זה, זה סוף סוף קרה: הקו האדום של הרכבת הקלה החל את פעילותו מפתח תקוה, דרך תל אביב ועד בת ים. כמובן שמיהרנו לעלות לנסיעה הראשונה כדי לבדוק עבורכם כמה באמת ייקח להגיע לכל נקודה - לפחות ביום שישי בבוקר.



הקו יצא לדרך ביום שישי בו אין עומסים בכבישים, כשגם העלייה לקרונות ביום זה הינה ללא עלות, כך שהנסיעה התנהלה באופן נינוח. על פניהם של הנוסעים ניכרה התרגשות גדולה וזו באה לידי ביטוי גם בחיוכים וצילומי סלפי רבים. צריך להזכיר שהנסיעה של היום עדיין חינמית - אבל ממוצ"ש זה כבר יעלה לכם.
בנסיעות הראשונות לא נרשמו תקלות מיוחדות. תקלה שכן בלטה לעין הייתה כאשר שמות התחנות שהוצגו על המסך בקרונות לא תאמו למיקומה של הרכבת בפועל.
"אני בן 81 ולא חשבתי שאגיע ליום שאעלה על הרכבת הקלה, אבל ברוך השם הצלחתי לעלות עליה ביומה הראשון", אמר בהתרגשות שלמי, תושב פתח תקוה שעשה דרכו לבריכת גורדון. "התחושה היא שאני נמצא באירופה. לא חשבתי שיגיע אלינו דבר כזה בדור שלי. חבל רק שהרכבת לא תעבוד בשבת".
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה יוצאת מפתח תקוה
הרכבת הקלה יוצאת מפתח תקוה
הרכבת הקלה יוצאת מפתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)
גם החברות תיקי ואתי נראו נרגשות: "עלינו על הרכבת אחרי הליכת בוקר של 6 ק"מ. ראינו אותה והחלטנו לעלות עליה גם כדי לנוח מההליכה וגם כדי לחוות את הנסיעה. הקרון נראה מהמם ומאוד נוח. חוויה ממש טובה עד עכשיו".
אז כמה זמן ארכה הנסיעה הבוקר מהתחנה המרכזית בפתח תקוה לאזור המרכז?
  • לרחוב ביאליק ברמת גן 21 דקות
  • לרחוב אבא הלל 24 דקות
  • לארלוזורוב קרוב ל 26 דקות
  • לקרליבך 32 דקות
  • לאלנבי 34 דקות
  • לאיצטדיון בלומפילד 45 דקות
  • ולרחוב העצמאות בבת ים 56 דקות.

5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה יוצאת מפתח תקוה
הרכבת הקלה יוצאת מפתח תקוה
תמונות היסטוריות
(צילום: מתן דויטש)


הזמנים האלה תואמים את נתוני הנהלת נת"ע, כפי שנמסרו ל"מיינט פתח תקוה",המעניקים מושג כמעט מדויק כמה זמן תשהו בין התחנות העיקריות בקו האדום.

5 צפייה בגלריה
זמני הרכבת הקלה
זמני הרכבת הקלה
זמני הרכבת הקלה

כך, לדוגמה, מהתחנה הראשונה של הקו האדום (היוצא מפתח תקוה) עד לאבא הלל ברמת גן ייקח בין 25 ל-30 דקות. הגעה לבלומפילד תצריך מעט מעל 50 דקות, כפי שראינו גם בפועל.
בהנהלת הזכיינית  אומרים עוד כי זמני העתירה בכל תחנה אינם קשיחים (אין צפצוף בזמן קבוע המודיע על פתית וסגירת הדלתות) אלא תלויים במספר הנוסעים באותה תחנה  - הן היורדים והן העולים מהקרונות. מה שברור הוא שהנסיעות העמוסות ביותר יהיו מפתח תקוה לתל אביב בשעת הבוקר, כמו גם מבת ים למרכז תל אביב, ואילו בשעות אחרי הצהריים הכיוון יתהפך.

נדל”ן: הביקוש יעלה ומחירי השכירות גם


"פתיחת הרכבת הקלה בפתח תקוה אמורה לחזק את הביקוש למגורים לרכישה, לשכירות וגם לנדל"ן מסחרי", אומר יו"ר לשכת המתווכים בפ"ת, ערן נסים. בשלב הראשון תעלה הפעילות הנדל"נית בעיר ובהמשך תתכן עליית מחירים מחודשת. כרגע, במצב השוק הנוכחי, התנועה דלה ומחירי הנדל"ן בירידה. אנחנו מקווים שהרכבת הקלה תגביר את הפעילות ותגדיל את הביקוש".
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה השבוע
הרכבת הקלה השבוע
הרכבת הקלה השבוע
(צילום: ריאן)
לדברי נסים, "העובדה שהרכבת עוברת במתחם העסקים והתעשייה של קרית אריה וקרית מטלון ובו מגדלי בסר וגלובל החדשים ומתחם ביג שעתיד להיבנות, מדרבנת רשתות מזון, מסעדות וחברות גדולות לרכוש ולשכור שטחי מסחר ומשרדים. המשמעות הישירה היא הוזלת עלויות לעומת תל אביב ומנגד גישה נוחה שהרכבת הקלה תעניק".
לדבריו, עיקר הביקושים מצד משקיעים הם על ציר הרכבת וברחובות הראשיים ז'בוטינסקי, אורלוב ופינסקר. "האזור סבל בעבר מביקוש מועט וכיום מהווה משיכה למשקיעים במחירים לא זולים. לראיה, שכונה ידועה ויוקרתית על הציר היא נוה גן: בזכות הרכבת שעוברת בסמוך המחירים בה קפצו בשנתיים האחרונות ב־20 אחוז. גם מתחם התחנה הישנה והרחובות הסמוכים אליו הפכו מבוקשים.
"באותה נשימה יש ביקוש לשכירות על הציר ובקרבתו, כשעיקר המתעניינים הם סטודנטים צעירים ומשפחות בעלות רכב אחד או ללא רכב בכלל. בדירות הישנות השכירות מתחילה בכ־4,000 שקל ובחדשות ־ כ־5,500 שקל ויותר. עם תחילת פעילות הרכבת הביקושים יעלו ומחירי הנדל"ן, בייחוד בדירות הישנות לרכישה על ציר הרכבת הקלה, יעלו".

בעלי העסקים דורשים פיצויים


בצל ההתרגשות הגדולה מהיום ההיסטורי, יש כאלו שחשים כי נותרו מאחור: בעלי העסקים לאורך הקו שספגו הפסדים משמעותיים במהלך העבודות ומקווים לקבל פיצוי הולם.
לאחרונה יצא איגוד לשכות המסחר במתקפה חריפה נגד ראשי הערים לאורך תוואי הרכבת הקלה, בטענה כי הזניחו את העסקים שנפגעו מהעבודות שהתארכו הרבה מעבר לצפוי. הם קוראים להקים עבורם מנגנון פיצוי אחיד בדומה לזה שניתן בתקופות מלחמה.

5 צפייה בגלריה
פנים הקרון
פנים הקרון
פנים הקרון
(צילום: שרה רהב)

בפנייה ששיגרו לראשי הערים ולחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, נטען כי המדינה התעלמה ממצוקת העסקים לאורך התוואי, שסבלו מסגירת הרחובות ומירידה דרסטית במחזורי העסקאות. במקרים רבים הדבר הביא לסגירה מוחלטת של העסקים. חלק מהרשויות 'ניצלו' את העבודות לביצוע עבודות תשתית, שדרוג הביוב והקמת מסלולי אופניים.
"מאז שהחלו עבודות הרכבת המכירות שלי ירדו ביותר מ-50 אחוז". אומר מאיר מרון, בעל "מרכז הדיו למדפסות" בפתח תקוה. "מעבר החצייה בוטל, שני הנתיבים צומצמו לאחד והיו כאן המון פקקים, צפצופים ורעש, המחייב לסגור את הדלת. מצאתי את עצמי מדבר לקירות. אני מיואש וחי כרגע מכלום. אני מצפה לקבל פיצוי, כי הרכבת הרסה לי את החיים".
מעיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "ככל שהעסקים זכאים לפיצויים, הם צריכים להינתן על ידי הרכבת הקלה והמדינה. גם הקלות בארנונה מתקבלות בכפוף לאישור שרי הפנים והאוצר".

נהגי המוניות: מצפים להקלה בפקקים


נהגי המוניות, שחורשים את הנתיבים לאורך תוואי הרכבת הקלה, מצפים להקלה הצפויה על עומס התנועה בכבישים. "ישנן שעות עמוסות שבהן אנשים לא מצליחים למצוא מונית לתל אביב", אומר ראובן, מנהל תחנת מוניות ארלוזורוב בפתח תקוה מזה 20 שנה.

קראו גם:

"האופציה שתפתח הרכבת תהיה ברכה לכולם. הפרנסה שלנו? היא לא תיפגע, כי יש יעדים שאליהן היא לא תגיע, ומי שממהר ממילא ייסע במונית. אנחנו לא בנויים רק על נסיעות רק לתל אביב – יש נוסעים לאזור השרון, לבקעת אונו, יש מקומות שאין אליהם רכבת.
"יותר מזה: מנסיעות לתל אביב, בגלל הפקקים, למרות שהן עולות בין 110-120 שקלים, אנחנו מפסידים כסף, כי זה שעה וחצי הלוך חזור. קל יותר לעשות נסיעה בתוך העיר. בשורה התחתונה, כניסת הרכבת לתמונה תהיה ברכה גם לתושבים וגם לנהגי המוניות. אני בעד שירות טוב לאזרח. אני מקווה שהתושבים לאורך תוואי הרכבת ישאירו את האוטו ליד הבית, ייסעו כמו מלכים ויחסכו כסף, עצבים וגם תאונות".

הקרב על השבת


זה היום שבו התנועה אל עבר הים עולה משמעותית, הרגע בשבוע שבו המוזיאונים מתמלאים, נמל תל אביב שוקק חיים והמסעדות ובתי הקפה מפוצצים – אבל דבר אחד לא יעבור בסופי שבוע - הרכבת הקלה.
הבוקר (שישי) אמורה להתחיל מחאה בתל אביב, בין היתר בהובלתה של סגנית ראש העיר, מיטל להבי (מרצ) שתתייצב לצד המוחים מול ביתה של שרת התחבורה מירי רגב. טענת המוחים היא שהשבתת הרכבת בשבתות היא טעות כלכלית וכזו שתפגע בסביבה, וכן מונעת שוויון מאזרחים שאין ברשותם רכבים.
עדות לכמה השירות הזה נדרש בסופי שבוע ניתן אולי למצוא במיזם נעים בסופ"ש, שמפעיל 13 קווים ומחבר בין 10 רשויות. בכל סופ"ש נוסעים בו מעל 35 אלף איש.
האם יש סיכוי למחאה? נראה שלא. ראשית משום שבחוזה המפעיל נאמר במפורש כי ההפעלה תהיה לשישה ימים, שנית, כי הקו האדום עובר בבני ברק ושלישית – גם במכרז לקו הסגול בתל אביב התנאים הם להפעלת שישה ימים, כמו גם ברכבת שתגיע להרצליה בעוד כחמש שנים. וכמובן - התקדים שכבר נוצר בירושלים, שגם שם הקרונות אינם נעים בשבתות.
תוסיפו לכך את העובדה שגם בחגי ישראל הקו האדום יהיה מושבת, כך שהקרונות צפויים להפוך ל'פיל לבן' בלא מעט ימים במהלך השנה.