"לפתח אצל הילד דימוי חיובי"

אדוארדו דולב, מנהל חטיבת הביניים עלומים פיינברג בפתח תקוה
התלמיד שהייתי? "הייתי הילד הכי קטן בכיתה, הכי קטן בשיעור, תלמיד טוב בסך הכל, אבל די שקוף, למצער, מצד המורים. האמת, גם די מצד רוב התלמידים".
ההשראה החינוכית שלי? "המורה למוזיקה, נתן מרגלית, זיהה בי כישרון מיוחד בשירה. חברותי במקהלת בית הספר הייתה האור והדלק עבורי. כל ילד זקוק לדימוי ולביטחון העצמי שהם הם המפתחות החשובים ביותר להצלחה בחיים. תודה לך נתן, במידה מסוימת הצלת אותי".
חוויה מצחיקה במיוחד? "הייתי אלוף בחמש אבנים ולא רע בכלל 'בגומי'. העובדה ששיחקתי בעיקר עם בנות אילצה אותי לפתח כושר רטורי כדי להתמודד עם עליונות נשית בתחום זה, ואני מניח שיש על כך קונצנזוס. כנראה שבמידה מסוימת זה הכתיב, גם אם זה נעשה שלא במכוון, שאמצא את עצמי בסביבת עבודה שרובה נשית".

3 צפייה בגלריה
אדוארד דולב מנהל
אדוארד דולב מנהל
אדוארד דולב מנהל
(פרטי)

רגע מאתגר כאיש חינוך? "כשעברתי להתגורר ביישוב קדימה הסתובבתי עם הרכב וזיהיתי חבורת ילדים 'יושבים על הברזלים' בחוסר מעש. שאלתי אותם אם יש להם עניין לעשות בגרות. תחילה הם גיחכו ושאלו: 'מי ילמד אותנו לבגרות, אתה...'? אמרתי להם שכן ושאם הם רציניים אדאג לכך שיארגנו לנו כיתה באחד מבתי הספר באזור, וכך היה. תיאמתי עם הרשות המקומית וקיבלתי את האישורים המתאימים. מתוך כלל החבורה הגיעו ארבעה ילדים. לימדתי אותם בהתנדבות אנגלית פעם בשבוע. שניים מתוכם עברו את הבגרות בהצלחה".
ציונים או ציונות? "חד משמעית ציונות. ערכים ואזרחות טובה קודמים להכל. ככל שמערכת החינוך תשכיל לפתח אצל הילד דימוי חיובי וחזק, כך תחושת השייכות שלו תהיה גדולה יותר וזה ייתן לו מוטיבציה להתקדם ולהצליח. בהיעדר תחושת שייכות, קשה מאוד לפתח תחושת מסוגלות. זה, אגב, המתכון גם להישגים בלימודים".

"איזון בין ערכים והישגים"

ענת גל–קוהבלום, מנהלת בית הספר פאול קור בפתח תקוה:

3 צפייה בגלריה
ענת מנהלת
ענת מנהלת
ענת מנהלת
(פרטי)

התלמידה שהייתי? "הייתי תלמידה פעילה מאוד מבחינה חברתית. חברה, מדריכה וראש גדוד בצופים. השתתפתי בהרבה מאוד פרויקטים של התנדבות. הייתי מודעת לאוכלוסיות מוחלשות ופעלתי לטובת צדק חברתי. מבחינת לימודים הייתי תלמידה טובה, אבל בעיקר התעניינתי באנשים. אני מאוד סקרנית ולאורך כל חיי לומדת ומתעניינת בנושאים מגוונים".
ההשראה החינוכית שלי? "מי שהייתה עבורי השראה כתלמידה ביסודי זאת המורה שלי לאומנות, מיקי בנאי. מיקי יזמה הקמת ספריית רפרודוקציות להשאלה ליצירות אומנות לתלמידים. כתלמידה פעילה בבית הספר השתתפתי והייתי חלק מהיוזמה. ביליתי שעות רבות בלמידה על יצירות האומנות בספריית ההשאלה. מיקי הייתה זו שנתנה לי השראה ליזום. כל השנים, בעקבותיה, אני מאמינה בשיתוף תלמידים בתהליכי יזמות, בחשיבה, בתכנון, בביצוע ובאחריות".
חוויה מצחיקה במיוחד? "לצערי, אני לא זוכרת את בית הספר כחוויה מצחיקה. לפעמים נראה לי שאנחנו שמים דגש גדול מדי על למידה רגילה. אני מאמינה שחלק מהמשימה שלי כמנהלת הוא לייצר חוויות של שמחה, צחוק והנאה במהלך הלמידה".

קראו גם:

רגע מאתגר כאשת חינוך? "אני מאמינה באתגרים כהזדמנויות. בימים אלה קיבלתי אתגר חדש אחרי שמונה שנים של ניהול בחולון. אני ניצבת מול אתגר חדש של ניהול פאול קור, שגורם לי למוטיבציה ולהתרגשות. אני מחכה לו בציפייה".
ציונות או ציונים? "הייתי אומרת שהמפתח בחינוך הוא ליצור איזון בין ערכים והישגים. חשוב לחנך לכך באמצעות דוגמה אישית, עשייה ויזמות חברתית. בד בבד, לא לשכוח שבית הספר חותר לטפח הישגים ומצוינות אישית, ללא הדגשת הציונים המספריים והערכות כתובות אלא כדרך לייצר חוויית למידה והתקדמות"