הטרמיטים תוקפים את פתח תקוה בכל הכוח: לאחר שנצפו בהדר גנים לפני קרוב לשבועיים, הטרמיט הפורמוסי פושט על חלקים נוספים בעיר.
בימים האחרונים נצפו נחילים של המעופפים בשכונות כפר אברהם, שיפר, נווה דקלים, חן הצפון והסביבה. "פתאום כל הבית התמלא בטרמיטים", אומר מאיר חנניה, תושב כפר אברהם.
כזכור, לפני כשבועיים דיווחו תושבים באזור שכונת הדר גנים כי לאחר קרוב לשנה, שוב נצפה הטרמיט הפורמוסי בשכונתם.
לאור תנאי מזג האויר, בתקופה זו בשנה מתקיים "מעוף הכלולות" של הטרמיט, במהלכו הוא מתרבה בכמויות גדולות. יחד עם זאת, בעירייה ובמשרד להגנת הסביבה מדגישים כי המעופף הטורדני אינו מהווה סכנה לבני אדם, אינו עוקץ ואינו מעביר מחלות, אך כן מזיק לחפצים וריהוט שעשויים מעץ.
בימים האחרונים כאמור, נצפו נחילים של הטרמיט גם בשכונות נוספות דוגמת כפר אברהם ושיפר, ונראה כי הוא מתפשט לכיוון שאר חלקי העיר. "ישבתי במרפסת ופתאום הגיעה להקה של עשרות על גבי עשרות של טרמיטים מעופפים. עד שסגרתי את הויטרינה חלק גדול מהם נכנסו לי הביתה", מספר חנניה על שאירע אתמול בביתו.
כיצד פעלת?
"התחלתי לרדוף אחריהם ולהרוג אותם אחד אחרי השני. למען האמת, די קל לתפוס אותם ביחס לזבובים. אחר כך כמובן שלא ישבתי בחוץ. יש לציין שבשעה 22:00-23:00, ובעיקר אחרי שכיביתי את האורות הם נעלמו. הבנתי שבכל השכונה סבלו אתמול".
1 צפייה בגלריה
טרמיטים פתח תקוה
טרמיטים פתח תקוה
טרמיטים פתח תקוה
(צילום: באדיבות מאיר חנניה)
חווית סיטואציה כזו בשנים האחרונים?
"שנה שעברה גם היה אבל לא בכמות הזאת לדעתי. בימים הקרובים אסגור את הויטרינה מוקדם יותר ולא אצא בערב למרפסת".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:
"הטרמיט הפורמוסוני הוא מין פולש, שזוהה לראשונה בישראל במאי 2019 על ידי המדביר תומר לו. מאז המשרד להגנת הסביבה פועל ללא לאות על מנת לבער ולבלום את פלישת הטרמיט הפורמוסוני.
"אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה השתתפו בקורס המתקדם בעולם באוניברסיטת פלורידה להדברת טרמיטים בדגש על זה הפורמוסוני. אנשי המשרד להגנת הסביבה מקיימים קשר רציף עם מומחים עולמיים בתחום והכול במטרה לגבש תוכנית לאומית כוללת להדברת הטרמיט הפורמוסוני. בעקבות המלצותיהם אף נרשם בוועדת הרישום תכשיר הדברה שנמצא יעיל כנגד הטרמיט הפורמוסוני.
"כמו-כן, בהסתמך על הידע המקצועי שנצבר במשרד, נרכשו תחנות ניטור קרקעיות וציוד קידוח, אשר פוזרו על ידי עובדי המשרד להגנת הסביבה בפתח תקווה וסביבתה.
"במקביל נערכו מבצעי ניטור ומעקב אחר קיני הטרמיט, כאשר שיאו של המבצע מתקיים בימים אלו (מעקב אחד מעוף הכלולות) באמצעות צוותים מרובים המסתובבים בשטח על מנת לנטר את הקינים החשודים, וכן באמצעות דיווחי תושבים במוקדי עיירת פתח תקווה וזה של המשרד להגנת הסביבה.
"כל אלו יוצרים מפת קינים אזורית מקוונת של כלל דגימות הטרמיטים, אשר משמשים כמפת הדברה וכן להיוועצות עם מומחים בין-לאומיים בתחום שעתידים לנחות בישראל לבקשת אנשי המשרד ביולי השנה.
"בתום גיבוש תוכנית, יצא המשרד בקול קורא לחברה מבצעת במטרה להדביר את הטרמיט בשטחים הציבוריים. חשוב להדגיש, כי טרמיט מסוג זה אינו מסוכן לבני האדם, אך עלול להזיק לרכוש ועל כן נחוש המשרד לבלום את התפשטותו".
מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר:
"לצד העובדה כי הטרמיט קיים גם מחוץ לגבולות פתח תקוה, גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם העירייה עורכים מידי ערב סיורים באזורים שונים בעיר במטרה לאתר קינים חדשים.
"כמו כן, העירייה והמשרד פועלים בשטחים הציבוריים להצבת מלכודות ניטור, העירייה ערכה כנסי הסברה לגננים בנושא וכן מבצעת סיורים יזומים שמתקיימים לאורך השנה האחרונה וכו'. חשוב להדגיש כי אין סיבה להיכנס לפאניקה,
"הטרמיט אינו מסוכן לאדם או לבריאות ונכון להיום נמצאו נזקים במקומות בודדים - רק במוצרי עץ ולא בתשתיות. הטרמיטים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח, לרוב יתייבשו או יטרפו תוך מס' דקות. אלו שנכנסים לבתים לרוב ימותו מבלי לייסד קן חדש. על כן, מומלץ לסגור רשתות בזמן המעוף (עורך כשעה - שעתיים בשעות הערב המוקדמות) וככל שנכנסו פריטים לבתים ניתן לרסס בקוטל חרקים.
"יצויין כי לצד כלל הפעולות שנעשות בנושא, המשרד להגנת הסביבה מקדם תכשירי הדברה חדשניים ומתקדמים המתאימים להשמדת קיני הטרמיט לטווח הארוך. במקביל, העירייה מבצעת סקר עצים לאיתור מושבות חדשות.
לצורך המשך איתור הקנים, הציבור מתבקש להמשיך ולדווח על מעופים משמעותיים למוקד 106 או בעמוד ייעודי של המשרד להגנת הסביבה ביחד עם מעבדות משרד הבריאות ובמידת הצורך יתואם איסוף: https://did.li/CMpTY