אופטימיות זהירה נרשמה בימים האחרונים בשכונת אם המושבות, בעיקר בקרב המתנגדים למתווה הגשר להולכי רגל שצפוי להיבנות ברחוב גיסין: משרד החקלאות, באמצעות פקיד היערות הארצי, ביטל את החלטת העירייה על כריתת ארבעה עצי דקל ואילץ אותה לתכנן את הגשר על פי מיקומם הנוכחי.
כזכור, לאחר שנים רבות בהן היה "על השולחן" בלבד, יצא לדרך לפני כחודשיים פרויקט הגשר להולכי רגל ברחוב גיסין. מעבר לעובדה כי מדובר בחיבור בין שתיים מהשכונות הגדולות בעיר, מטרת התכנית היא ליצור מסלול הליכה בטוח לחציית הרחוב הסואן שידע לאורך השנים כמות לא מבוטלת של תאונות.
3 צפייה בגלריה
העצים ניצלו. מתחם הקמת גשר גיסין
העצים ניצלו. מתחם הקמת גשר גיסין
העצים ניצלו. מתחם הקמת גשר גיסין
(צילום: באדיבות תושבים)
קראו גם:
אלא שמאז שנודע לתושבים מתווה הגשר שיחבר בין אזור תחנת הדלק פז לאזור המרכז המסחרי ("חצי חינם"), ולפיו רוחבו יהיה 3.5 מטר, אורכו 35 מטר ואורך הרמפות 69 מטר, עלו לא מעט התנגדויות. בין ההתנגדויות: החשש מפני בני נוער שיעלו עם כלים דו־גלגליים על הגשר וייצרו סכנה בטיחותית, וכן מפגיעה באיכות חייהם בשל הסמיכות לבתי התושבים. אלא שבנוסף מתנגדים התושבים גם לכריתת ארבעה עצי דקל הסמוכים למרכז המסחרי, כפי שאישר פקיד היערות העירוני בתחילת חודש נובמבר.
בטרם נכנס רישיון הכריתה לתוקף, ב-17 בנובמבר, התקבלה במשרד החקלאות התנגדות לכך בטענה כי ראש העירייה הבטיח כריתת שני עצים ולא ארבעה - ובנוסף יש לבחון את העתקת העצים ולא כריתתם של עצים גדולים בני 30 שנה.
מנגד, טענו בעירייה כי הטמנה של כבל מתח גבוה על ידי חברת החשמל במקביל למדרכה מונעת את הזזת הגשר, וכן כי העלייה לגשר תוכננה באופן שהוא מגיע כמה שיותר מהר לקרקע בכדי לאפשר יותר שטח ציבורי פתוח (שצ"פ) ופחות שטח בנוי.
3 צפייה בגלריה
המתחם במחלוקת - לקראת הקמת הגשר
המתחם במחלוקת - לקראת הקמת הגשר
הכביש המסוכן
(צילום: באדיבות תושבים)
כאמור, בימים האחרונים ד"ר ארז ברקאי, מנהל אגף יער ואילנות במשרד החקלאות ופקיד היערות הארצי, החליט לקבל את ההתנגדות שהוגשה אליהם והורה על שימור העצים. בין היתר ציין ד"ר ברקאי בהחלטתו: "מדובר בשצ"פ איכותי וכי בכל אמות המידה של ערכי פקיד היערות לא יתכן כי יתבצעו כריתות בתחום שצ"פ. על כן יש להתאים את כל תכנון השצ"פ והגשר ע"פ מיקומם של העצים.
"...אני דוחה את הטענה של גורמי העירייה כי מיקום הטמנתו של כבל החשמל מונע את הסטת הגשר לכיוון מערב. במרחב שבין כבלי החשמל לשדרת הדקלים הקיימת יש מקום רב לתמרון והנחתו של הגשר במקום".
המתנגדים למתווה הגשר קיבלו כמובן את ההחלטה בסיפוק רב. "היינו מעדיפים שזה ייפתר בלי לערב את משרד החקלאות", אומרת תושבת האזור. "נפגשנו עם ראש העירייה, ביקשנו מספר דברים והיינו מעדיפים שזה יגיע ישירות ממנו, אבל בכל הנוגע לעצים הוא לא סיפק תשובות ברורות. מה שרצינו זה לשמר כמה שיותר את פינת החמד שיש לנו שם.
3 צפייה בגלריה
הגשר המתוכנן להולכי רגל מעל רחוב גיסין פתח תקוה
הגשר המתוכנן להולכי רגל מעל רחוב גיסין פתח תקוה
הגשר המתוכנן להולכי רגל מעל רחוב גיסין פתח תקוה
(הדמיה: מיכה ורטהיים אדריכלים בע"מ, לויתן מהנדסים בע"מ)
ציפיתם לתשובה כזו?
"לא חשבתי שנקבל תשובה חיובית ושמישהו יתייחס למשהו שחשוב לנו, אבל על פניו יכול להתפרש כ'רק' 4 עצים. זה משהו שהיה אמור להיות מלכתחילה מול עיניו של פקיד היערות המקומי".
ומה לגבי שאר החששות שלכם? כיצד אתם מתכוונים לפעול כרגע?
"הבנו שאי אפשר לעצור את הקמת הגשר, אז כרגע אנחנו פועלים כדי למזער נזקים. ראש העירייה הבטיח שייתן לנו תשובות לגבי שאר הטענות שלנו וכרגע אנחנו ממתינים".
מעיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "החלטת פקיד היערות מעלה שאלות רבות מאחר ומדובר במספר עצים בודדים מתוך עשרות עצים שיש במקום, עצים שניתן להעתיקם למקום אחר, וכן מדובר על גשר חיוני מאד שייבנה מעל כביש הנחשב למסוכן. בכביש המדובר אירעו בשנים האחרונות תאונות דרכים רבות לרבות תאונות קטלניות, ואנו עושים כל מאמץ על מנת לצמצם את התופעה ולדאוג לבטיחותם וביטחונם של הילדים והתושבים באזור. נבקש ללמוד את ההחלטה ולהעלות שוב את הנושא לדיון תוך הצגת מכלול השיקולים".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה