אכזבה לתושבי שכונת אם המושבות: למרות בקשות להאריך את תוואי הקו האדום לשכונה, נאמר להם במפגש תושבים עם ראש העירייה כי הנושא לא על הפרק כרגע בשל סירוב משרד התחבורה.
כזכור, בתחילת חודש יוני האחרון, דיווחנו במיינט פתח תקוה על כעס מצד תושבים בשכונות אם המושבות ונוה גן על כך שתוואי הרכבת הקלה והמטרו לא צפוי לעבור בשכונתם. תושבים בשתי השכונות טוענים כי נשארו מאחור ואחד מהם המתגורר באם המושבות ציין כי "זה מרגיש שמישהו במדינה או בעירייה שכח שיש פה שתי שכונות גדולות מאוד מבחינת היקף התושבים והצרכים שלהם".
1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
לא תמשיך לאם המושבות. הרכבת הקלה
(צילום אילוסטרציה: באדיבות הרכבת הקלה)
למרות שמאחורי הקלעים נעשו ניסיונות לפעול בנושא, הן מבחינת התושבים והן מצד הרשות המקומית, בין היתר באמצעות חתימה על נייר עמדה שהוגש למשרד התחבורה על ידי עמותת "תחבורה בדרך שלנו", עדכן בשבוע שעבר ראש העירייה כי הקו לא יוארך, בשל סירוב המשרד.
קראו גם:
"זה מאוד מאכזב שמשרד התחבורה לא מגויס מספיק בנושא ושם ברקס לתושבים ולעיריית פתח תקוה שתומכת במהלך", אומר אבנר לינדר, תושב השכונה וחבר בעמותת תחבורה בדרך שלנו. "אני מודה לרמי גרינברג על המחויבות שלו ועל גישה חיובית למציאת פתרון. אנו מקווים שבמשרד התחבורה יתעשתו וישקלו את תכנית ההארכה אחרי סיום העבודות בקו האדום. אנחנו לא מצפים שישנו כרגע את התכניות, אלא שכשתתחיל לפעול הרכבת, יתכננו תכנית להארכתה על גבי התכנית הקיימת - כפי שפעלו בירושלים".
איך ההחלטה תשפיע על התושבים?
"אני למשל נוסע כל יום לשרונה ולוקח לי שעה נסיעה לכל כיוון. הארכת הקו האדום תוכל לקצר בחצי את הזמן שלי בדרכים. זאת תהיה בכייה לדורות אם הקו לא יוארך".
תושב נוסף אמר: "זה רע מאוד. עצם זה ששתי שכונות כל כך גדולות נשארות מחוץ לסיפור זה אומר לנתק אותם מתחבורה ציבורית ראויה וטובה. אני לא יודע אם אגור באם המושבות עוד 10-15 שנה' אבל זה צפוי להיות עקב אכילס משמעותי. אם היום יש פקקים גדולים בשכונה עם תחבורה ציבורית מקרטעת, בהמשך זה יהיה נורא. העובדה שמדלגים על השכונות האלו, אומרת שמישהו לא עשה שיעורי בית כמו שצריך ולא מבין את תפקידו. לעירייה יש כלים מוגבלים להשפיע על משרד התחבורה, אבל בזמן אמת של התכנון, כשצריך להניף דגלים, כנראה שלא עשו את זה בצורה טובה ומישהו נרדם בשמירה. על זה אנחנו נשלם מחיר כבד בהמשך".
מדוברות העירייה נמסר: "עיריית פתח תקוה פועלת בשנים האחרונות באופן מואץ והדוק אל מול גורמי התכנון השונים ומשרד התחבורה האמונים על קידום תחבורת ההמונים. בתוך כך, חשוב להבין כי הקו האדום של הרכבת הקלה תוכנן לפני כעשרים שנה והתוואי לא שונה לאורך השנים. משרד התחבורה טוען כי שינוי התוואי בנקודת הזמן הזו יביא לעיכוב משמעותי של מס' שנים. זאת בשל הצורך לקדם הליכי הפקעה לתכנון החדש וכיוצא בזה.
יצוין כי פתח תקוה מובילה בפריסת תחבורת ההמונים, שכן, בעיר יפעלו 2 קווי מטרו (מתוך 3 קווים בסה"כ) שיעברו ב-11 תחנות בעיר וכן 2 קווי רכבת קלה (אדום וסגול). בהמשך לכך, כפי שקיים גם בכל הערים המתקדמות בעולם, תהיה קישוריות מיטבית בין השכונות השונות לתחנות הרכבת הקלה והמטרו. במסגרת זו, גם שכונת אם המושבות תקושר לתחנות הרכבת הקלה על ידי שבילי אופניים, מטרוניות ועוד, וכן בעזרת הפיתוח המתוכנן בדרך אם המושבות שתוקצב בכמליארד שקל ויחבר בין סגולה לקרית אריה.
"לצד זאת, העירייה פועלת מול הגורמים הרלוונטיים כדי לקדם סטטוטורית את הקו הסגול במטרה שיגיע גם לשוכנת אם המושבות (מעבר להארכה שאושרה עד כה)".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מקדם בימים אלה שורה של פרויקטים מרכזיים בהיקף של מאות מיליארדי שקלים, שנועדו לתת מענה לעומסי התנועה בישראל, ובכלל זה המטרו ומערכות להסעת המונים בגוש דן ובמטרופולינים הגדולות בארץ. זאת, במקביל לרפורמה מקיפה במערך התחבורה הציבורית, במטרה להגדיל משמעותית את השירות, ולנסוע בכל רחבי הארץ במנויים חודשיים משתלמים במיוחד.
"באשר הארכת הקו האדום לשכונת אם המושבות בפתח תקווה, משרדנו מעדכן בימים אלה את התכנית האסטרטגית למטרופולין תל אביב ובוחן בין השאר את הארכת הקו האדום ליעדי הביקוש השונים. יצוין כי העיר פתח תקווה תזכה לכיסוי מקסימלי של תחבורה ציבורית הכולל גם שירות במטרו, רכבת קלה וקווי אוטובוסים רבים וביניהם קווי הזנה לתחנות המטרו".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה