מכה קלה בכנף או תחילת סוף הקדנציה של ראש עיריית פתח־תקוה, רמי גרינברג? זו השאלה שמעסיקה בימים אלו את המערכת הפוליטית בפרט ואת תושבי העיר בכלל.
1 צפייה בגלריה
גרינברג."משיב לכל שאלות החוקרים ולא מתחמק מדבר"
גרינברג."משיב לכל שאלות החוקרים ולא מתחמק מדבר"
גרינברג."משיב לכל שאלות החוקרים ולא מתחמק מדבר"
(צילום: ריאן)
זאת מאז עוכב גרינברג לחקירה השבוע במשרדי להב 433 יחד עם שלושה ממקורביו בחשד לעבירות של מרמה, הפרת אמונים ומתן שוחד.
עיכובו לחקירה של ראש העירייה, שנחשב לאהוד בקרב התושבים, הכה בתדהמה את כל מי שקשור לעיר בדרך כזו או אחרת. חלק מסרבים להאמין שיש דברים בגו וטוענים: "מנסים לתפור לו תיק" לקראת הבחירות המתקרבות, ואילו אחרים משוכנעים כי "הכתובת היתה על הקיר".
כעת ממתינים כולם לראות כיצד תתפתח החקירה והאם היא תלך ותסתעף. בינתיים, מצעד הנחקרים המגיעים למשרדי להב 433 רק הולך ומתגבר.

"התייצב מייד"

בבוקר יום שני נפל דבר בפתח־תקוה. חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עיכבו לחקירה את גרינברג יחד עם שלושה ממקורביו בחשד לעבירות של מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים, שימוש לרעה בכוח המשרה, מתן שוחד וקשירת קשר לביצוע פשע.
מהמשטרה נמסר כי החקירה החלה לפני כשנה בעקבות תלונה, לפיה ביקש גרינברג לפגוע ביריביו הפוליטיים באמצעות פיטוריהם מעבודה, או הרחקה מתפקיד של בני משפחתם, והציב זאת כתנאי להעברת תקציבים למוסדות המעסיקים אותם ומתוקצבים על ידי הרשות המקומית.
קראו עוד>>>
יחד עם ראש העירייה, הוסיפה המשטרה, עוכבו לחקירה שלושה ממקורביו, החשודים כמי שפעלו בשליחותו כדי לממש את רצונו וכוונותיו.
שעות ספורות לאחר שעוכב התייחס לכך פרקליטו של גרינברג, עו"ד עפר ברטל ממשרד ברטל כהן: "ראש העיר לא נלקח לחקירה על ידי המשטרה. הוא הוזמן טלפונית והתייצב מייד. מאז הוא משיב לכל שאלות החוקרים ולא מתחמק מדבר.
"ככל שנאמרו דברים בשמו על ידי מאן דהוא, נעשו הדברים ללא ידיעתו ולא בהסכמתו או בשליחותו והדברים עוד יתבררו. אנו מציעים לכולם להמתין בסבלנות לתום החקירה על מנת להיווכח שלא היה בהתנהגותו כל דופי".
כעבור 14 שעות ארוכות בחדרי החקירות שוחרר גרינברג עם הרחקה ליומיים מלשכתו בעירייה, כשגם יתר המעורבים שוחררו בתנאים מגבילים. יחד עם זאת, לאחר שחרורם זומנו גורמים נוספים למתן עדות במשטרה.
בפוסט בפייסבוק שהעלה גרינברג ביום רביעי נכתב בין היתר לתושבים: "התבקשתי להגיע באופן עצמאי לחקירה בנושא מסויים. כאזרח שמאמין במערכת אכיפת החוק ומכבד אותה מאוד, הגעתי והשבתי לכל השאלות.
"אין לי מה להסתיר ואני משוכנע כי בסוף הבדיקה הדברים יתבהרו. לצערי בשליחות הציבורית יש הרבה אנטריגות, שנאה ללא סיבה ורצון של מתחרים רק להכשיל. כראש עיר ביטלתי את עצמי בצורה הכי ברורה ורתמתי את כל כוחי רק למען האינטרס הציבורי. כך אני נוהג כל חיי וכך אנהג תמיד".

