החל מתחילת החודש הופסקה תנועת הרכבות בתחנות "טבעת השרון", כחלק מפרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל.
3 צפייה בגלריה
עבודות הקמת המסילה המזרחית
עבודות הקמת המסילה המזרחית
עבודות הקמת המסילה המזרחית
(רכבת ישראל)

כמו בכל פרויקט ענק במדינה, בעיקר בתחום התחבורה, גם העבודות הנוכחיות שצפויות להסתיים בתחילת מאי, גורמות לאי נוחות לנוסעי הרכבת בתחנות רעננה, הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, פתח תקוה ובני ברק. אלא שלטווח הארוך מדובר בפרויקט חשוב ומשמעותי, שנועד להקל על התנועה ולהפחית את זיהום האוויר. אז מהי המסילה המזרחית? אילו עבודות מבוצעות בתקופה זו? מה היתרונות לטווח הארוך? וכיצד מתייחסים ברכבת ישראל לתלונות שמשמיעים הנוסעים בימים אלו?
בראיון מיוחד ל"מיינט פתח תקוה" משיב מנכ"ל הרכבת, משה (שיקו) ז'אנה כי "מדובר בפרויקט שדורש השבתה וזו השבתה מינימלית".

חמש תחנות חדשות


המסילה המזרחית שעלות הקמתה נאמדת בכ-8.5 מיליארד שקלים, צפויה לעבור בסמוך לכביש 6, לאורך כ-65 ק"מ ולמעשה היא מהווה חיבור נוסף בין צפון הארץ למרכזה מעבר לשתי מסילות החוף שקיימות היום. במסגרת הפרויקט ולאורך התוואי מתוכננות לפעול 6 תחנות נוסעים, מתוכן יוקמו חמש תחנות חדשות: חדרה מזרח, אלעד (פתח תקוה דרום), שוהם (קריית שדה התעופה), ותחנות טירה-כוכב יאיר וטייבה שתהיינה התחנות הראשונות בארץ, המשויכות למועצות מקומיות ערביות. תחנה נוספת תעבור בראש העין צפון.
"הכוונה היא לחבר מקומות שאנחנו לא שם כרגע, כחלק מתפיסה של חיבור ישראל מצפון לדרום בדגש על הפריפריה לאזור המרכז", מסביר ז'אנה. "המטרה היא לא רק הורדת כלי רכב מהכביש אלא גם משאיות באמצעות הובלת יותר מטענים. בכך אנחנו פועלים לא רק להפחתת הפקקים אלא גם להפחתת זיהום האוויר".

3 צפייה בגלריה
ז'אנה. "עובדים 24/6 על מנת לא לחרוג מהזמנים"
ז'אנה. "עובדים 24/6 על מנת לא לחרוג מהזמנים"
ז'אנה. "עובדים 24/6 על מנת לא לחרוג מהזמנים"
(רכבת ישראל)

אילו עבודות מתבצעות בתקופה זו שגורמות להשבתת הרכבות באזור?
"כחלק מהתקדמות העבודות של המסילה המזרחית, אנחנו נדרשים לחבר אותה לרשת המסילות הארצית באזור ראש העין וזה מה שאנחנו עושים בימים אלו. כדי לבצע את החיבור, אנחנו צריכים לנתק חלק מהמסילה בראש העין ולחבר אותה מחדש כמו גם את מערכות החישמול, האיתות והתקשורת. מאחר ומדובר במסלול טבעתי אין לנו אפשרות להפעיל את הרכבות לאורך הקו כשחלקו בעבודות ולכן השבתנו אותן.
"בתחנת ראש העין צפון הקמנו כניסה חדשה ורציף נוסף ולמעשה יהיו בה שני אגפים ומסילות שיעבדו במקביל, בצד המזרחי והמערבי של התחנה. האגף החדש ישמש לטבעת השרון הנוכחית, ואילו האגף הנוכחי ייסגר בינתיים ויחובר למסילה המזרחית".
"להשבתת הטבעת יש נגזרות נוספות", מוסיף מנכ"ל הרכבת. "אנחנו מתחילים להסיע רכבות באורך של 315 מטר שייקחו מעל 2,000 נוסעים, ובכדי להפעיל אותן אנחנו נדרשים להאריך את הרציפים ל-350 מטר. אם הגענו היום ל 70 מיליון נוסעים בשנה, היעד ב-2030 הוא להסיע 200 מיליון, וב-2040, אחרי שנסיים את כל הפרויקטים החדשים, להגיע עד 300 מיליון.
"יש פה ניצול הזדמנויות בו גם נגביה את הרציפים מאחר ואנחנו רוצים שאנשים עם מוגבלויות לא יצטרכו אבזור מיוחד. בנוסף, ננצל את ההשבתה להקמת גשר הרלינג בבני ברק, ולשדרוג תשתיות נוספות בתחנות כדי לשפר את חוויית הנסיעה".
מהם האתגרים המשמעותיים איתם אתם מתמודדים במהלך העבודות?
"מדובר בפרויקט בו לוקחים חלק מאות עובדים בשטח גאוגרפי מאוד קטן, אז קודם כל עניין הבטיחות בעבודה. אתגר משמעותי נוסף הוא עמידה בלוחות הזמנים ואין לי כוונה לחרוג אפילו ביום אחד. ההשבתה מתוכננת עד ה-4 במאי והפעלה מסחרית של המסילה המזרחית צפויה בתחילת 2027. האתגר השלישי שעומד בפנינו הוא לשדרג את הטבעת בצורה כזו שתמנע השבתות בעתיד".
האם הגשתם בקשה לעבוד גם בשבתות כדי לקצר את זמן העבודה והשבתת הרכבות?
"אנחנו לא עובדים בשבת בהתאם למדיניות של מדינת ישראל וממשלת ישראל. העבודה בשבת היא לפיקוח נפש בלבד ובהתאם לכך אנחנו עובדים, אנחנו חברה ממשלתית".

