בהחלטת בית הדין האזורי לעבודה: ד"ר מאיר ברוכין, מורה להיסטוריה ואזרחות בתיכון יצחק שמיר בפתח תקוה, שפוטר על ידי העירייה ונעצר לאחר תחילת המלחמה בעקבות פוסטים שהעלה ברשתות החברתיות בהם תקף את צה"ל ותמך לכאורה במעשי חמאס, הוחזר לעבודתו. בעירייה הודיעו שהם מתכוונים לערער על ההחלטה.
2 צפייה בגלריה
המורה מפתח תקוה שנעצר
המורה מפתח תקוה שנעצר
המורה מפתח תקוה שנעצר
(צילום: דוברות המשטרה)

ברוכין, 62, הועסק בעירייה כמורה להיסטוריה ולאזרחות משנת 2007 ביצחק שמיר. מזה מספר שנים שהוא מפרסם בדף הפייסבוק שלו תמונות וסיפורים אישיים הנוגעים לפלסטינאיים ברצועת עזה ואיו"ש, חפים מפשע לטענתו, תוך שהוא מבקר את פעולות צה"ל.
על אף הטבח הנורא בשביעי באוקטובר המשיך ברוכין את אותו קו בו נקט ברשת החברתית ובעקבות כך קיבל ב-15 לאותו חודש זימון לשימוע בדבר כוונה לסיים את העסקתו בעירייה "בעקבות תלונות בגין חוסר מקצועיות בביצוע תפקידך, כמו גם התנהגות בלתי הולמת הבאה לידי ביטוי בהתבטאויות פסולות ברשתות החברתיות, בפורום מורים בית ספרי- בהם הבעת תמיכה בפעולות טרור והתבטאת כנגד צה"ל ומדינת ישראל".
עוד צוין בזימון לשימוע כי לטענת תלמידים הוא אמר בפניהם דברים כמו "הכותל זה רק אוסף של אבנים", צה"ל הוא צבא לא מוסרי", צריך להפסיק עם הכיבוש", ועוד.
ב-18 באוקטובר התכנסה ועדת השימוע שכללה בין היתר את מנכ"ל העירייה, יניב בניטה, היועצת המשפטית לעירייה, עו"ד שרית גרינבאום ובכירים נוספים מהעירייה ומבית הספר, ולמחרת התקבלה החלטה על פיטוריו של ברוכין. בנוסף, ב-24 באוקטובר הודיע משרד החינוך על ביטול אישורי העסקתו של ברוכין כמורה, כמו גם על התראות בירור על רשומתו.
במקביל, נעצר ברוכין ב-9 בנובמבר, בעקבות תלונה שהגישו עיריית פתח תקוה ומשרד החינוך לאחר שבשעת מלחמה האשים את חיילי צה״ל באונס של פלסטיניות מאז קום המדינה, והצדיק את מעשי החמאס והמחבלים שאנסו נשים ישראליות.
בנוסף, בעבר גם קרא לטייסי צה״ל רוצחי ילדים ונתן לגיטמציה לטרור במגוון פרסומים. לאחר שנעצר, מעצרו הוארך בבית המשפט אך הפרקליטות החליטה שלא להגיש כתב אישום נגדו והוא שוחרר בתנאים.
ב-20 בנובמבר, החליט ברוכין לפעול והגיש באמצעות עורך דינו עמית גורביץ, בקשה למתן צו מניעה זמני במעמד צד אחד כדי למנוע את פיטוריו בטענה שאלו בוצעו בניגוד לכל דין, במהלך שנת לימודים, בניגוד להוראות ההסכם הקיבוצי ולתקנון עובדי ההוראה. לטענתו, פיטוריו נעשו תוך אפלייתו בשל השקפותיו הפוליטיות ופעילותו הפרטית.
בדיון שנערך בעניינו של ברוכין בימים האחרונים בבית הדין האזורי לעבודה, מתחה השופטת ביקורת על התנהלות העירייה. כך למשל למרות שהעילה לפיטורין שצויינה על ידה הייתה אי התאמה, אלו היו עבירות משמעתיות שהביאו לפיטוריו, אך העירייה לא פיטרה אותו בפיטורי משמעת עקב ביטולו של בית הדין למשמעת.

2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה שביתה
כיתה ריקה שביתה
המורה יחזור ללמד
(צילום המחשה: shutterstock)

קראו גם:

השופטת ציינה כי "למרות שעמדותיו מעלות ביקורת לא פשוטה כלפי פעולות צה"ל, כמו גם מציגות את ההרוגים בצד הפלשתינאי, ד"ר ברוכין לא הביע תמיכה במסגרת פרסומיו בפעולות הטרור שביצע חמאס כנגד מדינת ישראל. הגם שהביע דעותיו באשר לעצם פעולות טרור, ד"ר ברוכין חידד והבהיר הן בשימוע, הן בעמוד הפייסבוק שלו והן בפנינו, כי הוא אינו תומך בשום אופן במעשי הזוועה שבוצעו על ידי חמאס".
בנוגע לטענת העירייה לפיה יש להבחין בין התבטאויותיו של ברוכין לתקופה של לפני המלחמה לאלו שהגיעו אחרי שפרצה, אמרה השופטת: "בהינתן כי אין מגבלות על חופש הביטוי של ציבור המורים מחוץ לכותלי בית הספר, בכל הנוגע להבעת דעה אישית ופוליטית, אנו מתקשים לקבל את עמדתה של העירייה, ואת המשמעות העולה מטענה זו ולפיה, אירועי המלחמה משנים את גבולות חופש הביטוי של ציבור המורים".
בסופו של דבר החליטה שופטת בית המשפט לקבל את בקשתו של ברוכין, והורתה לעירייה להשיבו לעבודה, וכן לשלם את משכורתו המלאה ממועד הפיטורים ועד קבלת ההחלטה. כמו כן ישלמו העירייה ומשרד החינוך 10 אלף שקלים כל אחת על הוצאותיו של ברוכין.
מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר: "העירייה סוברת כי ההתבטאויות של המורה חרגו מגבולות חופש הביטוי ובהתאם נעשה הליך שימוע ובו הוחלט להפסיק את עבודתו של המורה. בית הדין לעבודה החליט אחרת ואנו מכבדים את החלטת בית הדין ובמקביל נערער עליה. על כן, נפעל בהתאם להחלטת בית הדין ומנהלת בית הספר תנחה את המורה, לפני חזרתו ללמד, להתרכז בנושאים הפדגוגים ולא בנושאים אחרים שאין מקומם בין כותלי בית ספר תיכון אשר תלמידיו יגוייסו בשנה הבאה לצה"ל. זאת מתוך מטרה שהלימוד ינותב לתכנים הפדגוגים שנקבעו ע"י משרד החינוך, מבלי להכניס לתוכם דעות אישיות".