בנוסף לחום הכבד וליתושים שמביא איתו הקיץ, בשנים האחרונות סובלים תושבי פתח תקוה ממטרד קיצי נוסף - הטרמיט הפורמוסי. בשבועות האחרונים מדווחים תושבים רבים ברחבי העיר על מעופי כלולות, קנים שנמצאו בהם אלפי פרטים ועל נזקים גדולים שמייצר טרמיט העל.
3 צפייה בגלריה
חן שחר עם המשקוף
חן שחר עם המשקוף
חן שחר עם המשקוף
(צילום: ריאן)
החדשות הטובות: הטרמיטים אינם מזיקים לבריאות האדם, אינם עוקצים ואינם מעבירים מחלות. החדשות הפחות טובות: על פי הערכות מומחים, הם כאן כדי להישאר, מספרם יילך ויגדל ומלבד הנזק הנראה לעין שהוא גורם לחומרי עץ, הוא אף עלול להקשות על מכירת הנכסים בהם הוא מתגלה.

ענן של מעופפים


את הנזק הגדול שיכול לגרום טרמיט העל חווים לא מעט מתושבי העיר. אחד מהם הוא חן שחר, תושב הדר גנים. "נחשפתי לטרמיט לראשונה בשנה שעברה", הוא מספר. "ישבנו בחצר ופתאום קיבלנו ענן של מעופפים, מחזה בלתי רגיל. מהר מאוד התחילו להישלח כתבות והודעות ווטסאפ וזה מפחיד כי אתה מבין מה היכולות שלו ואתה כבר חושב שהפרגולה תקרוס.

3 צפייה בגלריה
טרמיטים
טרמיטים
טרמיטים
(צילום: תומר לו, טוטאל הדברה)

"בשבועות האחרונים ראיתי שהגומי של המשקוף באמבטיה התנתק, ובהמשך גם המשקוף עצמו החל להתנתק מהקיר. התעלמתי בהתחלה, חשבתי שאולי אלו תזוזות טבעיות, אבל ראיתי שזה מחמיר. לקחתי פנס, הסתכלתי פנימה וראיתי דברים קטנים זזים. הבנתי ש'אכלתי אותה', ושיש אצלי טרמיטים".
מה עשית?
"דיווחתי לירון קדושים, שמרכז את הנושא ופועל מול המשרד להגנת הסביבה. הוא הגיע אלי, פירקנו יחד את המשקוף ופתאום ראיתי שחור מול העיניים. הייתי בטוח שהלך לי הבית, המטבח, הריהוט. זה מפחיד. בהתחלה פירקתי עליהם מיכל שלם של k 300, ובהמשך הבאתי בעלי מקצוע שבדקו הימצאות טרמיטים במקומות נוספים אבל ברוך השם לא נמצאו כאלה. המשקופים של האמבטיה אכולים וגמורים והתחושה לא נעימה. אתה לא יודע מה קורה בתוך הקירות. הבעיה עם הטרמיט שלא יודעים על קיומו עד שהנזק בלתי הפיך".

3 צפייה בגלריה
חן שחר והמשקוף
חן שחר והמשקוף
חן שחר והמשקוף
(צילום: ריאן)


שחר פנה לשלומי מ"אביה הדברות" כדי לשים סוף לטרמיט הפולש. זה ביצע קידוח ברצפה, והחדיר דרך החורים חומר הדברה. "מדובר בעלות של כמה אלפי שקלים עוד לפני תיקון הנזקים עצמם", אומר שחר.
חושש מטרמיטים נוספים בבית?
"אחרי ההדברה אני מאוד מקווה שלא".

מפחדים לפתוח חלונות


שחר אינו היחיד שסובל מהמכונפים הטורדניים. מאז הוכרז רשמית על פלישת הטרמיט לפתח תקוה, פועל בנושא פעיל הציבור ותושב הדר גנים ירון קדושים, שעומד בקשר עם גורמים במשרד להגנת הסביבה. לדבריו, מזה למעלה מחודש, הוא מקבל מתושבים דיווחים על מעופי כלולות ונחילי ענק מכל רחבי העיר, ובעיקר מדרומה - ברחובות אברבנאל, עין גנים, העצמאות, מרכז העיר, כפר אברהם והשכונות שבמזרחה - קריית אלון, הדר גנים ועמישב.
בשבועיים האחרונים, בעקבות דיווחים שקיבל, איתר קדושים 4-5 קנים גדולי ממדים בתוך עצים באזור מגוריו, ובסיור שקיים בשטח עם ד"ר אלון בר, מומחה לטרמיטים מטעם המשרד להגנת הסביבה, נלקחו דגימות למעבדה.
"התחלתי לעסוק בנושא כי מדובר במטרד גדול לתושבים", אומר קדושים. "הטרמיטים מגיעים לחצרות הבתים ואף נכנסים פנימה. אנחנו יודעים על בתים שניזוקו, וזה מתסכל. ככל שיהיו יותר קנים יהיו יותר בתים נגועים, וכרגע בבתים רבים ובלא מעט שכונות בעיר לא מודעים לחומרת העניין. זה מציק להם אבל הם לא יודעים מה לעשות. לאחרונה התקשרו אליי זוג מבוגרים שאמרו שהם כל היום עם החלונות סגורים כי הם מפחדים שטרמיטים ייכנסו הביתה. הסברתי להם שהם יכולים לפתוח את החלונות כל היום ושיסגרו רק בשעות החשיכה בין 20:00-22:00, אז מתבצע המעוף.
"ככל שיעבור הזמן והמטרד הזה לא יטופל כמו שצריך, הפריסה שלו תהיה רחבה יותר, לכן אני פועל בכל הדרכים כדי להעלות את המודעות ולגרום למדינה לטפל בזה. העירייה חייבת לדרוש טיפול חירום בנושא כי ההתפשטות מהירה והנזק גדול, גם בבתים וגם לעצים בחוץ".
מה צריך לעשות?
"חשוב לדווח על מקומות חדשים שבהם לא היו עד כה מעופי החרק כדי לטפל גם בהם. יש המון קנים בעיר - בעצים ובבתים, וערנות התושבים תתרום רבות. בנוסף, אם נתקלים בעץ נגוע אין לפגוע בו ואין לרסס אותו. העץ הוא האפשרות היחידה להחדיר רעל פנימה לקן, כך שלהרוס אותו לא יעזור אלא יזיק מאוד".

מושבה נכחדת, חדשה נולדת


למרות שהעירייה החלה להדביר את קני הטרמיטים בתכשיר הדברה, יש מי שטוען שהפתרון עדיין רחוק. "זה לא שמוצאים קן, מחסלים אותו ובזאת נפתרת הבעיה", אומר תומר לו, מומחה לטרמיטים והבעלים של "טוטאל הדברה", שזיהה לראשונה את הטרמיט בעיר בשנת 2019. "מצאתם את פתחי ההגחה? זה נחמד, אבל מה קורה באדמה, שבה נמצאים רוב הטרמיטים? מה קורה בקרקעות, בתוך הבתים, בתוך המבנים?

קראו גם:

"שיטת הפיתיונות יחסית יעילה אבל אין שיטה מושלמת. אי אפשר להגיע לכל המושבות. עד שחיסלת מושבה כבר יש מעוף כלולות ויצאו מושבות חדשות. תמיד תהיה בגלגל ובמרדף אחרי הזנב, לכן עדיין אין תיעוד בעולם לחיסול הבעיה. במקרה הטוב אפשר לצמצם, אולי לתחם, אבל לראייתי, גם זה לא יקרה.
"הטרמיט מזמן התפשט מעבר לפתח תקוה, אל המושבים נופך ומגשימים. אם הוא עבר את הים והגיע לפה, לא תהיה לו בעיה להתפשט גם בתוך הארץ. מעבר להתפשטות שלו, קצב הנזק שהטרמיט הזה מסוגל לו שונה לחלוטין מכל מה שהכרנו עד היום בישראל. מה שטרמיטים אחרים יודעים לעשות במהלך מספר שנים הטרמיט הזה יודע לעשות במספר חודשים.
בארצות הברית, תוך שישה חודשים הוא יודע לגרום לנזק חמור למבנים. אז לנו יש מיעוט של מבנים מעץ אבל לכל בית יש מטבח וזה לא עסק זול לאף אחד. יש מטבחים, משקופים, פרקטים, מוצרי עץ שלא היו בעבר, וזה עלול להשפיע על מכירות של נכסים, כי מוכרים יצטרכו לעשות גילוי נאות עם המצאות טרמיטים".
באילו נזקים נתקלת בפתח תקוה?
"נתקלתי בלא מעט מקרים עם נזק גדול. באחד מהם מעורב זוג צעיר בגילאי השלושים בדרכם לחתונה. הגבר רכש בית וזמן מה לאחר מכן התגלו הטרמיטים. לטענתו מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים, כולל בפרגולה ובדק החיצוני. מחוץ לביתו הייתה מכולה מלאה במוטות וקורות עץ שניזוקו.
"במקרה אחר, הגעתי למשפחה קשת יום, אם חד הורית מכפר אברהם, שהמטבח שלה ניזוק בצורה משמעותית. מעבר לנזקים, אין לה את הסכום שהיא צריכה לשלם. ויש עוד אינספור דוגמאות".
מה אתה צופה שיקרה בעתיד בנושא?
"לדעתי את המלחמה נגד הטרמיט הפורמוסי הפסדנו. החוכמה תהיה לצמצם אותו כמה שאפשר ולמנוע את הפורמוסי הבא. הוא לא ייעלם מהנוף שלנו וההערכה שלי היא, שכדאי שכולנו נתרגל לנוכחות שלו, יתכן מאוד שגם מחוץ לפתח תקוה".

תגובת העירייה: מטפלים ב-80 קנים בתכשיר הדברה ייעודי


בימים אלו החלה המדינה בהצבת עשרת אלפים חיישנים על עצים בעיר לניטור ואיתור פעילות הטרמיט, כשהמקום הראשון בהם הוצבו הוא שכונת כפר אברהם. העירייה מטפלת בכ-80 קני טרמיט שנמצאו באזורים שונים בעיר בעזרת תכשיר הדברה ייעודי שאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה. מדובר בפיתיון בשם "נמסיס" שנועד לקטילה ממוקדת של הטרמיט. בעירייה אומרים כי "תוצאותיו של התכשיר נראות לטווח הארוך ולשמחתנו בקנים רבים שנמצאו במעוף הכלולות הקודם נראה כי התכשיר יעיל ואף מספר קנים הושמדו".