מי יוכל "ליהנות מהדרך"?


כאמור, כמו בלא מעט פרויקטים תחבורתיים, השבתת הרכבות גורמת לאי נוחות ובחלק מהמקרים לתסכול בקרב ציבור נוסעי הרכבת שנאלץ למצוא פתרונות חלופיים ומגלה שבימים אלו לפחות, לא "פשוט ליהנות מהדרך".
"לסגור את הרכבת לחודשיים באזור כזה זה צעד לא חכם", אומר יותם, תושב פתח תקוה. "הרכבת הקלה לא מגיעה לכל מקום ויש כאלו שפחות נוח להם להגיע לאחת מהתחנות שלה מאשר לתחנות הרכבת הרגילה. המצב הנוכחי גם מאריך את זמן ההגעה ליעד משמעותית. ומה נעשה בחופשת פסח כשנרצה לנסוע עם הילדים? אני חושב גם על החיילים הרבים שמשתמשים ברכבת. הם יצטרכו עכשיו לצאת מוקדם יותר ולמצוא פתרונות אחרים".
"הבן שלי שחזר לסופ"ש מהבסיס ביקש שאקפיץ אותו לתחנת הרכבת אבל בגלל שאין תחנות פעילות בפתח תקוה, הקפצתי אותו כבר לתל אביב", מספר אריה, תושב העיר ואב לחייל. "קמנו שעה מוקדם יותר במקום סיפור של 10 דקות אם הרכבת הייתה עובדת. גם כל מערך השאטלים לא ברור ולא יעיל כמו הרכבת".
"השבתת הרכבות לפרק זמן כזה היא שערורייה", אומר דניאל, תושב העיר. "היא יוצרת פקקים נוספים בכבישים ואיחורים ליעדים השונים. בעיר שגרים בה קרוב ל-300 אלף תושבים זה גרוע מאוד לבטל כלי תחבורה משמעותי יעיל לתל אביב למשך חודשיים".
ז'אנה משיב לטענות ואומר: "פרויקט שכזה לא ניתן לבצע בסופי שבוע, בחגים או בלילות. אין אף פעם זמן טוב לפרויקטים כאלה. אני גם מאוד שמח על התגובות כי אנשים מאוד רוצים רכבת. היא עושה טוב ומשרתת נוסעים רבים. ידענו מה יהיו ההשלכות מראש ולכן נערכנו עם מערך שאטלים מדוקדק. אני מסכים שזה לא שירות כמו של רכבת אבל יחד עם זאת אנחנו יוצאים מגדרנו כדי לפצות את הנוסעים הנאמנים ולקשר אותם באמצעות מערך היסעים שעובד בכל היקף הטבעת ולשמחתי רואים שימוש יפה של האזרחים באותם שאטלים.
"אם התנאים בכביש היו טובים לא היו צריכים רכבות. המטרה היא להוריד את הגודש וכרגע זה המענה הכי טוב שאפשר לתת במצב הנוכחי. אנחנו עובדים 24/6 על מנת לא לחרוג מהזמנים שהתחייבנו מול הציבור. יצאנו בקמפיין משותף גם מול העיריות ועשינו עבודה משותפת עם הכנות ארוכות כדי למזער את הנזקים. אין מה לעשות, ידענו שלהשבית קו כזה לתקופה כזו יהיה לא נוח ולא נעים".
המלחמה מפריעה לעבודות? הזירה הצפונית עלולה להשפיע באיזושהי צורה?
"כרגע המלחמה לא משפיעה בכלל. אני לא מדבר על מצב בו חס וחלילה תפרוץ מלחמה בצפון. לפי המצב הנוכחי, וגם לפי מצבת כוח האדם לאור החגים וחודש הרמדאן, שום דבר לא אמור להשפיע על קצב העבודות. זה פרויקט שמבוקר ברמה היומית ובפני מוצג ברמה השבועית, ואני יכול לומר שבחלק מהמקרים אנחנו מקדימים את לוחות הזמנים אבל רק התחלנו אז אהיה זהיר".

3 צפייה בגלריה
מפת המסילה המזרחית
מפת המסילה המזרחית
מפת המסילה המזרחית
(רכבת ישראל)

קראו גם:

המסילה המזרחית- המספרים:
עלות הקמה: 8.5 מיליארד שקלים
אורך: 65 ק"מ
תחנות לאורך התוואי: 6
יעדים:
200 מיליון נוסעים עד 2030
300 מיליון נוסעים עד 2040
התחנות הסגורות:
רעננה
הוד השרון
כפר סבא
ראש העין
פתח תקוה
בני ברק