האם עיריית פתח תקוה לא מעניקה יחס ראוי לתושבי העיר החילונים? כך נטען בדוח "מדד החופש" לשנת 2021 של תנועת "ישראל חופשית' שדירג את העיר במקום ה-19 מתוך 31 רשויות, מקום זהה לזה בו דורגה בשנה שעברה.
1 צפייה בגלריה
מתפללים בית כנסת - תמונת פייסבוק
מתפללים בית כנסת - תמונת פייסבוק
מתפללים בבית כנסת
(צילום המחשה: shutterstock)
"מדד החופש העירוני" שייסדה תנועת "ישראל חופשית", נערך זו השנה הרביעית ובודק את מידת החופש ממנה נהנים תושביהן של 31 ערים בישראל - עשרים ותשע הערים הגדולות בארץ בתוספת שתי הגדולות בצפונה ובדרומה.
המדד בחן כל עיר באחת עשרה קטגוריות שונות, ממפה את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן, ודירג אותן – מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר השמרנית ביותר.
על פי הדו"ח, העיר שנחשבת לחופשית ביותר היא גבעתיים שהחליפה בפסגה את תל אביב שירדה למקום השני. אחריהן מדורגות כפר סבא, ראשון לציון הרצליה ומודיעין.
פתח תקוה כאמור מדורגת במקום ה-19, מקום אחד מתחת לחדרה ומקום אחד מעל בת ים, ירושלים ונהריה שמדורגות יחד במקום ה-20.
בתנועת ישראל חופשית ציינו אף כי פתח תקוה יחד עם ארבע ערים נוספות (רחובות, רעננה, ראש העין, בת ים) לא מעניקות מענה לתושבים החילונים בעיר, וזאת למרות שאלו ערים בהן אחוז החילונים נחשב לגבוה.
קביעה זו מתבססת על הציון אותו קיבלה העיר בחלק מהפרמטרים שנמדדו. כך למשל קיבלה העיר 3 נקודות בלבד (מדורגת במקום 10-21 בצוותא עם ערים נוספות) על נושא התחבורה הציבורית בשבת, כשהציון המקסימלי אותן קיבלו גבעתיים, הרצליה, כפר סבא, רמת גן ותל אביב הינו 17.
קראו גם:
בדו"ח נטען כי "בערים רבות ובהן ירושלים, באר שבע ופתח תקוה, הדרך הציבורית היחידה להתנייד בשבת היא בעזרת מוניות שירות, ללא תמיכת העירייה. כדי לתפוס אותן צריך בדרך כלל להגיע עצמאית אל הכניסה לעיר או לכביש המהיר הסמוך".
בפרמטר נוסף, מסחר בשבת, קיבלה פתח תקוה 6 נקודות בלבד והיא ממוקמת במקומות ה 17-26, הרחק מהמובילות תל אביב ועכו שקיבלו 15 נקודות כל אחת. גולת הכותרת של הדוח ברמה המקומית מגיע בבחינת תקציבי הדת ברשויות השונות, שם הציון עולה ככל שהתקציב יורד.
פתח תקוה ובני ברק קיבלו את הציון הנמוך ביותר מאחר והן מוציאות את הסכום הגבוה ביותר עבור שירותי דת פר תושב יהודי - 191 שקלים לתושב בבני ברק (2.58 אחוז מהתקציב העירוני) ו-135 שקלים לתושב בפתח תקוה (1.55 אחוז מהתקציב העירוני). ראשונה דורגה הוד השרון שמוציאה 47 שקלים עבור תושב.
מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אורי קידר מסר: "מדד החופש העירוני של ישראל חופשית מוכיח זו השנה הרביעית ברציפות שראשי ערים אמיצים ונחושים יכולים לקדם מדיניות ליברלית בעיר שלהם, ומחלק שוב את נבחרי הציבור לכאלו שעושים וכאלו שמתרצים.
"בשנים האחרונות שבהן פרסמנו את המדד, ראינו כיצד העיריות נכנסו לוואקום שהשאירה מאחוריה ממשלה שמרנית שנשלטה על ידי גורמים דתיים קיצוניים, ודווקא אל מול ממשלת השינוי, ניתן לצפות מהעיריות להיות אמיצות יותר, אך גם מהממשלה לא להתמכר לקידום נושאים רק על ידי העיריות, ולקיחת אחריות נרחבת בעצמה.
"את מה שעשו הרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית צריכה היום לעשות הממשלה. כך גם הקיצוץ הנדרש בתקציבי המועצות הדתיות, הפיקוח על כניסת עמותות דתיות לבתי ספר והיעדר מובהק של תמיכה בקהילות דתיות ליברליות, נוגע לרמה המקומית אך לא יכול להיעצר רק שם".
"הגיע הזמן שהממשלה תלמד מהרשויות שלפני שלוש שנים לקחו על עצמן לעשות תחבורה ציבורית בשבת ושינויים נוספים, ולא תותיר אותן לבדן על המגרש.
"הגיע הזמן לשינויים מאסיביים במיסוד הזוגיות של כל הזוגות בישראל, לא רק ברישום בעירייה אלא גם בממשלה, לתחבורה ציבורית שאינה מוגבלת לאוטובוסים אלא גם לרכבת ולרכבת הקלה, למניעה מוחלטת של ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי ולתמיכה תקציבית וציבורית בקהילת הלהט"ב בכל עיר וישוב. מי שרוצה להוביל את הציבור צריך גם לדעת להקשיב לו, לראות את הדרישה הציבורית הענקית לשינויים האלו, ולא לפחד מצעקות האופוזיציה, העירונית או הלאומית".
מעיריית פתח תקוה נמסר: ראשית, על פי גורמים רשמיים פתח תקוה מובילה ברמת השירות לתושב בכל הפרמטרים המקצועיים שקיימים. בשונה מהנתונים הרשמיים, חשוב להבין כי הנתונים המוזכרים כאן נאספו על ידי עמותה, ועל פי שיקוליה, וגם על פי נתונים אלה, פתח תקוה ממוקמת במקום טוב יותר, לפני הערים בת ים, ירושלים, נהריה, ראש העין ועוד. ואף קיימת עלייה בניקוד הכללי המצביעה על מגמה חיובית ושיפור.
"בפ"ת ניתן מענה לכל ציבור וציבור וקיימת הקשבה מלאה ושיח פתוח עם כלל הציבורים. חשוב לציין כי בפתח תקוה נעשו מגוון רחב של פעולות לקידום שוויון חברתי, בין היתר מכילה המועצה הדתית בעיר שלוש נשים וביניהן נציגה חילונית, פתיחת מרכזי בילוי בסופי שבוע, פעילויות תרבות בימי שבת, תחבורה ציבורית שיוצאת ממרכז העיר, קהילה להט"בית פעילה, הקמת קהילות שונות בעיר (הורים יחידנים, נשים וכדומה) ועוד ועוד.
"לגביי ההוצאה על שירותי דת, התקצוב נקבע על ידי המשרד לשירותי דת, עפ"י גודל הרשות וגודל האוכלוסייה הרלוונטית וכל ניסיון להציג את הדברים אחרת הם בגדר הטעייה".