בשבוע שעבר רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון אישרה את מתן ההיתר לתכנית הקמת תחנת הכוח קסם, במה שמקדם אותה בצעד משמעותי נוסף על אף מאבקים רבים, מחאות וחששות בקרב תושבי האזור.
2 צפייה בגלריה
תחנת הכוח קסם
תחנת הכוח קסם
תחנת הכוח קסם
(הדמיה: קסם אנרגיה)

רגע לפני החותמת הסופית ותחילת העבודות בשטח, ראשי הרשויות הסמוכות לא אומרים נואש ונושאים עיניהם אל בג"צ שיידון בנושא בחודש יולי.
תחנת הכוח קסם, שאושרה בממשלה במאי 2023, תספק 840 מגה-וואט ותיתן מענה לגידול באוכלוסייה במרכז הארץ, ממוקמת ברביע הצפון-מזרחי של מחלף קסם, בשטח כלוא, הצמוד לתשתיות הולכה הדרושות לחיבור ולתפעול התחנה. חשוב לציין כי התחנה תספק חשמל למרכז הארץ ללא תוספת של קווי חשמל חדשים. התחנה כוללת יחידת ייצור של מחזור משולב, ורכיבים בהם: גנרטורים, שנאים, מערכת קירור אויר, מסדר חיבור למתח על, מיכלי סולר לגיבוי, מערכת "התנעה שחורה" ומבנים מנהליים.
כזכור, בשנים האחרונות התנהלו מאבקים רבים כנגד התחנה, בעיקר מכיוון ראש העין וכפר קאסם ששילבו כוחות ואליהן הצטרפו גם רשויות נוספות כמו פתח תקוה, אורנית, דרום השרון ועוד. השבוע, לאחר פרסום הודעת רשות הרישוי, בעיריית ראש העין חיפשו פתח של תקוה בטרם ייסתם הגולל וציינו כי "מבדיקה שערכה העירייה מול הוות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות), התברר כי טרם ניתן היתר הקמה לתחנה, אולם ההליך להוצאת ההיתר נמצא בשלבים מתקדמים".
במינהל התכנון הגיבו לדברים ומסרו כי "ועדת הרישוי הארצית החליטה לאשר את ההיתר להקמת תחנת הכוח בתנאים. ההיתר עוד לא ניתן שכן יש בקרת התכן".

2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הקמת תחנת הכוח
הפגנה נגד הקמת תחנת הכוח
הפגנה נגד הקמת תחנת הכוח
(צילום: רפאל חתוכה, דוברות העירייה)

קראו גם:

כאמור, כל עוד לא החלו העבודות, ברשויות הסמוכות לשטח בו תקום התחנה לא מתכוונים לוותר עד הרגע האחרון. "ראש העיר בשיתוף ראשי הרשויות המתנגדות להקמת התחנה, הגורמים המקצועיים ומטה מאבק התושבים, בוחנים את הפעולות המשפטיות והציבוריות לעצירת הוצאת היתר ההקמה", ציינו בעיריית ראש העין כשהפעולה המשפטית המרכזית שעל הפרק היא עתירה לבג"צ שיידון בעניין ב-24 ביולי. בעירייה מוסיפים כי הם נערכים בשיתוף מטה המאבק "לפעילות ציבורית רחבה" עליה יעדכנו בהמשך.
גם עיריית פתח תקוה שהצטרפה לעתירה ביולי אשתקד תקווה לשינוי ההחלטה והוסיפה כי היא "נערכת בנושא ותציג את התנגדותה יחד עם רשויות נוספות".
"תחנת הכוח בצומת קסם היא לא פחות מאסון עבור תושבי האזור והמדינה כולה", ציינו חברי מטה המאבק נגד התכנית שעלו למתקפה נוספת.. "יזמי התחנה משתדלים בכל כוחם לקבוע עובדות בשטח וליצור מראית עין של 'מעשה עשוי' ולכן הם מטעים את הציבור כאילו השיגו כבר היתר בניה בעוד שבפועל הם עדיין בתהליך.
"מיקומה של התחנה בסמיכות גבוהה לבתי תושבים מהווה סכנה ברורה ומוחשית להיות יעד אסטרטגי לתקיפה ולפיגוע עם אלפי נפגעים, לשבש קשות את הנגישות למערכת כבישים מרכזית וכן לפגוע במאגר מי התהום המרכזי של ישראל הממוקם ישירות מתחתיה. אנו נמשיך להאבק כדי להסיר את איום תחנת הכוח המזהמת והמסוכנת מעל לראשינו כי מדובר בחיים ובבריאות שלנו ושל משפחתנו".
חברת קסם אנרגיה מסרה בתגובה: ״הפרויקט מקודם בהליך סטטוטורי לאחר שאושר בממשלה כפרויקט חיוני לאספקת הביקושים לחשמל באזור מרכז הארץ בשנים הקרובות ולאחר שעמד בכל הדרישות המקצועיות של גופי התכנון בתהליך יסודי ומקצועי, שמיעת טענות הציבור בהליך מסודר והטמעת שינויים בהתאם בתוכנית הסופית שאושרה על ידי גורמי המקצוע ובממשלה .
נמשיך לעבוד בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים הרלוונטים לקידום התחנה שתפעל על גז טבעי במקום פחם ותפחית את זיהום האוויר במרכז הארץ".