הפרשות השונות

אז מה הוביל לפתיחת החקירה של ראש העירייה בעיר הרביעית בגודלה בישראל? על פי הידוע בין האירועים הנחקרים נמצאת תלונתו של פעיל הציבור ויריבו הפוליטי של גרינברג, ירון קדושים, שעליה דיווחנו לראשונה ביולי 2019, ולפיה גורם חרדי המקורב לראש העירייה דרש לפטר את אשתו ממוסד החינוך בו עבדה במידה ולא יפסיק את פעילותו הציבורית.
קדושים, שנחשב למקורבו של ראש העירייה לשעבר, איציק ברוורמן, טען בתלונתו כי הדברים נאמרו בפגישה עם הנהלת מוסד החינוך שהעסיק את אשתו. עוד נטען אז כי אותו גורם חרדי התנה את המהלך בהעברת כספים למקום.
מאז הגשת התלונה של קדושים נאספו ראיות, ולפני כשנה נפתחה חקירה יסודית ביאח"ה. השבוע, כאמור, הפכה החקירה לגלויה עם עיכובם של החשודים כמעורבים.
פרשה נוספת אותה חוקרת המשטרה נוגעת באשת ראש העירייה לשעבר, דפנה ברוורמן. בנובמבר 2020 פרסמנו לראשונה על טענות מצידה של ברוורמן לפיהן מקורב של גרינברג, שהיה בעבר בן ברית שלה, נפגש עם מעסיקה בארגון "שינובר גרופ" (מוסד המקיים פעילויות רווחה בכל הארץ) וביקש לפטרה.
לדבריה של ברוורמן אז, לאחר שסורב, ביקש אותו גורם להביא להפסקת פעילותה בפתח־תקוה אלא שגם בקשה זו נענתה בשלילה.
גורם שמקורב למעסיקה של ברוורמן ציין בזמנו: "הוא לא גר בפתח־תקוה ולא מכיר את הפוליטיקה בעיר. כל מה שעומד לנגד עיניו הוא הרחבת הפעילות בכל רחבי הארץ וגם בפתח־תקוה... העובדה שניסו לגרום לפיטוריה של דפנה בגלל הפעילות שלה זה מעשה לא ראוי... אחרי הפגישה דפנה עודכנה ונאמר לה שהיא יכולה להיות רגועה".
הגורם שנפגש איתו אז הכחיש כי ביקש לפטרה וטען: "הוא ביקש ממני לבדוק אפשרות לארגן פגישה עם ראש העירייה, רמי גרינברג, לטובת מיזמים של העמותות שלו בעיר פתח־תקוה. דפנה ברוורמן עלתה בשיחה מצידו... לא עלתה בשיחה בקשה או דרישה הנוגעת לגברת ברוורמן".
גם גרינברג הכחיש את הדברים וטען: "כל ניסיון לרמוז על התערבותו בעבודתה של הגברת ברוורמן דרך 'מקורבים' הוא קשקוש מוחלט".

"הייתי בהלם"

חקירתו של גרינברג לא השפיעה כלפי חוץ על הנעשה בבניין העירייה. ביקור במסדרונות הרשות המקומית השבוע גילה כי מעל פני השטח העסקים כרגיל. כלומר, עובדים שוהים במשרדיהם, קבלת קהל התנהלה כסדרה והאווירה הכללית הייתה על מי מנוחות. אחת העובדות אף ציינה: "באנו לעבוד, אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה".
אלא שמתחת לפני השטח הרוחות סערו וטלטלו עובדים רבים. "פתחתי את הווטסאפ והייתי בהלם", אמרה עובדת במערכת העירונית. "השמועה פשטה כאש בשדה קוצים וכולם כאן מקווים שזה יגמר בלא כלום כי אנשים אוהבים אותו מאוד".
היו לכך סימנים מוקדמים או שזה הגיע כהפתעה?
"אותי זה הפתיע מאוד".
כפי שציינה העובדת, השמועה על עיכובו של גרינברג הופצה מהר מאוד, למרות ששמו היה אסור לפרסום באותה העת. תוך זמן קצר הוצפו הרשתות החברתיות בתגובות של תושבים שחלקם סירבו להאמין כי גרינברג פעל שלא כשורה ובטוחים כי מדובר בניסיון ל"תפירת תיק" לקראת הבחירות המתקרבות.
אחרים הצטערו מאוד לשמוע ששמו נקשר בפרשה והיו גם רבים שהביעו בו את תמיכתם. "מדובר בשקרים, ראש העירייה הכי טוב שהיה לנו", ציינה אחת התושבות, ואחרת הוסיפה: "רמי הגיע לעירייה ועשה סדר בבלגן ובקומבינות של ראש העירייה הקודם. מקווה שהאמת תצא לאור, כי מכל ראשי העיר רמי הכי מסור, חרוץ, והעלה את איכות החיים בפתח תקוה".
מנגד, היה אפשר לראות גם תגובות של תושבים שכתבו: "לא משנה מי זה, אם פעל בניגוד לחוק מקומו בבית הסוהר", ו"לא לזלזל במשטרה בבקשה, תנו לה לחקור".