האמא, הבן והמצווה: בת חן בן זיקרי (47) מפתח־תקוה היא נכה מלידה, שמגדלת לבדה את בנה ריף (13), הסובל אף הוא מפגיעה ברגליו. מתברר כי השניים הם הרבה מעבר לאם ובנה. הם מורה ותלמיד, וגם קולגות, שכותבים יחד ספרים, מעלים הצגה ומסתובבים בשעות אחר הצהריים ברחבי הארץ במטרה למכור את ספריהם. מכירת הספרים אינה סתם תחביב, אלא מקור פרנסתם. כעת, כשנושק ריף לגיל מצוות, יועד הכסף אותו הם מרוויחים לחגיגת בר המצווה. אלא שרצה הגורל ומפגש אקראי עם חווי הרלב־שוייקה (39), רוכשת פוטנציאלית שהגיעה לאחד ממרכזי הקניות במרכז הארץ, גרם לה לקחת על עצמה את פרויקט החגיגה ולחסוך מהם את העלויות.
המפגש הראשוני בין הרלב־שוויקה לריף היה מרגש מאוד מבחינתה. "כשריף ניגש אלי עם הספר ביד, הרגשתי משהו בגוף. אי אפשר להסביר את זה", היא משחזרת. "הוא שאל אם אני רוצה לקנות את הספר שאמו כתבה וסיפר כי הכסף מיועד לבר המצווה שלו. הסתכלתי על רגליו ושאלתי אותו ממה הוא סובל. הוא סיפר לי שמדובר בגיד אכילס מקוצר.
"בגלל שאני מכירה את הנושא מקרוב, מבלי להיכנס לפרטים, זה ממש ריגש אותי. מיד אמרתי לו שלא סתם הוא פנה דווקא אלי ושמעתה אני אחראית על חגיגת בר המצווה שלו".
הרלב־שוויקה חזרה לביתה והעלתה פוסט בפייסבוק, המספר את סיפורם של בת חן וריף, תוך בקשה מהגולשים לסייע בהוצאות של חגיגת בר המצווה. "כעבור 24 שעות", היא מספרת, "הגיעו התרומות. התגובות פשוט חיממו לי את הלב. הייתה היענות מטורפת. הישגתי צלם, תקליטן, מעגל מתופפים, חליפה, נעליים, כיפות ועוגה. אנשים אפילו תרמו מאפרת לאימא. הכל מהכל. בזכות טוב הלב של האנשים נרים אירוע מדהים".
מרבית המרכיבים בחגיגה הושגו, כאמור, ללא עלות ובאמצעות תרומות, למעט ההוצאה הגדולה ביותר - אולם אירועים. דווקא אותו השיגה הרלב־שוויקה במחיר עלות ואף פחות מכך. המחיר למנה יהיה 70 שקל, אולם גם לכך היא מצאה מצאתי פיתרון יצירתי.
"ארגנתי מכירה גדולה של הספרים של בת חן בנתניה, במרכז אלון", היא מספרת. "אנשים מוועדי גני ילדים אמרו לי כי הם מגיעים לקנות אותם. לספרים יש מוסר השכל של קבלת השונה. חשוב שילדים ילמדו את זה. בכלל, נראה לי שזה הולך להיות אירוע מוצלח כי זה 'יום העסקים הקטנים' ויגיעו המוני אנשים. ככה המשפחה תוכל לכסות את מחירי המנות".
כיצד הודעת לריף ולאימו על האירוע שארגנת? "כשנפגשנו לראשונה, לא לקחתי מהם פרטים. כשהגעתי לביתי, פשוט חיפשתי את האימא בפייסבוק ויצרתי איתה קשר. היא נורא התרגשה ושמחה מהמחווה שלי. אחרי יומיים כשהכל כבר היה מאורגן והייתי נרגשת כולי, פשוט נסעתי לפגוש אותם בביתם. הגעתי עם חבר קרוב, שהתנדב להכין את ריף לבר מצווה מבחינת הדרשה וכדומה. היה מפגש מדהים, גיליתי אנשים מיוחדים במינם וקשר בין אם לבנה שאין לתארו במילים. משהו באמת מעורר השראה והערצה. ריף חיבק אותי כל כך חזק אחרי שסיפרתי לו איך תראה הבר מצווה שלו. זה היה פשוט שווה הכל".
ריף סיפר על הפתעתו הרבה מהמחווה. "לא האמנתי שזה יקרה", הוא אומר. "הרבה אנשים שאני פוגש במהלך מכירת הספרים מתרשמים מכך שהכסף מיועד לבר המצווה שלי ובדרך כלל הם גם קונים. אבל התגובה שלה הייתה מרגשת במיוחד. פעם ראשונה שזה קורה לי, זה הדהים אותי". גם בת חן נרגשת מטוב הלב של הרלב־שוויקה. "זה מאוד ריגש אותי", היא אומרת. "וגם זכיתי להכיר אישה מדהימה עם לב ענק".
"זמן לכל דבר" ריף ואמו כתבו יחד שלושה ספרים: 'אימא מתגלגלת', 'ירח' ו'אני לא צעצוע', שכולם יצאו בהוצאה עצמית ומחירם נע בין 20-60 שקל. "הספר 'אימא מתגלגלת' ממש מדבר על החיים שלנו", מספרת בת חן. "זה החל כששאלתי אותו מה לדעתו מיוחד באימא על כיסא גלגלים. את התשובות שלו, שהיו מיוחדות במינן, איגדתי לספר. בעקבות תגובות הקוראים הפכנו את הספר להצגה, שאנחנו השחקנים בה".
הספר "ירח" מספר על ילד הצריך לקחת אחריות על מתנה אותה קיבל ולהשתמש בה בצורה ראויה. "זה נכתב בהשראת ריף", היא אומרת. הספר הנוסף, "אני לא צעצוע", יצא לפני כחודש בלבד ומיועד דווקא למבוגרים.
בת חן: "הספר נכתב מנקודת מבט של תינוק ועולות בו שאלות כמו אם הוא יכול היה לדבר, מה הוא היה אומר על כך שכל זר יכול לגעת בו. באופן הזה הוא גדל עם הידיעה שהגוף שלו הפקר. בהמשך הוא עלול להפוך את הגוף של האחר להפקר ויש לכך השלכות".
ריף אינו לומד בבית הספר אלא במסגרת החינוך הביתי. "הוא מאוד בוגר לגילו", אומרת אמו. "אני על תקן המחנכת האישית שלו. בניתי לו כיתה בחצר ושם אנחנו נמצאים בשעות הבוקר. אני מאמינה שלבית ספר הולכים ללמוד ולא כדי לפגוש חברים. בשביל זה יש שעות פנאי.
"הלמידה בבית הוכיחה את עצמה. אם ריף היה הולך לבית ספר רגיל, הוא אמור היה להיות כיום בכיתה ז'. בפועל, הרמה שלו הר