיה נגרם לה".
מהעירייה נמסר בתגובה: "מיום בחירתו של רמי גרינברג מנהלת מערכת העיתון מסע צלב מגוחך נגד ראש העירייה ממניעים פוליטיים וכלכליים זרים וחסרי בושה. בנוגע לירון קדושים, אנו מאחלים לו שלאחר שנים של חוסר מעש משווע הוא ימצא לעצמו עיסוקים שיהלמו אותו וימלאו את זמנו".
ממשה פרידמן נמסר בתגובה: "היו פניות בעניין זה גם מעיתונאים אחרים. פרסום כלשהו יגרור תביעת דיבה על כל המשתמע מכך".
ממוסד החינוך המדובר נמסר בתגובה: "לא היה שום דבר כזה, לא הייתה פנייה ולא שום דבר. אף אחד לא פנה אלינו, זה לא נכון. כרגע אשתו עובדת כמו שעבדה כל הזמן, ללא שינוי".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "הוגשה תלונה והיא נבדקת".