"במהלך ארבע שנותיי בתפקיד, התמודדתי עם לא מעט אתגרים, אך זה הנוכחי הוא המורכב ביותר", אומרת השבוע יו"ר הנהגת ההורים בפתח־תקוה, אנה נבות, עם חזרת הלימודים באופן חלקי לאחר הסגר השלישי.
2 צפייה בגלריה
אנה נבות, יו"ר הנהגת ההורים
אנה נבות, יו"ר הנהגת ההורים
אנה נבות, יו"ר הנהגת ההורים
(צילום: ריאן)
קראו גם:
למה חלקי? על פי מתווה משרדי הממשלה, החזרה לספסל הלימודים התאפשרה לילדי הגנים ולחלק מהכיתות, ורק במקומות המוגדרים כצהובים וירוקים על פי מדיניות הרמזור. גם ביישובים כתומים גבוליים חזרו ללמוד בתנאי שעמדו בקריטריונים מסויימים כמו ציון ואחוז מתחסנים בקרב בני 50 ומעלה. שאר התלמידים נאלצים להסתפק במפגשים מצומצמים בחלל הפתוח.

"אנחנו לא נחים"

בפתח־תקוה שהוגדרה ככתומה בתחילת השבוע, הגנים והכיתות נותרו נעולים עד ליום שני, ורק ביום שלישי הם נפתחו באזורים מסויימים שהפכו לצהובים, ביניהם שכונות אם המושבות, נוה גן וכפר גנים.
"אני חושבת שהמתווה לא הגיוני", אומרת נבות (49), אם לארבעה, ששלושה מתוכם לומדים במערכת החינוך העירונית. "כל המתווים שעליהם הוחלט עד היום לא מובנים, וכשהרשות צריכה להתמודד עם זה בשטח, מצפים שהיא תתפקד גם כמשרד החינוך וגם כמשרד הבריאות ותוציא לפועל את כל הדבר הזה.
"שכחו את כיתות ה' עד י' שנמצאים כבר שנה בבית. למשרד הבריאות ממש דחוף לפתוח את אירועי התרבות עם 300 איש בחלל סגור, אבל 15-20 ילדים בכיתה? זה לא. כל בר דעת מבין שהם מנותקים. אני בעד פתיחת המסחר והתרבות, אבל אל תשכחו את הילדים שלנו".
על פי המתווה, התלמידים שאינם רשאים לחזור לכיתות אמורים להגיע למפגשים קבוצתיים שיכללו תשעה לכל היותר וייערכו בשטחים פתוחים במוסדות החינוך. "הבעיה ש־32 ילדים לא מתחלקים בשום צורה בתשע", אומרת נבות. "אנחנו לא יודעים מי מחליט על המספרים, אבל כדי ליישם את המתווה אנחנו צריכים שטח בבית הספר, ולא כל מוסד חינוך יכול לאפשר שטח לקבוצות האלו. מתי גם הוציאו את המתווה לפועל? בשבוע סוער במיוחד, כך שהוא לא באמת ריאלי. מי שמציע את המתווים לא באמת היה בשטח ולא מכיר אותו".
אני מניח שאתם מקבלים לא מעט פניות מההורים.
"בהחלט. הורים פונים עם שאלות לגבי המתווה, לגבי החיסונים, לגבי היערכות לסוף השנה ועוד".
איך אתם מתמודדים עם המצב? איפה אתם בכל הטירוף הזה?
(נאנחת) "כל הנהגת ההורים מדברת בשפה אחת. כל יו"ר ועד הורים במוסדות החינוך נותן את מספר הנייד שלו וזמין לכל שאלה. הוועד כגוף מייצג מהווה חוט מקשר בין השטח לבין מקבלי ההחלטות. אנחנו לא נחים. קראנו להורים להפסיק לשתוק אל מול ההחלטות ההזויות שמעודדות אפליה. המנהלים והמורים כותבים לי שהם מתגעגעים ורוצים לחזור. החלטנו שאנחנו יוצאים לשטח, בין אם לכנסת, להפגנות, לוועדות שונות ולרשתות כי לילדים שלנו אין זמן לחכות".
את טעונה מאוד על משרד החינוך, וזה בזמן ששר החינוך העניק לעצמו ציון 90 בניהול המשבר.
"השר צריך למצוא פתרון ללמידה של תלמידי התיכון ולא לתת לעצמו ציונים. הוא אחראי להשלכות של ההתמודדות הזו, וזהו מחדל שיירשם לנצח".

