לאחר המתנה ארוכת שנים ניתן בשבוע שעבר האישור הסופי לפרויקט תחבורה משמעותי נוסף בפתח־תקוה - התחנה המרכזית החדשה. אם הכל יתנהל כשורה, צפויה התחנה לפתוח את שעריה במהלך שנת 2026, כ־70 שנה לאחר פתיחת המתחם המיושן הנוכחי ברחוב אורלוב.
2 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית כיום. מוזנחת ועלובה
התחנה המרכזית כיום. מוזנחת ועלובה
התחנה המרכזית כיום. מוזנחת ועלובה
(צילום: ריאן)
קראו גם:
תושבים ובעלי חנויות בסביבת התחנה מביעים סיפוק מההחלטה ומשוכנעים כי "כל דבר חדש זה מבורך. השינוי הוא לטובה, כך שכל האזור יהיה מפותח, נגיש ויגרום ליותר אנשים לנסוע בתחבורה ציבורית". עם זאת, יש גם כאלה שחוששים כי מדובר בטעות שעלולה להפוך ל"פיל לבן מעשן" בלב אזור עירוני, ממש כמו שקרה בתל אביב.

סמוך לקו הרכבת

על פי הסכם ההתקשרות בין המדינה, העירייה והחברה לפיתוח פתח־תקוה שאושר על ידי מועצת העיר, מתחם התחבורה שיוקם על שטח התחנה הנוכחית יהיה בן 10 קומות ויכלול כ־70 אלף מ"ר בנוי, כש־17 אלף מ"ר מתוכם יוקדשו לטרמינל אוטובוסים, כ־15 אלף מ"ר לשטחי מסחר וכ־14 אלף מ"ר שטחי משרדים להשכרה, מתוכם כ־6,000 מ"ר לשימוש אגפי העירייה וחניונים תת קרקעיים עם כ־700 מקומות חנייה.
התחנה תכלול קווים עירוניים ובין עירוניים של מפעילי התחבורה הציבורית השונים ומיקומה לצד תחנת הקו האדום של הרכבת הקלה יהווה מתחם מרכזי למשתמשי התחבורה הציבורית בעיר ובערים הסובבות לה. בנוסף, סביב התחנה תוקם רחבה וכיכר גדולה לרווחת המשתמשים בתחבורה הציבורית והמבקרים במתחם החדש.
במסגרת ההסכם בין הצדדים, קיבלה החברה לפיתוח פתח־תקוה את הזכויות להקמה, ניהול ותפעול המתחם התחבורתי כולו למשך 25 שנה, כולל ניהול שטחי המסחר והמשרדים להשכרה, כפרויקט יזמי.
בעד: "הגיע הזמן שבפתח־תקוה שמתיימרת להיות המטרופולין מספר 1 תהיה תחנה מרכזית ראויה לרווחת התושבים"
הקמת הפרויקט כולו נאמדת בכ־450 מליון שקלים, כשמשרד התחבורה הקצה עבורו תקציב בגובה של כ־137 מיליון שקלים, ואילו היתרה תילקח כהלוואה על ידי החברה לפיתוח פתח־תקוה בתמיכת העירייה. בכך למעשה מצטרף הפרויקט למערך תחבורה ציבורית רחב היקף ברחבי העיר שיכלול את הרכבת הקלה שמקודמת במרץ וכן את קו המטרו המתוכנן באזור - M2.

"מחכים זמן רב"

הקומפלקס החדש, כאמור, יחליף את התחנה הוותיקה ברחוב אורלוב אשר הוקמה בשנת 1957 והתאפיינה בשנים האחרונות בהזנחה ולכלוך רב. למעשה, כבר בתחילת המילניום החלו דיבורים על הקמת תחנה חדשה ובשנת 2016 הכריזה העירייה בראשות איציק ברוורמן על הוצאתה לפועל של התכנית. מחלוקות בין העירייה למשרד התחבורה לגבי אופן פתיחת המסוף הזמני שברחוב גיסין הביאו לעיכוב נוסף, וכעת מייחלים כל הגורמים כי עלו על דרך המלך בדרך לתחנה המובטחת.
במקביל להסכם הקמת המתחם התחבורתי, סוכם בין משרד התחבורה לעירייה על הקמת חניון לילה לאוטובוסים של חברת דן, שיכלול עמדות הטענה חשמליות בסמוך לבית העלמין ירקון, אותו תבצע החברה לפיתוח פתח־תקוה עבור משרד התחבורה בתקציב של כ־45 מיליון שקלים, כשלאחר הקמתו יחלו העבודות לבניית התחנה החדשה.
אז מתי יוכלו הנוסעים לעלות על אוטובוסים ברציפים החדשים? על פי לוח הזמנים ובמידה והכל יילך כשורה, בתוך כשנה צפוי לקום חניון האוטובוסים בסמוך לבית העלמין ירקון ולאחריו יחלו כארבע שנים של בניית מתחם התחבורה החדש עד לפתיחתו במהלך שנת 2026.
2 צפייה בגלריה
מתחם התחנה המתוכנן
מתחם התחנה המתוכנן
מתחם התחנה המתוכנן
(הדמיה: החברה לפיתוח פתח־תקוה)
אז נכון, כנראה שיזרמו עוד הרבה מים בירקון עד הפתיחה, אבל בעלי עסקים סביב התחנה הישנה ותושבים כבר מביעים אופטימיות זהירה לנוכח ההתפתחויות. "אנחנו מחכים לזה כבר זמן רב", אומר מאיר מפלאפל "4 טעמים" המיתולוגי. "אמרו לנו שהמרכז יפתח ב־2022 אבל כנראה שיקח עוד כמה שנים. המצב פה כרגע קטסטרופה בגלל עבודות הרכבת, הקורונה וסיבות נוספות. אנחנו כרגע על 30 אחוזי פעילות מאשר בזמנים רגילים ומחכים שתהיה כאן תנועה גדולה יותר בעזרת התחנה החדשה והרכבת הקלה. עד אז נצטרך סבלנות וכוח פיננסי כדי לשרוד".
אני מניח שבמרכז החדש ייפתחו גם עסקי מזון, אין לך חשש מתחרות? איך אתה חושב שהתחנה החדשה תשפיע עליכם?
"יש לנו שם מוכר, כך שמזה אני לא חושש. אני רק רוצה שתהיה תנועה וכולם יתפרנסו. זה ישפיע לטובה בוודאות".
עובדת בעסק נוסף באזור התחנה מברכת על המהלך ואומרת: "אני חושבת שזה משהו טוב. אני אמנם לא גרה זמן רב בעיר אבל התחנה הקיימת כאן מזכירה קצת את דרום תל אביב. אם יחליפו אותה וישנו את פני האזור, גם בעלי העסקים ירוויחו וגם התושבים שגרים כאן. אני מאמינה שככל שיותר אנשים יעברו כאן זה רק יתרום לעסק כמובן".
"כל דבר חדש זה מבורך", אומר בעל עסק אחר בסביבה. "השינוי הוא לטובה, כך שכל האזור יהיה מפותח, נגיש יותר ויגרום ליותר אנשים לנסוע בתחבורה ציבורית".
תושבים עמם שוחחנו מרוצים מיציאת התכנית לפועל. "בשנים האחרונות המקום הפך לשכוח אל", אומרת אחת מהם, שמשתמשת בקביעות בתחבורה ציבורית. "בקווים המועטים שעוד פועלים במקום יש לא מעט בלגן, ואף אחד לא יודע מי נגד מי. זה ממש מסובך. אני מאמינה שברגע שיוקם מבנה מסודר ויוצגו לוחות הזמנים של כל הקווים, שגם יצאו בצורה מאורגנת, הכל יראה אחרת. חוץ מזה, אם אתה מפספס היום את האוטובוס, אין לך מה לעשות באזור ואתה יכול להתייבש. כשתוקם התחנה החדשה יהיו חנויות ובתי עסק להיכנס אליהם".
תושב אחר מוסיף: "הגיע הזמן שבפתח־תקוה שמתיימרת להיות המטרופולין מספר 1 תהיה תחנה מרכזית ראויה לרווחת התושבים. אני מקווה שהתחנה החדשה, בתוספת הרכבת הקלה, תקל משמעותית על ההגעה ממקום למקום גם בתוך העיר".

"שאלה של תכנון"

מנגד יש גם כאלו שמביעים ספקות לגבי הקמת התחנה. רעיון דומה, לטענתם, שבוצע בתל אביב לא הצליח כמצופה. "האם לאור כשלונה המוחלט של התחנה המרכזית בתל אביב ובעוד מקומות בארץ ובעולם זו החלטה הגיונית להקים את ה'פיל הלבן' והמעשן באמצע אזור מגורים?", תהה אחד התושבים ברשת החברתית. "עדיף היה להקים טרמינלים בפאתי העיר ולא להכניס את כל התנועה הבינעירונית למרכזה. מי צריך היום בכלל תחנה מרכזית אחת? זה כישלון בטוח ואנחנו נשלם. חבל שלא הסיקו מסקנות לפני שהוציאו את התכנית לדרך".
תושב אחר אמר: "אני בעד התחדשות עירונית, אבל האם התחנה תשפיע לטובה או לרעה? זו שאלה של תכנון. אם יתמקדו במרכז החדש יותר בעניין התחבורתי, זה יכול לעזור להפרחת מרכז העיר כי הגעה מסודרת ונוחה תגרום לאנשים לרצות לבוא לשם יותר. אבל אם יפתחו בתחנה החדשה הרבה חנויות, אנשים יעדיפו לקנות שם ומרכז העיר יספוג מכה נוספת מעבר לזו שספג עם פתיחת הקניונים ויתר המרכזים המסחריים ברחבי העיר".
נגד: "עדיף להקים טרמינלים בפאתי העיר ולא להכניס את כל התנועה הבינעירונית למרכזה. מי צריך תחנה מרכזית אחת?"
לירון גולדנברג, מנכ"ל החברה לפיתוח פתח־תקוה, מסביר כי "הקמת המתחם התחבורתי הוא אחד הפרויקטים הגדולים והמשמעותיים ביותר לעיר שגדלה ומתפתחת. הפוטנציאל הכלכלי הגלום במתחם עצום. על פי בדיקתנו, צפויים לעבור בו כ־50 אלף איש מדי יום. הקמתה תערך כארבע שנים ועם פתיחתה תביא את העיר לקדמת הבמה ברמה הלאומית כחלק מהמהפכה התחבורתית שמוביל ראש העירייה".
ומה אומר על כך ראש העירייה, רמי גרינברג? "לאחר שנים רבות של דיונים בנוגע לתחנה המרכזית החדשה, שלא הובילו לתוצאות של ממש, עם כניסתי לתפקיד החלטתי לפעול בכל הכלים העומדים לרשותי כדי לאשר את ההסכם המדובר ולהתחיל לקדם את הפרויקט שלו משוועים תושבי פתח־תקוה. הנושא התחבורתי בעיר נמצא בראש סדר העדיפויות העירוני, וכבר בשנים הקרובות נראה את המהפכה התחבורתית מתממשת בעיר. אני מודה לחברה לפיתוח פתח־תקוה ולמשרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב על הסיוע וההירתמות לטובת קידום הפרויקט החשוב לעיר ולתושבים".
לעדכונים - חדשות פתח תקוה