בשבועות האחרונים פתח תקוה סובלת מפיצוצים, יריות לעבר בניינים, ניפוצי זגוגיות בבניינים ומקרים פליליים נוספים. האירועים מבהילים את התושבים הנורמטיביים, גורמים לחששות ולדאגה רבה.
3 צפייה בגלריה
האירוע ברחוב פינטו, פרופ' ארנון אדלשטיין
האירוע ברחוב פינטו, פרופ' ארנון אדלשטיין
האירוע ברחוב פינטו, פרופ' ארנון אדלשטיין
(צילום: מתוך הרשת החברתית, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

כדי לנסות להבין מה קרה דווקא עכשיו להתגברות האלימות בפתח תקוה פנינו לפרופ' ארנון אדלשטיין, קרימינולוג ומרצה במכללה האקדמית אשקלון.
"בתחילת המלחמה יש ירידה בפשיעה הכללית וגם המאורגנת כי יש הלם, תחושת סולידריות וגם הפרוטקשן יורד כי אנשים פחות מתפרנסים", אומר פרופ' אדלשטיין. "בהמשך, כשהמלחמה הופכת לסוג של שגרה, הפשיעה המאורגנת מנצלת את הידלדלות הכוח המשטרתי ברחובות ואת היכולת המודיעינית לעקוב אחרי העבריינים, שאיננה כמו בימי שגרה".
"סמים ואלכוהול הופכים לקשים להשגה בזמן מלחמה, שוק שחור נפתח והפשע המאורגן פורח. למשטרה ולמג"ב אין מספיק כוח אדם לעקוב אחרי עבריינים כמו בימי שגרה, כי הם עסוקים בנושא הטרור. לכן רואים יותר מלחמות על אזורי השפעה, ניסיונות של 'חיילים' ממשפחות שונות להשתלט על שטחים וחיסולים הדדיים. תחושת ההפקרות מדרבנת חיסולי חשבונות.

3 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
זירת פיצוץ מטען חבלה, השבוע
(צילום: פרטי)

"יש פחות פיקוח, פחות הרתעה ויותר נגישות לנשק חם ולתחמושת. יש פריצות לבסיסים ונשק מסתובב כמעט חופשי ברצועת עזה.
"חלוקת הרישיונות תחת השר בן גביר הפכה את כלי הנשק לזמינים יותר, ובמצב מלחמה, כשיש לגיטימציה להשתמש בנשק חם כלפי האויב, העבריינים חשים לגיטימציה להשתמש בו גם לצרכיהם, וכשהם פועלים נגד ארגון פשיעה מתחרה, פחות אכפת להם אם ייפגעו גם אזרחים תמימים. המלחמה מקרינה פנימה את האדישות לחיי אדם".
"נכון להיום יש אווירת כאוס שלטוני, יש חוסר אמון בהנהגה ואיש הישר בעיניו יעשה. הציבור מנהל את המדינה בהמון תחומים, כולל ציוד לחיילים, והתחושה היא ש'אין מי שפוקח עין, אז ארשה לעצמי להזיז את הקווים האדומים עוד קצת, כי מי יתפוס אותי?'.

3 צפייה בגלריה
פרופ' ארנון אדלשטיין
פרופ' ארנון אדלשטיין
פרופ' ארנון אדלשטיין
(צילום: פרטי)

קראו גם:

איך אתה רואה את הדברים מתפתחים בעתיד?
"מחכה לנו דור של בני נוער נושרים, מכורים לסמים ולאלכוהול ואולי גם לעבריינות. הם משוטטים, אין סמכות הורית, יש כאוס מוחלט ואין יד מכוונת. אני צופה שיהיה דור אומלל שירגיש זנוח וירגיש שמותר לו לעשות הכל. לאורך ההיסטוריה אחרי כל מלחמה יש עלייה בפשיעה".
יש דרך למגר אותה?
"למגר פשע אי אפשר. כמו שהמשטרה הצליחה להושיב בכלא ראשי פשע מאורגן אז היא תתפוס נוספים, אבל תמיד יקומו חיילים חדשים כי זה תחום מאוד אטרקטיבי. כל עוד אנשים ישתמשו בסמים יביאו סמים. המאמץ צריך להתמקד במניעה ולשם כך נדרש תקציב כספי ואנושי, כי יותר קל למנוע פשיעה מאשר לטפל בה אחר כך. בנוסף, הייתי ממליץ על תבחינים מחמירים יותר בקבלת רישיון נשק. מה שחשוב כרגע זה להחזיר לאזרחים את תחושת הביטחון באמצעים לגיטימיים ונורמטיביים. כרגע קשה להם לתת את מבטחם. הם זקוקים ל'מבוגר אחראי', אבל כרגע אין להם כזה".

איך מסבירים בעירייה ובמשטרה את האירועים הפליליים בפתח תקוה?


להלן תגובת דוברות העירייה: "עיריית פתח תקוה פועלת בשת"פ הדוק עם המשטרה ומדי יום מתבצעות פעילויות מנע ותפיסה רבים. הטיפול באירועי פשיעה הינו בהובלת המשטרה ובאחריותה. היקף האירועים אינו שונה מערים אחרות וביחס לרובן בפ"ת קיים מענה נרחב ומיידי. כפי שעולה גם מפרסום המשטרה, ככל הנראה מדובר במקרים נקודתיים שקשורים לסכסוך ספציפי שבוצעו לגביו מעצרים לאחרונה. בשנים האחרונות הוכפל מערך האבטחה העירוני בעשרות רבות של אנשי צוות הפרוסים 24/7 בכל העיר, ע"י סיירות רכובות, סיירת ונדליזם, סיירת שטחים פתוחים ועוד. במקביל תוגבר מערך השיטור העירוני וכן הוקם משל"ט הפועל 24/7 וצופה במאות מצלמות אבטחה שפרוסות בשטח. בנוסף, תוגבר מערך הרשות לביטחון קהילתי הכולל פעילויות הסברה עם בני נוער ויצירת מערך מתנדבים שמסיירים בלילות בשכונות".
תגובת דוברות המשטרה: "כוח משימה מיוחד בפתח תקוה ובנתניה, המתמקד בסיכול הפשיעה האלימה, עצר במהלך סוף השבוע 3 חשודים במעורבות באירועים הפליליים האחרונים בפ"ת. שוטרים, לוחמי יס"מ ומג"ב ביצעו בסוף השבוע פעילות מבצעית מוגברת בעיר כנגד גורמים פליליים ואחרים. השוטרים עצרו תושב העיר החשוד במעורבות בהשלכת רימון לעבר לובי לבניין ושני חשודים נוספים במעורבות באירועי ונדליזם ושימוש באמצעי לחימה. העצורים יובאו לדיון נוסף בביהמ"ש בפ"ת בבקשה להאריך את מעצרם".