בהלה במזרח פתח תקוה: תחזית המשרד להגנת הסביבה מהימים האחרונים התממש ככל הנראה, ואמש תושבים רבים בשכונות הדר גנים, עמישב, מחנה יהודה ושעריה דיווחו על הגעת נחילי טרמיטים מהמין הפורמוסני אל בתיהם.
2 צפייה בגלריה
הטרמיטים בפתח תקוה
הטרמיטים בפתח תקוה
הטרמיטים בפתח תקוה
(צילום: ירון קדושים)
הטרמיט הפורמוסני, Coptotermes Formosanus, זוהה לראשונה לפני קרוב לשנה בפתח תקוה. מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי.
קראו גם:
כזכור בימים האחרונים הביעו את חששם במשרד להגנת הסביבה מפני מעוף הכלולות (הליך הרביה) הצפוי של הטרמיט הפורמוסני. באמצעות מעוף זה, שמתרחש לרוב עם רדת הערב בעונה הזו בשנה, החרקים מתרבים באופן טבעי, באופן שמאפשר את שרידותם לאורך השנים. עוד ציינו במשרד להגנת הסביבה כי הטרמיטים נמשכים למקורות תאורה ואינם מהווים סכנה בריאותית לאדם, אך עלולים לפגוע ברכוש.
התחזית של המשרד להגנת הסביבה התממש אתמול בשעות הערב כשתושבים רבים בשכונות הדר גנים ועמישב דיווחו ברשתות החברתיות על הגעת נחילים של הטרמיט אל חלונות בתיהם וחצרותיהם. בנוסף דווח על מקור גדול של טרמיטים סמוך למרכול השכונתי בהדר גנים 'היפר מור'. "תפיצו בשכונה מי שיכול, שערי הגיהנום נפתחו", נכתב בקבוצות הווטסאפ.
2 צפייה בגלריה
הטרמיטים בפתח תקוה
הטרמיטים בפתח תקוה
הטרמיטים בפתח תקוה
(צילום: ירון קדושים)
בעקבות הסערה שעוררו הטרמיטים, פרסם ראש העירייה בקבוצות השונות עלון הסברה בנושא בצירוף הודעה לפיה "בכל השכונות בחלקה המזרחי של העיר דווח ככל הנראה על הימצאותו של הטרמיט הפורמוסני. בשלב ראשון מומלץ לסגור חלונות, כמו כן את הטרמיט ניתן להדביר עם אמצעי הריסוס הקיימים בבית.
"גורמי מחלקת ההדברה של העירייה נמצאים בשטח ויפעלו להדברת הטרמיט בשטחים הציבורים ברחבי העיר וגם בתת הקרקע במטרה למנוע התפשטותו. בשטחים הפרטים יש להביא מדביר מוסמך לטפל במידה ויש בעיה".
"הבת שלי נכנסה הביתה בשעה 23:00, כשהרשתות החברתיות געשו מהעניין, ופתאום היא צעקה וניערה חרק מידה שהתברר כאותו טרמיט", מספר תושב השכונה ופעיל הציבור ירון קדושים. "במקביל הרשתות החברתיות החלו לגעוש והתפתחה פאניקה בשכונה. התושבים היו בתחושה שהנה, סוף העולם הגיע, הבית שלהם הלך והיצור יאכל את כל עמלם. מעוף הכלולות היה משהו צפוי ולא היה גורם מקצועי שירגיע. צריך לתת דגש על אוכלוסיות שאינם מחוברות לרשתות החברתיות ולא יודעים כיצד לפעול במצב כזה. נקווה שהעניין יטופל וימוגר במהרה ובעיקר, שיגיעו הסברים מקצועיים".
תושב אחר ציין כי "הכתובת הייתה על הקיר והמשרד להגנת הסביבה פרסם שהטרמיט נמצא בפתח תקווה כבר לפני קרוב לשנה. ההודעה של העירייה אתמול לסגור חלונות מזכירה לי את מלחמת המפרץ שאמרו לנו לשתות מים. היו צריכים להסתער על כך בעירייה כמו שידעו לפעול בעניין הקורונה , ולבצע הדברה עירונית בכל בניין שעלולים להימצא בהם אותם טרמיטים".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה