המהפכה התחבורתית בפתח־תקוה והסביבה נמשכת - הקו האדום של הרכבת הקלה אוטוטו יוצא לדרך, ובשבוע שעבר אישרה הממשלה את שני קווי המטרו הראשונים בישראל: M1S ו-M3 שיעברו בתחנות ברחבי גוש דן והשפלה, כולל פתח־תקוה.
1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
(צילום: מתן דויטש)
אלא שלצד ההתקדמות בתכניות מי שפחות מרוצים מהמצב הם תושבים בשכונות אם המושבות ונוה גן, שטוענים כי למרות גודלן אף אחת מהרכבות לא עוברת דרכם. "אנחנו לא נספרים וזה מצער מאוד", אומר תושב שכונת אם המושבות.

"היקף וצרכים"

רשת המטרו צפויה להשתרע על פני 145 ק"מ ולכלול 109 תחנות. המערכת, שמקודמת על ידי חברת נת"ע, צפויה לתת שירות לכשני מיליון איש ביום שיעשו בה שימוש לכל אורך ורוחב המטרופולין.
הקו הראשון שאושר, M1S, הוא באורך של כ־45 ק"מ ומכיל 31 תחנות. התוואי שמתחיל בצומת חולון מתמקד בערי השפלה. הקו הנוסף, M3, מקשר בין קווי המטרו וקווי הסעת המונים אחרים במטרופולין גוש דן, יוצר מבנה רשת היקפית באורך כולל של כ־39 ק"מ ולאורכו ייבנו 25 תחנות.
התוואי עובר בבת ים, חולון, אזור, אור יהודה, קרית אונו, פתח-תקוה, גבעת שמואל, תל אביב-יפו, רמת השרון, הרצליה ורמת גן. קו M2, שצפוי לעבור אף הוא בפתח־תקוה, בנוסף לקו M1N, מצויים עודם בהליך תכנון סטטוטורי מתקדם ויובאו לאישור הממשלה עם סיומו.
קראו עוד>>>>
בחברת נת"ע מציינים כי מסלול המטרו ומיקום תחנותיו תוכננו באופן המביא בחשבון מערכות תחבורה נוספות כמו רכבת ישראל, הרכבת הקלה (דנקל), קווי אוטובוס ועוד. מתי כל זה יקרה? עוד חזון למועד, אבל על פי ההערכות בשלב זה, קו M3 צפוי לצאת לדרך עד שנת 2032, בעוד כל רשת המטרו אמורה לעבוד עד 2040.
אלא שמי שפחות מתרשמים מהתכנית הם תושבים באם המושבות ונוה גן שטוענים כי נשארו מחוץ למפה. "זה מרגיש שמישהו במדינה או בעירייה שכח שיש פה שתי שכונות גדולות מאוד מבחינת היקף התושבים והצרכים שלהם", אומר תושב אם המושבות. "לא בכל יום מריצים פרויקטים בסדר גודל כזה. לראות שאין אפילו תחנה אחת זה מצער מאוד".
עד כמה לדעתך המצב יפגע בתושבים?
"יפגע מאוד, כי כבר היום רואים את הפקקים הבלתי נסבלים שיש ביציאות מהשכונות. אם אני צריך להתחיל להתנייד באוטובוסים כדי להגיע לתחנה מחוץ לשכונה, אחשוב פעמיים ויכול להיות שאשתמש ברכב הפרטי שלי במקום לוותר עליו".
השאיפה היא לעשות יותר שימוש גם באוטובוסים או בכלים דו־גלגליים.
"נכון שקיימים פתרונות, אבל השאלה כמה אתה צריך להתאמץ כדי להגיע לנקודת הקצה של הרכבת הקלה או המטרו".
מצד שני, אם הרכבת תעבור בתוך השכונה יהיו כאלו שיגידו שהיא הורסת את האופי שלה, גורמת לרעש וכו'?
"אני לא חושב. בסופו של דבר השירות של הסעת המונים אמור לתת מענה לכלל התושבים. צריך שבשכונות כאלו תהיה תחבורה ציבורית מסודרת גם אם תעבור דרך השכונה".

"נהיה סיוט"

תושב אחר משכונת נוה גן מספר כי במצב הנוכחי נסיעה של 10 ק"מ בשעות הבוקר יכולה לקחת כשעה. "זה מטורף", הוא אומר. "אני מוצא את עצמי עומד בפקקים ושובר את הראש איך אני יכול להגיע אם לא ברכב. מה, להוציא בגילי רישיון על אופנוע? להתחיל לחכות לאוטובוסים? זה נהיה סיוט".
אתה חושב שתצליחו לשנות את ההחלטה?
"אני מקווה שכן ושיחשבו מסלול מחדש. הרי המדינה משקיעה מיליארדים כדי לדאוג שאנשים ישתכנעו לנסוע בתחבורה ציבורית ולא בכלי רכב פרטיים. בשכונות כאן יש את הריכוז הכי גדול של מכוניות בעיר, ולכן במיוחד פה צריך לרכז את המאמץ כדי שהעומסים בכבישים יירדו.
"אומרים כרגע שנסתפק באיזשהו פרויקט של מטרוניות שינועו על דרך אם המושבות, אבל בינתיים לא קיבלנו שום רשמים, למשל, אם תהיה להם העדפה ברמזורים או כל מידע אחר. ככה לא משכנעים אנשים לרדת מהרכב הפרטי. כדי שאדם ישתכנע לנסוע בתחבורה ציבורית הוא צריך שהיא תהיה במרחק של 5-7 דקות הליכה מהבית. נכון לעכשיו זה לא קורה".
התחנות בקרית אריה וגשר אם המושבות לא יוכלו לשרת אתכם?
"הן מרוחקות מבתי התושבים. תחנת גשר אם המושבות בכלל לא קשורה, היא מחוץ לפתח־תקוה ונמצאת בבני ברק".
איך אתה רואה את ההשפעה על השכונה במצב כזה?
"הפקקים ממשיכים ופוגעים במכסת הזמן שכל בן אדם מבזבז כל בוקר. לשכונות אחרות כנראה תהיה אלטרנטיבה אבל לא לנו".
יש פעולות שהתושבים מתכננים לנקוט בהם?
"כדי שהנושא יצבור תאוצה הציבור בשתי השכונות צריך להבין את התועלת בתחבורה ציבורית. הוא יבין אותה כשהקו האדום יתחיל לעבוד, ואז האוכלוסייה תתחלק לשניים - כאלו שמגיעים מהר לעבודה וכאלה שימשיכו להיתקע בפקקים. אולי אז תיווצר תמיכה ציבורית שתאפשר פעולות אחרות".
זה לא יהיה מאוחר מדי?
"אף פעם לא מאוחר מדי. גם אם זה יהיה עוד כמה שנים זה יהיה מצוין אבל כרגע אין לזה קצה חוט".
מהעירייה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת בשנים האחרונות באופן מואץ מול גורמי התכנון ומשרד התחבורה האמונים על קידום הפרוייקטים השונים, במטרה להנגיש את העיר באופן מקסימלי לתחבורה ציבורית ותחבורת המונים. י
"צויין כי בשנים האחרונות הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות העירוני. יש לציין כי תושבי נווה גן יוכלו להשתמש ברכבת הקלה שתחל לפעול בקרוב על ציר ז'בוטינסקי הסמוך. למרות זאת, ראש העירייה פנה לשרת התחבורה בבקשה להאריך את קווי הרק"ל האדום והסגול (מעבר להארכה שאושרה). נמשיך לפעול לטובת קידום התחבורה הציבורית בכל הדרכים שעומדות לרשותנו".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מקדם בימים אלה שורת פרויקטים מרכזיים בהיקף מאות מיליארדי שקלים, שנועדו לתת מענה לעומסי התנועה בישראל ובכלל זה המטרו ומערכות להסעת המונים. זאת, במקביל לרפורמה מקיפה במערך התחבורה הציבורית, שתאפשר מהקיץ להגדיל משמעותית את השירות.
"פתח־תקוה תזכה לכיסוי מקסימלי של תחבורה ציבורית הכולל גם שירות במטרו, רכבת קלה וקווי אוטובוסים רבים וביניהם קווי הזנה לתחנות המטרו".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה