המאבק על הזיקוקים ביום העצמאות: עמותת לוחמים לחיים שתומכת בהלומי קרב, יצאה בימים האחרונים בקמפיין ארצי נגד ראשי ערים שהחליטו להפעיל זיקוקים בעירם, ביניהם ראש עיריית פתח תקוה רמי גרינברג. ברחבי העיר נתלו מספר שלטי חוצות, בהם נכתב בין היתר "רמי, יש פתח תקוואים שזיקוקים עושים להם טריגר, אולי השנה נוותר על זה?".
2 צפייה בגלריה
שלט באזור התעשייה סגולה
שלט באזור התעשייה סגולה
שלט באזור התעשייה סגולה
(צילום: פרטי)
כזכור, לפני מספר שבועות הכריז שר התרבות, חילי טרופר על ביטול מופע הזיקוקים בטקס המשואות הממלכתי בהר הרצל, בעקבות פגיעה בהלומי קרב. כמוהו פעלו ראשי רשויות ברחבי הארץ וגם בפתח תקוה, היו תושבים וחברי אופוזיציה שקראו לבטל את קיום המופע, גם בשל פגיעה בבעלי חיים.
אלא, שלמרות זאת ולפי בקשת תושבים אחרים, הוחלט בעיריית פתח תקוה על קיום מופעי זיקוקים. עם זאת הסבירו כי "הוחלט לקיים שני מופעי זיקוקים בלבד, מופחתי רעש, למשך זמן קצר שיפורסם מראש".
ההסבר של העירייה לא התקבל בהבנה בקרב תושבים רבים שהמשיכו לבקר את המהלך. מי שהצטרף לאותם תושבים הם חברי עמותת "לוחמים לחיים", התומכים לאורך השנה בהלומי קרב, ואלו החליטו לצאת בקמפיין שלטי חוצות ארצי נגד ראשי הערים שמתכוונים להפעיל זיקוקים בעירם, ביניהם רמי גרינברג.
עידו גל רזון, מייסד העמותה ולוחם בגולני לשעבר, מסביר כי "אחרי יום העצמאות יש הרבה יותר אישפוזים פסיכיאטריים של הלומי קרב. יום הזיכרון מהווה גם כך מעמסה נפשית גדולה מאוד בכל שנה ובסיומו יש את מופעי יום העצמאות. במהלך המופעים הלומי הקרב התרגלו לקבור את עצמם בחדר, לסגור את החלונות ולשים אטמי אזניים במטרה למנוע כמה שיותר את שמיעת הפיצוצים.
"כשמדברים על חגיגות של ניצחון, אנחנו צריכים להסתכל על כלל האוכלוסייה שלנו ולגרום לכולם ליהנות מהיום הזה. אם יש חתך של אנשים שהיו בקרב ונלחמו למען המדינה, וזה גורם להם להתאשפז כי יש כאלו שרוצים לשמוח אז אנחנו חוטאים למטרה".
2 צפייה בגלריה
גרינברג. "ההתנהלות הכספית של הסיעה נוהלה על ידי אנשי מקצוע
גרינברג. "ההתנהלות הכספית של הסיעה נוהלה על ידי אנשי מקצוע
"מאזנים בין הצרכים השונים". גרינברג
(צילום: ריאן)
יש כאלו שאומרים שהזיקוקים הם מסורת של שנים והם חלק בלתי נפרד מהחגיגות.
"אני חושב שזו מסורת שצריך לשנות. גם אנחנו רוצים לשמוח ביום הזה, במיוחד אחרי יום הזיכרון שבו אנחנו עולים לכל הקברים של החברים שלנו, וזו מעמסה גדולה לצאת מהימים האלו כמו בן אדם רגיל. בן אדם שסובל מטראומה יוצא מהקשיים של היומיים האלו אחרי שבועיים.
"מאז שאיציק סעידיאן הצית את עצמו, התאבדו שישה הלומי קרב ואיש לא שמע על כך. אני רוצה לדעת אם מישהו שכל כך חשובים לו הזיקוקים רוצה לקחת את הנפש של אותם אנשים תחת חסותו. אנשים לא מבינים מה עוברים אלו שהגנו עליהם ועדיין חיים את הקרב יום יום, ויש המון לוחמים כאלו. אתה רוצה ליהנות מהזיקוקים ובינתיים בקצה השני בעיר, בן אדם יתאבד או יתאשפז? צריך לשים לב לדברים האלו".
מה אתה חושב על ההסבר של העירייה?
"אני לא מקבל את ההסבר הזה. זה כמו שיודיעו על תרגיל מראש עם אזעקות ומסוקים, אז לא נקבל את הסטירה כשזה יגיע? אני חושב שאפשר לעשות הרבה במקום. לא חייב את הזיקוקים האלו שהם גם מזהמים ויקרים. אפשר להשקיע את הכסף בתושבים בתחומים אחרים".
מדוברות העירייה נמסר: "עיריית פתח תקוה קשובה לכלל הצרכים והבקשות שעלו בעקבות האירועים המתוכננים ביום העצמאות ובשל כך הוחלט לקיים שני מופעי זיקוקים בלבד, מופחתי רעש, למשך זמן קצר שיפורסם מראש. מדובר במופעים שמתקיימים בכל העולם וברוב הרשויות בישראל מידי שנה - ועל כן המתווה שקידמה הרשות יאפשר לאזן בין הצרכים השונים ולדאוג לרווחתם של הלומי הקרב".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה