סערת המורה ד"ר מאיר ברוכין: בעקבות ערעור שהגישה עיריית פתח תקוה על החלטת בית הדין האזורי לעבודה להחזירו למשרתו, פסק השבוע בית הדין הארצי.
1 צפייה בגלריה
ד"ר מאיר ברוכין
ד"ר מאיר ברוכין
ד"ר מאיר ברוכין
(צילום: מתוך הרשת החברתית, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

על פי ההחלטה, עד שיוכרע העניין באופן סופי ד"ר ברוכין ימשיך לקבל את שכרו ותנאיו - אך לא יעביר שיעורים באופן פרונטלי בבית הספר, אלא יקליט שיעורי תגבור לקראת הבגרות של כיתות י"ב.
כזכור, ברוכין, מורה להיסטוריה ואזרחות בתיכון יצחק שמיר, פוטר על ידי העירייה ונעצר לאחר תחילת המלחמה בעקבות פוסטים שהעלה ברשתות החברתיות בהם תקף את צה"ל ותמך לכאורה במעשי חמאס. בנוסף, הודיע משרד החינוך על ביטול אישורי העסקתו של ברוכין כמורה, כמו גם על התראות בירור על רשומתו.
ב-20 בנובמבר, החליט ברוכין לפעול והגיש באמצעות עורך דינו עמית גורביץ, בקשה למתן צו מניעה זמני במעמד צד אחד כדי למנוע את פיטוריו בטענה שאלו בוצעו בניגוד לכל דין, במהלך שנת לימודים, בניגוד להוראות ההסכם הקיבוצי ולתקנון עובדי ההוראה. לטענתו, פיטוריו נעשו תוך אפלייתו בשל השקפותיו הפוליטיות ופעילותו הפרטית.
בסופו של דבר החליטה שופטת בית המשפט לקבל את בקשתו של ברוכין, והורתה לעירייה להשיבו לעבודה, וכן לשלם את משכורתו המלאה ממועד הפיטורים ועד קבלת ההחלטה. החלטה זו עוררה מחאה גדולה בקרב הורים ותלמידים בבית הספר, ואלו קיבלו את פניו בשירי נאצה וקללות.
בעקבות ערעור על ההחלטה שהגישה העירייה, פסק אתמול בית הדין הארצי לעבודה על סעד זמני לפיו ברוכין יקבל את שכרו וכל תנאיו ויעסוק בהקלטת שיעורי תגבור באזרחות לקראת הבגרות של כיתות י"ב, ואלו יוקלטו מחוץ לכותלי בית הספר במקום שהעירייה תקבע בתיאום עם מנהלת מוסד החינוך ומינהל החינוך בעירייה. שאר המורים להיסטוריה ואזרחות בבית הספר ימשיכו להעביר שיעורים באופן פרונטלי. כמו כן הורה בית הדין הארצי לבית הדין האזורי לסיים את ההליך בעניין תוך 60 יום.

קראו גם:

בהודעה ששלחה מנהלת בית הספר, רחל בראל להורים, היא כתבה בין היתר כי "נשיאת בית הדין הארצי לעבודה הבהירה היום שהיא מבינה את המורכבות ואת הקושי בחזרתו לעבודה, כמו גם את ההשלכות על קהילת בית הספר ובפרט, הקונפליקט מול התלמידים. בהסכמת הצדדים הוחלט כאמור, שד"ר ברוכין לא יגיע ללמד בבית הספר אלא יקליט, מחוץ לבית הספר, שעורי תגבור למעוניינים, עד להכרעת הדין בעניינו".
בתגובה לפסק הדין, מסר עו"ד עמית גורביץ שמייצג את ברוכין: "בית הדין הארצי לעבודה לא ביטל את העסקתו של ד״ר ברוכין והשאיר אותו, למרות בקשת הערעור של העירייה, כעובד וכמורה בפועל. בכך נידחתה בהסכמה עמדת העירייה על 11 טיעוניה שיש לפטר את ד״ר ברוכין לאלתר. ההליך חזר לבית הדין לעבודה להכרעה בכל יתר השאלות בתוך חודשיים. אני מאמין שלא ינתן פסק דין ששולל מאזרחים להתבטא באופן פרטי לגבי דעותיהם הפרטיות, דבר שיוביל לפוליטיזציה מוחלטת ולסתימת פיות. ד״ר ברוכין מגנה את החמאס, את הטבח הנורא ואת הפגיעה בחפים מפשע, והוא מעולם לא התבטא אחרת".
מדוברות העירייה נמסר: "פסק הדין שניתן בבית הדין הארצי קובע כי המורה לא יחזור ללמד בכיתות. אנו מקווים כי בכך תתקיים סביבת לימודים תקינה ותהיה למידה מיטבית לקראת מבחני הבגרות".