האם פרשת גרינברג שהתפוצצה אי שם בקיץ אשתקד נמצאת בדרך להסתעפות נוספת? בצילום שעלה לרשת מתוך סרטון, אשר צולם לפני הבחירות לרשויות המקומיות, נראה ראש עיריית פתח תקוה רמי גרינברג לצד מנכ"ל העירייה יניב בניטה. לידם נראה אדם נוסף מטושטש, המכונה מיסטר איקס. כמו כן קיימת תמונה נוספת מתקופה זו.
3 צפייה בגלריה
גרינברג, בניטה ומיסטר  איקס. "משחק שחמט בין  החשודים לבין המשטרה"
גרינברג, בניטה ומיסטר  איקס. "משחק שחמט בין  החשודים לבין המשטרה"
גרינברג, בניטה ומיסטר איקס. "משחק שחמט בין החשודים לבין המשטרה"
(צילום: מתוך הסרטון)
גורמים שונים שבחנו את הצילומים טוענים כי חשיפתם המלאה בכלי התקשורת יכולה להביא להתפתחות משמעותית בחקירה. נכון לעכשיו המשטרה ממשיכה בחקירת הפרשה ועד לאחרונה המשיכה לזמן לעדות גורמים עירוניים רבים. אולם למרות שהמעורבים וגורמים נוספים במערכת הפוליטית והעירונית ממשיכים להיחקר, לתת עדות ולהמתין לגיבוש החומרים, החקירה נמשכת כבר למעלה משמונה חודשים.
מדובר בתיק גדול במסגרתו נחקרו ונתנו עדות מאות אנשים. "ממה שאני מתרשם", אומר השבוע גורם שמקורב לפרשה, "המשטרה הצליחה להבין את הפרטים בגדול, ועם פרסום התמונות החדשות יכולים להתגבש פרטים קטנים שיסייעו בחקירה".
הגורם הוסיף כי "אנשים מסוימים נקראו ללהב 433, השיבו על שאלות והלכו כלעומת שבאו. יתכן כי המשטרה לא יודעת מהי מידת המעורבות של חלק מן האנשים הקשורים בפרשה".

החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים


חקירת המשטרה סביב גרינברג והחשודים הנוספים התפוצצה בחודש אוגוסט האחרון עם מעצרם של גרינברג, מנכ"ל העירייה יניב בניטה ושני אנשי עסקים מקומיים.
הבוקר שבו נעצרו טלטל את העיר כולה ויצר סערה גדולה. במשך מספר חודשים התנהלה פתח-תקוה תחת עננת החקירה, כשמצעד הנחקרים אשר הגיעו ללהב 433 כלל עובדי עירייה, אנשי עסקים ופעילים במערכת הבחירות של גרינברג.
החשד של המשטרה הוא כי במהלך מערכת הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בשנת 2018 העבירו בעלי עניין כספים רבים לקמפיין הבחירות של המועמד דאז לראשות העירייה, רמי גרינברג, ובתמורה לכך הבטיח להם האחרון כי יפעל לקידום ענייניהם הכלכליים לאחר היבחרו.

3 צפייה בגלריה
מנכ"ל העירייה, יניב בניטה
מנכ"ל העירייה, יניב בניטה
מנכ"ל העירייה, יניב בניטה
(צילום: מתוך הסרטון)

במהלך חודש ינואר האחרון זומן גרינברג לחקירה יחד עם אחרים בחשד לביצוע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על פי פקודת מס הכנסה וחוק מס ערך מוסף.
במקביל, נוצרה לאורך התקופה חרושת שמועות על הפיכתו של מי מהמעורבים לעד מדינה, אלא שעד עתה כלל לא ברור אם יש אחד כזה.
הפרשה הכניסה את המערכת העירונית לסחרור, בעיקר בשל העובדה שאנחנו בשנת בחירות. עד עתה הכריזו חברות המועצה, אורנה דוידאי וענת זנזורי, וכן חבר המועצה גנאדי בורשבסקי על כוונתם להתמודד לראשות העירייה. במערכת הפוליטית משוכנעים כי יש מועמדים נוספים, כמו ראש העירייה לשעבר, אורי אהד, שממתינים בציפייה לראות מה יהיו תוצאות החקירה.

"האדמה תרעד"


בחודשים שלפני המעצר המתוקשר עלו לרשת וב-mynet פתח תקוה מספר סרטונים מתקופת מערכת הבחירות, שבחלקם נראה גרינברג מקלל שניים ממקורביו.
אולם בצילומים הבודדים שמופצים בימים אלה מתוך הסרטון שטרם פורסם ועוסק בפגישה שהתקיימה בתקופה שלפני הבחירות נראים גרינברג, בניטה וגורם נוסף המכונה 'מיסטר איקס' משוחחים ביניהם. גורם שצפה בסרטון מספר כי דובר שם על נושאים הקשורים לכאורה לפרשה. לדבריו, הוזכרו בפגישה סכומי כסף משמעותיים.
לדברי הגורם, "החקירה הייתה מורכבת מאוד עם הרבה נחקרים, ובתוכם ארבעת העצורים העיקריים שנשאלו אינספור שאלות על תקופת מערכת הבחירות".
"עד עתה נחשפו סרטונים שקשורים לגרינברג בלבד", אומר גורם המקורב לחקירה. "ברגע שייחשפו סרטונים של מעורבים אחרים האדמה לדעתי תרעד".
יש לך הסבר לתמונות ששוחררו מהסרטון?
"כל חקירת החשודים והעדים היא למעשה משחק שחמט בין החשודים לבין המשטרה". 

תקרית בעירייה


יש לציין כי אחד הנחקרים בפרשה הגיע זועם לבניין העירייה לפני מספר חודשים ואף התעמת עם בכיר בה על רקע כספי. אותו אדם טען השבוע: "העירייה שכרה את שירותיי בעניין כלשהו וכשהגשתי את החשבונית לא הסכימו לשלם. עד היום לא קיבלתי את הכסף. זו חוצפה של העירייה שהזמינה אותי לעבודה מסוימת ולא משלמים לי". הגורם המקורב לחקירה התייחס למקרה זה: "אותו עובד בכיר בעירייה שלח מייל בנושא למנכ"ל ולראש העירייה בו סיפר על אותו אירוע.
"בהתייחס לפרשה, לא ברור אם למשטרה יש עדי מדינה ואם כן מה משקלם הסגולי בחקירה. המשטרה מנסה ללחוץ חזק, אבל יתכן ויש דברים שהתנהלו מתחת לפני השטח ולא ברור אם היא מודעת להם".


3 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
רמי גרינברג
(צילום: ריאן)

קראו גם:


העירייה: "פועלים בהתאם לכללים"


מלשכת ראש העיר נמסר: "יצויין כי לא ברור במה מדובר. כמו כן, לאורך כל ההליך ראש העיר מסר את גרסתו באופן מסודר לגורמים הרלוונטיים.
"למען הסר ספק, גם בנוגע לשאלת הקשורה לאירוע בעירייה, נציין שהעירייה פועלת מול הספקים שברשותה על פי אמות מידה מקצועיות ובהתאם לכללים והנהלים המחייבים. המערכת העירונית כולה פועלת רק למתן שירות מקצועי ומצוין לתושבי העיר ובכל תחומי החיים".
מנכ"ל העירייה, יניב בניטה, מסר: "כל הנושא נמצא בחקירה משטרתית, לכן לא אתייחס לדברים".