"זאת תהיה בכייה לדורות", כך אומרת השבוע שלומית פרויליך, יו"ר הנהגת הורי בית הספר יד לבנים, שבשבועות האחרונים הוחלט לסגור אותו באופן סופי לאחר למעלה מחמישה עשורים של פעילות והישגים.
1 צפייה בגלריה
הורים בבית הספר. "חשבנו שירדו מאיתנו, אבל מתברר שלא"
הורים בבית הספר. "חשבנו שירדו מאיתנו, אבל מתברר שלא"
הורים בבית הספר. "חשבנו שירדו מאיתנו, אבל מתברר שלא"
(צילום: ריאן)
קראו גם:
במרץ האחרון החליטה העירייה כחלק מהשינויים הרבים במערכת החינוך העירונית לסגור את בית החינוך הוותיק שבכפר גנים א' מתוך רצון לחזק את השכונה באמצעות הכנסת בית ספר אנתרופוסופי שיכיל כיתות א'-י"ב.
ההורים הביעו מורת רוח, יצאו להפגין סמוך לבניין העירייה ואף קיבלו חיזוק בדמות מזכ"ל הסתדרות המורים, יפה בן דוד, שטענה כי העירייה "התנהלה שלא בתום לב בצעדים שמטרתם להוביל לסגירת בית הספר".
המחאה אכן נשאה פרי והעירייה החליטה להקפיא את סגירת מוסד החינוך. אלא שבשבועות האחרונים התקבלה ההחלטה הסופית בעניין ובית הספר יסגור את שעריו בקיץ הקרוב. למרות שהפעם משרד החינוך פועל בשיתוף פעולה עם העירייה בעניין, ההורים לא מתכוונים להרים ידיים ויוצאים למאבק.

"על הגריל"

החלטת העירייה להקפיא את הסגירה גרמה להורים להאמין שבית הספר לא ייסגר, אלא שהם התבדו. "בגלל שפתחנו שוב את השנה חשבנו שירדו מאיתנו, אבל מתברר שלא", אומרת פרויליך. "עלינו שוב על הגריל, רק שעכשיו הוא עוד יותר חם".
מה גרם להחלטה הסופית?
"העירייה הציגה בפני משרד החינוך נתונים שמראים לכאורה שאנחנו אוכלוסייה נחלשת ומתחרדת, שאין בנייה באזור ושהכל הוקפא, אבל זה שקר גדול. אנחנו לא יודעים אילו נתונים הוצגו בדיוק כי לא הראו לנו אותם. אין במה שראש העירייה לא מנצל כדי לתאר את ההתחדשות העירונית הצפויה ברמת ורבר ובאזור, אז איזה היגיון יש בלסגור בית ספר יסודי שקרוב לשם גיאוגרפית?"
בעירייה אמרו שיש מיעוט נרשמים והמטרה לחזק את השכונה על ידי הכנסת מוסד אנתרופוסופי. מה את חושבת על כך?
"אני לא חושבת שהילדים שלנו נחשבים למוחלשים כדי שנצטרך אוכלוסייה שתחזק אותנו. דבר נוסף, שלא ינופף בזה שהוא יכול לפתוח בקלות בית ספר חרדי, והוא עושה לנו טובה שמביא לנו בית ספר אנתרופוסופי. זה לא נעים לשמוע. אז תודה רבה שאתה חושב על הצביון החילוני אבל לא על חשבון בית חינוך יד לבנים.
"תנו לנו את המשאבים והאפשרויות לפתח את בית החינוך, אולי עם מגמות על אזוריות במסגרתן יוכלו להירשם עוד ילדים ממקומות אחרים. ביקשנו גם להפוך לבית ספר מכיל כיוון שיש אצלנו כיתות חינוך מיוחד ותלמידי שילוב עם צוות מאוד ייחודי".
מה מייחד את בית הספר?
"הדגל שלנו לאורך השנים היה שאנחנו בית ספר קטן, עם מעט תלמידים בכיתה, וכך הצוות החינוכי יכול לגעת בכל ילד. גם החינוך המיוחד כאן מביא הורים מכל רחבי העיר לבחור את בית הספר שלנו. הורים נלחמים כדי שהילדים שלהם ילמדו כאן".
לדבריה, "מלבד מקצועות הליבה מועברים כאן מגוון רחב של תכנים לימודיים כמו גן חקר מקראי, הילדים לומדים אקולוגיה, מרכיבים מערכות השקיה מחומרים ממוחזרים, ולומדים על חקר החלל, רובוטיקה ועוד. אני לא רואה את בית החינוך הזה בשנה הבאה דומם".
אז מדוע בעירייה פועלים כך לדעתך?
"מניע כלכלי פרופר, הם סימנו אותנו. אולי מישהו סימן את האזור הירוק בו אנו נמצאים ככזה שקוסם להקים בו בית ספר אנתרופוסופי".

"בדיקת אסטרטגיות"

בבית החינוך יד לבנים לומדים היום כ-300 תלמידים ב-10 כיתות רגילות ושלוש כיתות קטנות. לדברי ההורים, נאמר להם כי בתום שנת הלימודים יצטרכו כלל התלמידים להשתלב בבתי ספר אחרים השייכים לאותו אשכול – פיק"א וקפלן, כשגם ביאליק והדר על הפרק.
"אחרי הסגרים התלמידים הגיעו במצב חברתי בעייתי, כך שדווקא עכשיו הנושא הרגשי נמצא בראש סדר העדיפויות", אומרת יו"ר הנהגת ההורים. "אני רואה כמה קשה לילדים לאסוף את עצמם, וכמה עבודה נדרשת מצד הצוות החינוכי כדי לפקס אותם חזרה חברתית ומקצועית. אז איך אפשר לחשוב שבכיתה של 34 תלמידים יתמודדו עם זה בצורה טובה יותר?
"זו עלולה להיות טראומה נוספת, כששכבות הקצה למשל יעזבו לבית ספר אחר וזמן קצר לאחר מכן שוב יעברו, הפעם לחטיבה".
מה אתם מתכוונים לעשות?
"אנחנו בשלבי בדיקת אסטרטגיות מה הכי נכון לעשות. יש אפשרות של הפגנה, השבתת לימודים, גיוס של בתי ספר נוספים ואם צריך נארגן גם שרשרת חיה של הורים מסביב לבית הספר. אם היינו הורים של אזור אחר, יותר צעקנים ויותר רעשנים, ראש העירייה לא היה מתעסק איתנו".
אם אחרת מבית הספר שבנה לומד בכיתה קטנה אומרת כי "התחושה עצובה מאוד. אם לכל הילדים זה יהיה אסון, אז לחינוך המיוחד על אחת כמה וכמה. בית החינוך יד לבנים מאוד מכיל ומחבק את הילדים המיוחדים. האווירה בבית הספר נעימה מאוד, ביתית ותורמת להתפתחות שלהם".
עד כמה את חוששת מהמעבר של הבן שלך לבית ספר חדש?
"זה מפחיד ולא נתפס. אני מרגישה כאילו זורקים אותנו לכל הרוחות וזה מאוד מדאיג. אלו ילדים שגם ככה קשה להם בגלל התקופה הזו ולא ייתכן שהעירייה פועלת כך כרגע".
אב מבית הספר מסכם: "אלו תחושות קשות. לא נעים לסגור מוסד חינוך, בטח כזה שכל ילדיך למדו ולומדים בו".
כשהעירייה החליטה להקפיא את סגירתו לפני מספר חודשים, חשבת שבית הספר יישאר או שהיה לך ברור שייסגר?
"זה לא היה ברור. אני חושב שהעירייה יכלה לעשות את הדברים תוך מזעור נזקים ובפחות חוסר ודאות, אבל זה כבר עניין של התנהלות ואולי ילמדו לפעם הבאה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך נענה לבקשת העירייה לסגור את בית הספר בשל ירידה מתמשכת במספר הנרשמים מזה כמה שנים. המשרד נוכח לדעת שיש חלופות טובות וראויות לשיבוץ התלמידים באזור שיתבצעו באופן מסודר תוך ראיית צרכי התלמידים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "ההחלטה היא בשיתוף משרד החינוך המצביע על קיטון תמידי במספר התלמידים, שבגינה הם מקבלים פחות הקצאות, פחות מורים ופחות תקציבים. בנוסף, בדיקות שביצענו לא מצביעות על גידול משמעותי באוכלוסייה באזור בשנים הקרובות. לטובת התלמידים ובאופן מסודר, מושכל ומותאם, מתגבשת תכנית לשילוב התלמידים במסגרות מתאימות ואיכותיות בסביבה הקרובה. במקביל, וללא קשר ומתוך מגמה לחזק את החינוך הממלכתי באזור, ייפתח במקום בית ספר ייחודי בשיטת הלימוד האנתרופוסופי מכיתה א' ועד י"ב. תלמידות ותלמידי יד לבנים שירצו ללמוד בו יוכלו כמובן להשתלב בתוכו".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה