הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, בראשות שירה ברנד, אישרה את התוכנית להקמת מתחם תעסוקה ומסחר חדש על שטח מפעל 'קניאל', באזור התעשייה קריית אריה בפתח תקוה.
מדובר במתחם משולב לתעסוקה, מסחר, בילוי ופנאי הממוקם בצומת הרחובות ז'בוטינסקי-משה דיין, במרכז אזור תעסוקה המטרופוליני משני של פתח תקוה. מזכיר את רחוב אוקספורד המפורסם בלונדון, נכון?
1 צפייה בגלריה
מתחם קניות ובילוי ביג על שטח מפעל קניאל
מתחם קניות ובילוי ביג על שטח מפעל קניאל
מתחם קניות ובילוי ביג על שטח מפעל קניאל
(הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
שטח התוכנית הינו כ-63 דונם והוא גובל מדרום בתחנת הרכבת הקלה של הקו האדום לאורך ציר ז'בוטינסקי, ובמתחם בתחנת המטרו המתוכננת בתת הקרקע כחלק מהתוואי המתוכן לאורך רחוב משה דיין ובמפגש עם רחוב גיסין. כמו כן, מתוכנן קו "מהיר לעיר" לאורך ציר רבין-משה דיין, כמו כן, מקודמת הפרדה מפלסית מכיוון רחוב משה דיין מעל ציר ז'בוטינסקי ועד לחיבור עם דרך רבין.
התוכנית כוללת שטח עיקרי של 200,000 מ''ר לתעסוקה ו-50,000 מ"ר למסחר. לזכויות אלה מתווספות 84,000 מ''ר שטחי שירות מעל הקרקע ו- 130,000 מ"ר לחניות בשלושה מפלסים.
הבינוי במתחם כולל מתחם מסחרי בקומת הקרקע, קומת תעסוקה מעליו תוך שילוב צירי הולכי רגל פתוחים לאורך ולרוחב המתחם. במספר נקודות משולבים 5 מגדלי תעסוקה בני כ-40 קומות כל אחד. כמו כן, מוצעות חזיתות מסחריות לאורך רחוב משה דיין ולכיוון תחנת המטרו המתוכננים.
התכנון המוצע בתוכנית מתבסס על עקרונות התכנון שנקבעו בתוכנית המתאר לאזור התעסוקה המטרופוליטני, שאושרה ע''י הוועדה מחוזית מרכז בחודש מאי 2020 אשר מטרתה שדרוג אזור התעשייה באופן שייתן מענה תעסוקתי ברמה מקומית ואזורית-מטרמפולינת.
קראו גם:
השימושים המוצעים בתוכנית הם תעסוקה עתירת ידע, מחקר ופיתוח, משרדים, ירידים ותערוכות, אולפני טלוויזיה, תעשייה ושטחי לוגיסטיקה, מלונאות, מכללות, שימושים ציבוריים, מרפאות, מבני תרבות, אולמי שמחות, מסחר קמעונאי, בילוי, בידור ופנאי.
על מנת להבטיח מימוש התוכנית ובהתאם לתוכנית האתמ"מ, קבעה הוועדה כי לאור מיקומה המרכזי של התוכנית נקבע בה תקן חניה מינימאלי ואף יתאפשר הסבת 50% משטחי החניה התת קרקעיים לשימושים אחרים, על מנת לעודד שימוש במערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן).
יו''ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, ציינה את חשיבות ותרומת התוכנית הן לעיר פתח תקוה והן למרחב המטרופוליטני כולו. "מדובר בתוכנית ראשונה המממשת את תוכנית המתאר המטרופוליטנית. התוכנית מציעה מגוון רחב של עירוב שימושים ומחזקת את המרחב העירוני, תוך ניצול יעיל של מערך התחבורה הציבורית הקיים והמתוכן במקום. בנוסף התוכנית תורמת לאיזון הכלכלי של העיר, בה מאושרות ומתוכננות אלפי יחידות דיור".
מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, ציין כי "התוכנית מיישמת את מדיניות הוועדה המחוזית ומינהל התכנון להעצמת השימושים לאורך צירי רק"ל ותחנות המטרו תוך תכנון קישוריות ואיכות תכנונית למרחב הקרוב והסובב את תחנות הסעת ההמונים".