לאחר שנים רבות בהם היה על השולחן בלבד, יצא לדרך בשבועות האחרונים פרויקט הגשר להולכי הרגל ברחוב גיסין. מעבר לעובדה כי מדובר בחיבור בין שתיים מהשכונות הגדולות בעיר, מטרת התכנית היא ליצור מסלול הליכה בטוח לחציית הרחוב הסואן שידע לאורך השנים כמות לא מבוטלת של תאונות.
1 צפייה בגלריה
הגשר המתוכנן להולכי רגל מעל רחוב גיסין פתח תקוה
הגשר המתוכנן להולכי רגל מעל רחוב גיסין פתח תקוה
הגשר המתוכנן להולכי רגל מעל רחוב גיסין פתח תקוה
(הדמיה: מיכה ורטהיים אדריכלים בע"מ, לויתן מהנדסים בע"מ)
אלא שהגשר שאמור לחבר בין השכנים מאם המושבות ונוה גן יוצר בינתיים מחלוקת בין התושבים בכל הנוגע למתווה בנייתו. לדברי העירייה, על פי היתרי הבנייה, רוחב הגשר שיחבר בין אזור תחנת הדלק פז לאזור המרכז המסחרי ("חצי חינם") יהיה 3.5 מטר, אורכו 35 מטר ואורך הרמפות צפוי לעמוד על 69 מטר. עוד מוסיפים בעירייה כי הפרויקט כולל עבודות פיתוח בשני צידי הגשר, לרבות תאורה דקורטיבית, עבודות מסגרות, עבודות עפר ועוד. כמו כן, במסגרת עבודות הפיתוח יינטעו עשרות עצים נוספים וכן צמחיית נוי עשירה.
תושבים, בעיקר מאם המושבות, מעלים מספר טענות כלפי התכנית, שלדבריהם תביא לפגיעה במספר גדול יותר של עצים ובסביבה הירוקה בכלל, בבני נוער שיעלו עם כלים דו־גלגליים על הגשר ויצרו סכנה בטיחותית, וכן תיפגע באיכות חייהם כתוצאה מהקרבה לבנייני המגורים. מנגד יש תושבים רבים שרק ממתינים, בעיקר עבור ילדיהם, לדרך נוספת לחצות את הכביש ההומה.

המתנגדים

"אנחנו לא נגד הגשר", מדגיש פעיל חברתי באם המושבות, "וחושבים שנדרש מעבר שיחבר בין השכונות, אבל מתנגדים למתווה המתוכנן".
מדוע?
"על פי התכנון הראשוני, הגשר היה צריך לקום בצומת גיסין-זבולון המר ולתת מענה לתלמידי נוה גן כדי שיוכלו להגיע לבתי הספר באם המושבות. בפועל, יש היום שני בתי ספר יסודיים בנוה גן: עוזי חיטמן ואריק איינשטיין, והוקם שש־שנתי יצחק שמיר, כך שתנועת הילדים הרבה יותר דלילה ממה שהיה בזמנו. למרות זאת באים עם תכנית לגשר גדול יותר מזה שברחוב ראשון לציון.
"ערכנו גם בדיקות והבנו שבחלק של אם המושבות תהיה פגיעה בשדרת הדקלים שחלקה תפונה ובמקומה יהיו כמה ערוגות והשאר ריצוף. אנשים יושבים שם, מתאמנים שם וילדים עורכים שם חוגים. עכשיו מתכוונים להרוג לנו את כל הירוק הזה כדי להקים גשר ענק".
קראו גם:
עוד נקודה שמעלה האיש היא הסכנה הבטיחותית שעלולה להיווצר על הגשר. "זה גשר רחב ידיים עם מספיק מקום לקורקינטים ואופניים חשמליים ואפילו אופנועים", הוא מסביר. "בנוסף, ילדים יעשו שם רעש. בגלל הגובה המתוכנן אנשים יכולים לראות מה קורה בקומות הראשונות בבניינים הסמוכים ללא כל צורך במשקפת".
מה החלופה שצריכה להיות לדעתך?
"לחזור לתכנית המקורית של גשר פחות גדול באזור צומת גיסין-זבולון המר או לעשות מעבר תת קרקעי".
יש אפשרות כזו בכלל לדעתך?
"עד כמה שאני יודע ראש העירייה, רמי גרינברג, לא מוכן לשמוע. בגלל זה אנחנו ממשיכים בהתנגדות".
איך אתם מתכוונים לפעול?
"ניפגש עם עורך דין ומהנדס, כשגם חברי מועצה מעורבים בעניין. ביום שישי נערוך פגישה עם תושבים ונסביר להם מה הולך להיות. יש לנו מימון לפלאיירים ואנחנו יוצאים במאבק שאין סיבה שלא נצליח בו".
תושבת נוספת אומרת: "בטיחות הילדים לפני הכל, אבל אין שום היגיון במתווה הנוכחי. הוא פשוט מפלצתי ולא מתאים מבחינת הגודל. אני לא חושבת שהעירייה מוסרת לנו את כל המידע. לא ברור לנו מדוע נזנחה התכנית המקורית".
איך את חושבת שהגשר ישפיע עליכם?
"הקומות הראשונות יאבדו את הפרטיות ותהיה לנו מפלצת מבטון".

התומכים

מנגד יש תושבים שמשוועים להקמת הגשר כדי שיהווה מעבר נוסף ובטוח להולכי רגל באזור. "יש כמה תושבים בודדים שגורמים לרוחות לסעור", אומרת תושבת נוה גן. "מה האינטרס שלהם? אני לא יודעת. הפרויקט נחוץ וגם המתנגדים מסכימים שצריך גשר כלשהו".
את ודאי מכירה את הטענות שלהם. מה יש לך לומר על כך?
"אני אם לארבעה. הם לא יכולים ללכת לקניון לבד או לצאת למועדון, כך שהמקום בילוי שלהם זה המרכז המסחרי בשעות אחרי צהריים ושם הם אוכלים המבורגר או פיצה. אני לא יכולה לשלוח את הילדים בבטחה כשאני יודעת שהם צריכים לחצות את המעבר של גיסין. גם מעברי החציה ברחוב לא בטיחותיים. נהגים עוברים בצהוב מהבהב, לעיתים באדום ונוהגים בפראות.
"לומר שכמעט ואין ילדים שיעברו עליו זה לא נכון כי עדיין יש תלמידים מנוה גן שלומדים באם המושבות. לגבי ההצצה לבתים, יש לא מעט מתחמי מגורים, גם בשכונות כאן, שבהם רואים מה קורה בדירה ממול. לומר שעכשיו אנשים יעמדו על הגשר כדי לצפות בנעשה באחת הדירות? לא נראה לי. אפשר לבוא ולדבר על הכל בלי צורך להתסיס. כולנו שכנים שגרים כאן ביחד והמטרה צריכה להיות לטובת כולם".
תושב אחר מסכם: "תמיד יהיה אחוז אחד או שניים שיגידו לא והשאר כן. דובר על הגשר לפני הרבה שנים ועכשיו כשהוא יוצא לפועל, בואו נברך. פעם היה פה רק מגרש כדורגל, היום יש פה קהילה יפה וטובה. אם אותם מתנגדים למתווה רוצים, שיעשו הצבעה ויראו איך הם מפסידים. אני יכול להבין את עניין הקורקינטים והאופניים, אבל אפשר למצוא לזה פתרון. בריאות הילדים זה הדבר הכי חשוב".
מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר בתגובה:
"לאחר שנים של בקשות בנושא ולאור מספר תאונות טראגיות שארעו במקום, ראש העיר רמי גרינברג מקדם את הקמת הגשר להולכי הרגל מעל רחוב גיסין שיהווה חיבור בין שכונת המגורים אם המושבות ובתי הספר בשכונה עם שכונת נווה גן. זאת מתוך מטרה ליצור מסלול הליכה בטוח וחלופי לחציית רחוב גיסין במקטע זה.
"העבודות כוללות עבודות פיתוח משמעותיות בשני צידי הגשר, לרבות הצבת תאורה דקורטיבית, עבודות מסגרות, עבודות עפר ועוד. במסגרת התכנית ניתן היתר לכריתת 2 עצים וככל הנראה לא יעשה בהם שימוש. בכל מקרה, במסגרת עבודות הפיתוח יטעו בסביבת הגשר עשרות עצים נוספים וכן צמחיית נוי עשירה. על פי היתרי הבניה, גודל הגשר יהיה דומה לגשר הקיים באזור - רוחב גשר: 3.5 מטר, אורך הרמפות: 69 מטר, אורך גשר: 35 מטר.
"כאמור, הגשר יקל על תושבי שתי השכונות: אם המושבות ונווה גן, ויקל על התלמידים הנדרשים לחצות את הכביש ויבטיח את ביטחונם. פתיחת הגשר מעל רחוב גיסין הינו חלק ממערך גשרים ופיתוח רצף הליכה ממרכז שכונת אם המושבות ועד לפארק הגדול. בתוך כך, מדובר בשלב נוסף ביצירת שלד של מרחב ציבורי זמין ונגיש, המעודד הליכה ורכיבה בטוחה באופניים. על כן הפרוייקט הינו חשוב ונצרך והוא יענה על בקשות התושבים באזור".