שינוי בתוכניות? לאחר מאבק ממושך הודיעו ביולי 2022 שרת הפנים לשעבר, איילת שקד, ומנכ"ל המשרד, יאיר הירש, כי מתחם "סירקין הקטנה" לא יסופח לעיר אלעד ובהתאם לכך לא ייבנו בו למעלה מ-4,000 יחידות דיור שתוכננו במקום. אלא שבימים האחרונים נודע כי במשרד הפנים מתכוונים להקים ועדה שתבחן את הנושא מחדש.
2 צפייה בגלריה
תכנית מחנה סירקין מזרח
תכנית מחנה סירקין מזרח
תכנית מחנה סירקין מזרח
(צילום: עמוס ברנדייס - אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ)

שטח סירקין הקטנה נמצא מזרחית לשכונת הדר גנים ובסמוך לכפר סירקין ומשתייך היום למועצה האזורית דרום השרון. על אף שם המתחם, הוא אינו קשור לתוכנית הבנייה במחנה סירקין.
בנוגע לשטח המחלוקת המדובר, העירייה הגישה התנגדות לסיפוחו לאלעד בטענה כי פתח תקוה היא העיר הגדולה והסמוכה ביותר לשטח, מובהק כי היא תהיה זו שתספק לאזור את התשתיות והשירותים העירוניים והיא תישא בעלויות ולכן אין זה סביר שהאוכלוסייה בשטח המדובר תהיה משויכת לאלעד וגם אין צרוך לצופף את האזור באלפי יחידות דיור נוספות. כמו כן, העירייה רואה בשטחי סירקין קרקעות משלימות שנדרשות לטובת פינוי בינוי בתוך העיר כדי לחזק את השכונות הוותיקות בפתח תקוה.
כעת מתברר כאמור, כי בעת כהונת השר משה ארבל כשר הפנים, יתכן ותוקם ועדה שתבחן מחדש את נושא סיפוח סירקין הקטנה לאלעד. זאת על אף היות השר תושב פתח תקוה ובניגוד לעמדת העירייה.
"מדובר בוועדה אשר הוקמה כבר בעבר עוד טרם כניסת השר לתפקידו", מסבירים בלשכת השר. "לנוכח עתירות משפטיות תלויות ועומדות השר לא ראה לנכון לבטל את המנדט שניתן לוועדה ואימץ את המלצת המנכ״ל והדרג המקצועי לאפשר לועדה להמשיך ולבחון את הנושא. התהליך הינו מקצועי וסדור וכל אחד מהצדדים הן התומכים והן המתנגדים יציגו עמדתם בפני הועדה אשר תדון ותבחן את הנושא בלב פתוח ובנפש חפצה ללא משוא פנים".

2 צפייה בגלריה
הדמייה סירקין מזרח
הדמייה סירקין מזרח
הדמייה סירקין מזרח
(צילום הדמייה: רשות מקרקעי ישראל)

קראו גם:

במשרד הפנים עצמו מתנערים מקיומה של וועדה כזו ומציינים כי "ביוני 2022 התקבלה 2 החלטה על ידי שרת הפנים דאז, איילת שקד שעניינן - העברת 336 דונם מתחום שיפוט מועצה אזורית חבל מודיעין (הסמוך לקיבוץ נחשונים ששייך למועצה אזורית דרום השרון) לתחום שיפוט עיריית אלעד והשארת שטח בהיקף של 582 דונם (הנקרא סירקין הקטנה) בתחומי השיפוט של מועצה אזורית דרום השרון.
"על החלטות אלה הוגשו עתירות מטעם הרשויות הנוגעות בדבר כאשר בית משפט העליון פסק על מתן צו על תנאי ל2 הצדדים, משכך הגיעה החלטת השר המחודשת במאי 2024 לפיה מהשטח על סך 336 דונם שאמורים לעבור לאלעד – יגרע 9 דונם הכלולים בחוזה המשבצת החקלאית של קיבוץ נחשונים – כך שאלעד תקבל 327 דונם בלבד - כאמור בהתאם להחלטת השרה דאז.
"את ההחלטה על העברת מתחם "סירקין הקטנה" הוחלט להשאיר על כנה - דהיינו בתחום השיפוט של מועצה אזורית דרום השרון. כל שיוך שטח זה או אחר דורש מינוי ועדה גאוגרפית חדשה".
פעיל הציבור ירון קדושים, חבר מטה מאבק סירקין, התייחס לאפשרות שסירקין הקטנה תסופח בכל זאת לאלעד וציין: "הסיפוח של שטח צמוד לפתח תקוה לעיר אלעד, זאת החלטה שערורייתית שלא מתקבלת על הדעת. אלעד מרוחקת מכאן 13 קילומטר. סביבת פתח תקוה חנוקה בבניה עצומה, תוך בעיות תשתיות אדירות. את כביש 40 החדש ביטלנו במאמץ עצום והוכחנו את בעיות התיכנון הקשות והפזיזות. במשך למעלה מעשור נלחמנו לשפר את תיכנון סירקין הגדולה, ואז עוד מאבק שבו גם הוצאנו את סירקין הקטנה במאבק קשה מאוד מידיו של הותמ"ל, ולאחר מכן שוב מאבק וביטול הסיפוח לאלעד.
"יש בניה רבה וצריך להשאיר את השטח הזה כשטח ירוק של חקלאות מפוארת זוכת פרסים רבים. חשבנו בעבר שזו הזיה, והינה היא חוזרת. אולי שייקחו שטח בהרצליה? או בחיפה? עצוב שלא נוגעים בשטחים הגיוניים יותר. יש שטחים שצמודים לאלעד שאף אחד לא נוגע בהם. אנחנו נפעל שוב בכל הכוח להחזיר את ההגיון לתכנון בלי מחטפים בעזרת השם".
מעיריית פתח תקוה נמסר: "לא מכירים משהו חדש. בכל מקרה העירייה מתנגדת בכל תוקף לנושא".