במהלך שנת 2020 פתחה העירייה בהליך משפטי נגד בעל עסק בשוק העירוני, כבן 80, בטענה כי אינו מחזיק ברישיון עסק כפי הנדרש. במסגרת ההליך חתמו הצדדים על הסדר טיעון לפיו ישלם בעל העסק 12 אלף ש"ח. אלא שבהמשך ערער הקשיש על ההחלטה באמצעות עורכי דינו בטענה כי לא הבין לכאורה על מה חתם, ואף כי אוים על ידי נציגת העירייה. לאחרונה, קיבל בית המשפט את הערעור וביטל את פסק הדין. יחד עם זאת, הטענה לאיומים נדחתה על ידי השופט.
1 צפייה בגלריה
תקיפת קשיש
תקיפת קשיש
נדרש לסגור את העסק
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
כתב האישום נגד בעל העסק הוגש כבר בפברואר 2020 בבית המשפט לעניינים מקומיים לאחר שלטענת התביעה העירונית, הוא פועל ממרץ 2018 ללא רישיון עסק על פי החוק. לטענת עורכי דינו של בעל העסק, עידית קירזון וקובי בר לב, בתאריך ה-5 ביולי השנה, הגיע לעסק שפועל מזה עשרות שנים, נציג מטעם העירייה שמסר לקשיש מסמך הנושא את הכותרת "מתן זכות טיעון טרם הגשת כתב אישום", בו צוין כי המקום מנוהל ללא רישיון עסק כדין וכי הוא מפר צו סגירה שתוקפו מה-31 בינואר 2021.
למכתב צורף הסדר טיעון עליו חתמו הצדדים באמצעות הפקס, אשר קיבל תוקף של גזר דין בספטמבר אשתקד ולפיו ישלם בעל העסק 12 אלף שקלים כקנס לעירייה וכן ייסגר העסק, אלא אם כן נושא הרישיון יוסדר בינתיים. למחרת קבלת המסמכים פנה בעל העסק לעורכי דינו וטען כי חתם על הסדר הטיעון לאחר שנציגה מהעירייה אמרה לו כי עליו לחתום אם הוא מעוניין "שלא יסגרו את העסק". לטענתו של הקשיש, הוא אינו הבין על מה הוא חותם ולא ידע כי משמעות החתימה תגרור גם את סגירת העסק.
בבקשה לביטול פסק הדין שהוגשה בשם בעל העסק, נטען כי העירייה "במודע או שלא במודע, ניצלה את מצוקתו של המבקש ואת מומו הפיזי. לנוכח האמור לעיל.. יתבקש בית המשפט להורות על ביטולו, לנוכח עיוות הדין החמור והקשה שנגרם למבקש". עוד הדגישו עורכי הדין כי בעל העסק לא היה מיוצג בהליך ובשל הסדר הטיעון לא התקיימו דיונים בתיק ולא נשמעו טענותיו.
בדיון שנערך לאחרונה בבית המשפט לעניינים מקומיים בפתח תקוה, טענו עורכי הדין כי לקשיש יש רישיון עסק לצמיתות למרכול ופריט רישוי נוסף לעסק ולמעשה הוא מחזיק בכל האישורים הנדרשים מעבר לכיבוי אש, מאחר וקיימת בעיה נקודתית באזור. מנגד עורכת הדין מטעם העירייה ציינה כי "הבקשה עצמה לא ברורה...הצדדים הגיעו להסדר..זה נעשה בהסכמתו ובידיעתו...עסקינן בנאשם שאינו מוכן להתמודד עם תוצאות גזר הדין".
בסופו של דבר ציין שופט בית המשפט עודד מורנו כי "מאחר וקיים חשש לגרימת עיוות דין, וזאת אך ורק בהתייחס לטענות בדבר הבנתו של המבקש על תוכן הסדר הטיעון והרכיבים שלו, הרי שאני מורה על ביטול פסק הדין". יחד עם זאת הוסיף השופט כי בית המשפט "אינו מקבל את טענות המבקש בהתייחס לכך שהוא אוים או שנפל דופי בהתנהלות המשיבה (עיריית פתח תקוה)".
כעת יש ברשות העירייה הזכות לערער על ההחלטה למשך 45 יום. אם תעשה זאת, היא תצטרך להחזיר את 12 אלף השקלים ששילם בעל העסק.
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה