הצד הפחות חיובי שבהקמת החניון סמוך לתחנת הרכבת בסגולה: 411 עצי אפרסמון יפני ייכרתו באישורם של פקיד היערות העירוני ופקיד היערות של משרד החקלאות. לפני כחודש הגיש פעיל הציבור ותושב אם המושבות יעקב אברמוביץ השגה בנושא שהביאה להקפאת ההליך אך בימים האחרונים פקיד היערות הממשלתי אישר באופן סופי את כריתת העצים.
2 צפייה בגלריה
העצים שייכרתו
העצים שייכרתו
העצים שייכרתו
(צילום: יעקב אברמוביץ)
כזכור, בשבוע שעבר דיווחנו כי רכבת ישראל בשיתוף עם עיריית פתח תקוה פועלות להקמת חניון זמני בתחנת סגולה מצפון למסילה, זאת במקביל לקידום התכנון של הכניסה החדשה, החניון והמסוף התחבורתי מדרום למסילה.
במסגרת פרויקט החניון הזמני יוקמו 490 חניות לכלי רכב פרטיים ועשרות חניות נוספות לטובת רכבי נכים, אופנועים ואופניים וכן עבור מוניות ועוד. בנוסף, יבוצע קרצוף וריבוד לכביש הגישה עד צומת הבפטיסטים.
אלא שכעת מתברר כי את חלק מהמחיר של הקמת החניון ישלמו 411 עצי אפרסמון יפני שייכרתו בשל כך. תחילה אישר את הכריתה פקיד היערות העירוני שהנפיק בתחילת ספטמבר רישיון עבורה כנדרש.
כעבור שבועות ספורים, פעיל הציבור ותושב אם המושבות, יעקב אברמוביץ פעל בנושא והגיש השגה נגד כריתת העצים בה ציין כי מטע האפרסמונים משמש ריאה ירוקה משמעותית מצפון לשכונת מגוריו, וכן כי מדובר בכריתה רחבת היקף אשר תשנה באופן מהותי ולבלי שוב את פני השטח.
קראו גם:
השגתו של אברמוביץ הביאה להקפאת רישיון הכריתה אלא שלפני ימים אחדים היא אושרה סופית על ידי פקיד היערות מטעם משרד החקלאות בטענה כי עצים אלו לא טופלו שנים רבות וערכם נמוך. "העצים הינם נמוכים, לא מושקים, מרובי גזעים, במופע שיחי, הנטועים בצפיפות גבוהה מאוד, בהתאם למטע חקלאי", ציין פקיד היערות בהחלטתו. "לאור זאת, אין ברירה אלא לקבוע כי עצים אלו הם בעלי תרומה נופית, סביביתית ואקולוגית נמוכה ביותר, ולאור מופעם ומצבם הבריאותי, אינם יכולים לשמש כעצי צל גם בחניון שיוקם, שכן אין כל אפשרות לעצבם כעצים שכאלה.
2 צפייה בגלריה
העצים שייכרתו
העצים שייכרתו
העצים שייכרתו
(צילום: יעקב אברמוביץ)
עוד ציין פקיד היערות כי "לא ניתן לשמר עצים בחניון הזמני המוקם. המטע נטוע בצפיפות גבוהה מאוד והסדרתו וסלילתו של המגרש לא מאפשרים שימור של עצים אלו".
בעקבות החלטה, ציין אברמוביץ "החניון שיוקם לצד תחנת הרכבת יהיה זמני, אך כריתת העצים תישאר לנצח. פיתוח של תשתיות תחבורה ציבורית הוא בעל חשיבות גבוהה, אך גם השימור של עצים צריך להיות בעת הזו בעל חשיבות גבוהה גם כן. גם אם מדובר על עצים בעלי ערכיות נמוכה, עדיין מדובר בכמות גדולה מאוד של עצים שפתח תקווה תיפרד מהם בקרוב, וזאת מבלי שנעשתה בדיקה רצינית ומעמיקה כדי למצוא חלופות.
"לא עוזבת אותי התחושה שבפתח תקווה היד קלה על ההדק והוויתור על עצים נעשה כמעט ללא מחשבה נוספת. ראוי בעידן של שינויי אקלים קריטיים, וכאשר העולם כולו נלחם כדי להגן על עצים, לאמץ דפוסי מחשבה אלו גם כאן".
מדוברות העירייה נמסר: "מדובר בפרוייקט משמעותי מאוד אשר במסגרתו תונגש תחנת הרכבת לאלפי נוסעים ביום, מה שיפחית את השימוש בכלי הרכב הפרטיים ובהיבט זה - גם יטיב עם הסביבה. כמו כן, פקיד היערות הארצי מטעם משרד החקלאות דן בהשגות שהתקבלו בנושא ודחה אותן, בין היתר, מהנימוק כי מדובר במטע נטוש ולא מתוחזק, וכן מדובר בעצים בעלי תרומה נופית, סביבתית ואקולוגית נמוכה ביותר.
"פקיד היערות הארצי הוסיף בנימוקיו כי "לאור מופעם ומצבם הבריאותי, העצים אינם יכולים לשמש כעצי צל גם בחניון שיוקם. יודגש כי במסגרת הפרוייקט, ינטעו עצים נוספים באזור החניון וכן ישולם לעירייה הפיצוי הנופי של המטע אשר בו יעשה שימוש בנטיעת עצים חלופיים ברחבי העיר".
תגובת משרד החקלאות טרם התקבלה.