ראש העירייה, רמי גרינברג, מנכ"ל העירייה, יניב בניטה, ושני אנשי עסקים תושבי העיר שוחררו בשבוע שעבר למעצר בית אחרי שמונה ימים. בעוד שמנכ"ל העירייה הורחק מענייני הרשות המקומית למשך 21 יום, סירב השופט להיענות לבקשת המשטרה להרחיק את גרינברג ל־45 ימים בטענה כי העבירות שבגינן נעצר אינן קשורות לתקופת כהונתו אלא לאירועים הקשורים לתקופת הבחירות. גרינברג חזר השבוע לנהל את ענייני העיר ובסביבתו מדווחים כי למרות החוויה הלא פשוטה שעבר "מדובר באותו רמי הישן והטוב".
1 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
רמי גרינברג. "חזר באותו הקצב, בכל הכוח ובאותה העוצמה"
(צילום: ריאן)
עם זאת, איש אינו יכול לומר כרגע לאן תתפתח הפרשה. מצד אחד, משוכנעים מקרוביו, כי עצם העובדה שהותר לו לחזור ולנהל את ענייני העיר מבלי שהפרקליטות הגישה על כך ערר, מבשרת טובות מבחינתו.
מנגד, סבורים מתנגדיו, כי ראש העירייה, שחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, מסובך עד מעל לראשו, והעובדה שחזר אינה מעידה בהכרח על חדשות טובות מבחינתו. בינתיים, נמשך כל העת מצעד הנחקרים בלהב 433 והמשטרה והפרקליטות שומרות את הקלפים קרוב לחזה. כולם מצפים כעת למוצא פיהן וממתינים לראות האם יוגשו כתבי אישום בפרשה. על פי ההיכרות עם המערכת במקרים דומים צפויה התמונה להתבהר רק בעוד חודשים ארוכים.

"אופי חזק"

חקירת המשטרה החלה בעקבות תלונה שהגיש פעיל הציבור ירון קדושים, עליה דיווחנו ב"ידיעות פתח־תקוה" לראשונה ביולי 2019. על פי התלונה, גורם חרדי המקורב לגרינברג דרש לפטר את אשתו ממוסד החינוך בו עבדה אם לא יפסיק את פעילותו הציבורית. מכאן הסתעפה החקירה לכיוונים נוספים, כולל לתקופת מערכת הבחירות האחרונה, ועל פי מצעד הנחקרים ותפקידיהם נדמה כי ידי המשטרה והפרקליטות עמוסות לעייפה.
גרינברג מוכר, אפילו על ידי מתנגדיו, כמי שמקדיש 24/7 לטובת תפקידו הנוכחי. אז האם החוויה שעבר במעצר והעתיד המעורפל סביב הפרשה משפיעים על תפקודו? "רמי בנה היררכיה ארגונית מאוד ברורה", אומר גורם עירוני שמכיר את גרינברג היטב. "צריך להבין שיש תוכניות עבודה מבוקרות שנקבעו כבר בתחילת השנה, כולל ההכנות לפתיחת שנת הלימודים והשירות לתושב. הכל ממשיך להתנהל כשורה".
הופתעת מהמעצר שלו?
"כן. אני חייב לומר שמתוך היכרות אישית איתו מדובר באדם ישר מאוד. חוץ מזה, הוא איש חזק מאוד שיעבור את התקופה הלא פשוטה הזאת. כולם יודעים שהוא עובד מסביב לשעון למען התושבים. הדברים האלה באים לידי ביטוי גם בשגרה, אבל בעיקר בימים האחרונים שאנחנו נחשפים לאהדה חסרת תקדים. לא מעט אנשים מספרים על הרמי שהם מכירים וכמה הוא נגיש עבורם".
ראינו הרבה יוזמות מקומיות של תושבים למענו, כולל מפגן תמיכה מול בניין העירייה. הופתעת?
"זה לא הפתיע אותי. במהלך הפעילות השוטפת שלו אני נחשף לתמיכה הגדולה בו. היוזמות של התושבים חיממו את הלב מאוד. זה הרבה מעבר לתמיכה ברשתות החברתיות. זה מראה עד כמה מעריכים את העשייה שלו. רמי הוא איש מאוד צנוע ולדעתי זה קצת הביך אותו".
גורם עירוני נוסף שמכיר את גרינברג מחזק את הדברים ואומר: "הוא נראה מצוין וחיוני. הוא אדם עם אישיות ואופי חזקים מאוד. מהבחינה הזאת שום דבר לא השתנה. רמי חזר עם אותן אנרגיות כי מה שמניע אותו זו העשייה. הוא חזר באותו הקצב, בכל הכוח ובאותה העוצמה. זה מה שהוא הרגיל את התושבים וזה מה שהם מצפים ממנו".
בכל זאת הוא היה במעצר. זה יכול לערער כל אחד.
"לא את רמי שהוא אדם מאוד נחוש. הוא לא נותן לרעשים מסביבו להשפיע. לא יהיה שינוי ולו הקטן ביותר בתפקודו למען התושבים".

קראו גם:

"יצר נקמות"

אלא שלגרינברג יש גם לא מעט אויבים, חלקם מתוך המערכת העירונית. רבים מהם התאכזבו כשבית המשפט נמנע מלהרחיק אותו מפעילות בעירייה. "אל תתרשם מההפגנה שהתקיימה מול רחבת העירייה", אומר אחד מהם. "היו שם גג 200-150 אנשים, שרבים מהם בעלי אינטרסים. יש כאלו שהגיעו כי היה חשוב להם שיראו אותם שם. הקולות האלה שנשמעו אחרי ובהמהלך המעצר שלו כאילו כל הפרשה היא תולדה של 'רדיפה מצד השמאל' ועוד כל מיני קשקושים כאלה הם עצובים והזויים".
גורם עירוני נוסף שמכיר את גרינברג היטב טוען כי "רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לרמי גרינברג והחזרה שלו. הציבור לא נחשף לרמי האמיתי אלא לזה של העשייה והעבודה סביב השעון. הרמי האמיתי הוא ההפך הגמור מהאיש האהוב או ממה שנוהגים לפמפם עליו ברשתות החברתיות. מדובר באיש לא קל בלשון המעטה עם יצר נקמות. הוא לא מהסס לפגוע במי שהוא מזהה כיריבים, גם בכאלה שעבדו עבורו בעבר לילות כימים. אני חושב שחלק מהסרטונים שנחשפו עם ההתבטאויות הקשות שלו כלפי אנשים הם רק הקצה של הקרחון. יש הרבה אינטרסנטים שהיו מאוד מודאגים בימים האחרונים מחשש שהוא לא יחזור מיידית לתפקידו".
איזה רמי חזר לעירייה?
"אני לא חושב שהוא האדם החזק כפי שמנסים להציג אותו. הרי כשרמי יושב על כיסא ראש העירייה הכוח מצוי בידו. בימים האחרונים, במיוחד בתקופת המעצר, הכוח היה בידיים של הפרקליטות, המשטרה ובית המשפט, וזה מצב שהוא לא רגיל אליו. אני לא חושב שההתנהלות הכוחנית שלו תשתנה בגלל החוויה הלא נעימה הזאת. אולי בימים הראשונים כן, אבל הוא יחזור מהר מאוד לדפוסים המוכרים שלו".
גורם עירוני אחד אומר כי השיח בקרב חלק מהעובדים הוא "שרמי יחזור אחרת מחוסר ברירה".
למה אתה מתכוון?
"הוא לא יוכל להמשיך ולהתנהל כמו סוג של שריף".