"יש דרך ביניים"

כאמא לילדים במערכת החינוך מרגישה נבות היטב את השפעת הקורונה. "אני חשה את ההשלכות אצלי בבית וגם בבתים אחרים מהטלפונים שאני מקבלת", היא מספרת. "אני שומעת כל היום את השבר שיש בבתים. הורים מתקשרים ומדווחים על ילד מצטיין שנשבר ובוכה בלי סיבה כבר שבוע ימים. כואב לי מאוד לראות את העתיד הלא ברור של הילדים שלי, גם בפן הרגשי".
2 צפייה בגלריה
אנה נבות, יו"ר הנהגת ההורים
אנה נבות, יו"ר הנהגת ההורים
אנה נבות, יו"ר הנהגת ההורים
(צילום: ריאן)
נבות מוסיפה בכאב כי "התלמידים התרגלו כבר לשבת מול מסכים שזה עוד משהו רע. במשרד החינוך בטוחים שהכל בסדר כי הילדים התרגלו, אבל כך הם לא מחדדים את החושים, לא מפעילים שום דבר ולא קמים מהמיטה. יש חוק חינוך חובה חינם. את החינם הבנו שאין לנו, אז לפחות תנו לנו למידה, זה חוק. ולא, למידה מרחוק היא לא למידה".
איך אפשר לגשר על הפערים?
"אני חושבת שיהיה קשה מאוד וזה לגמרי תלוי צוות ותלוי תקציבים. אם יקצו תקציבים לכך אפשר יהיה לצמצם באופן מסוים, אבל מכיוון שאין מענה לרגש, יהיה קשה מאוד ללמוד. אם המדינה תפנה משאבים ותקציבים לראשי ערים ומנהלים ותיתן להם אוטונומיה להשקיע בשיעורים פרטיים ובעריכת מיפוי של הצרכים, יהיה אפשר לעשות משהו. לנוכח המצב כרגע, אני לא רואה משהו ורוד באופק ואני בן אדם אופטימי. גם מבחינה חברתית, זו פגיעה לדורות. לא משהו שיחלוף בקרוב".
יש דרך לדעתך להחזיר את כל התלמידים למוסדות החינוך?
"בהחלט. ברור שלא מציאותי שכולם יישבו מיד בכיתה, אבל אני כן חושבת שיש דרך ביניים. אפשר להביא תלמידים ליומיים, לחלק לשעות, אפשר להיות יצירתיים וללמוד אחרי צהריים גם. ילדים מעל כיתה ה' כבר גדולים מספיק ויכולים לבוא בלי שההורה ייצא מהעבודה. יש אמצע, אנחנו מעלים הצעות, אבל מקבלי ההחלטות לא מקשיבים".

"איזון נכון"

כדי לחזור לשגרה, גם בגנים ובבתי הספר, במערכת החינוך, כמו בדרגים הגבוהים, תולים תקוות רבות במבצע החיסונים שנכון לשבוע זה נמצא בדעיכה מסוימת מאז הגיע לראשונה לארץ. אחת השאלות שנידונה בימים אלו היא האם לחייב מורים להתחסן. "יש הורים שרוצים לדעת אם המורים התחסנו או לא, אבל זו כבר חדירה לפרטיות", אומרת נבות. "אסור לחייב מורה להתחסן, אבל אפשר לפרסם מה אחוז המתחסנים בקרב המורים באותו מוסד חינוך. אפשר גם לבקש מהמורים שמסרבים להתחסן לבצע בדיקות בתדירות גבוהה".
אם מחר יגידו שילדים יכולים להתחסן, תעודדי זאת?
"לא, אני לא בר סמכא לעודד חיסון כזה או אחר. גם היום אנחנו לא מעודדים ולא אנטי חיסונים. אני באופן אישי עם אלרגיה מסכנת חיים ואני לא יכולה להתחסן כרגע, אז שאני אשכנע אחרים להתחסן? ראש העירייה יכול לעשות את זה".
איך שיתוף הפעולה עם רמי גרינברג?
"ההתנהלות עם ראש העירייה וצוותו היא הוגנת ומכבדת. סוד ההצלחה זה האיזון הנכון. אנחנו משוחחים בתדירות גבוהה ולזכותו יאמר שהוא פתח בפני את האפשרות להיות בכל ישיבה שקשורה בחינוך, אך עדיין זה לא מעיד על הסכמות אוטומטיות".
ברוח חלוקת הציונים של שר החינוך וראש הממשלה, איזה ציון היית נותנת לעירייה בכל הקשור להתנהלות מערכת החינוך העירונית?
"אני אתן ציון גבוה מאוד על ההשתדלות והשקיפות. יש לעיר שלנו הון אנושי איכותי ביותר שדואג לחינוך ילדנו ועל כך יש לנו במה להתגאות. עם זאת, יש נושאים שדורשים שיפור וגם הקורונה על כל הרע שבה הביאה הזדמנות להסקת מסקנות לעתיד".
אוטוטו את מסיימת קדנציה שניה בתפקיד, תתמודדי פעם נוספת?
"נכון לרגע זה, כן. במצב הנתון כרגע לא ראיתי שמישהו אחר יכול לעשות את העבודה כמו שצריך, אבל יכול להיות שבשלב מסוים ארגיש שיש גורם אחר שיכול לקחת את זה על עצמו ואעביר לו בשמחה".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה