בשבוע שעבר הכריזה העירייה על הוצאתה לפועל של תוכנית אסטרטגית בחינוך העל יסודי בעיר, במסגרתה מתוכננים לא מעט שינויים החל משנת הלימודים הבאה תשפ"ב.
בין היתר, מדובר על סגירת שתי חטיבות ביניים, איחוד בתי ספר והזנה של חטיבה חדשה. נכון לכתיבת שורות אלה טרם התקבלו החלטות סופיות, ועתידם של תלמידים רבים לוט בערפל והוריהם שרויים בבלבול ומתח רב, רגע לפני הרישום שצפוי להתחיל בחודש הבא.
2 צפייה בגלריה
חטיבת אחד העם בפתח תקוה
חטיבת אחד העם בפתח תקוה
חטיבת אחד העם בפתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)
קראו גם:
על התוכנית אמון אגף החינוך העל יסודי בניהולה של ד"ר ירדנה חדד, שלפני שנה בקירוב החל בהליך לתכנון אסטרטגי, הבוחן את המערך העירוני בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי, תוך מיפוי הצרכים ובחינת תכוניות עתידיות, שיתנו מענה מותאם לגידול הדמוגרפי הצפוי ויאפשרו צמיחה למען תלמידי העיר.

החינוך הממלכתי

בחינוך הממלכתי מדגישה התוכנית את החשיבות ביצירת רצף מיטבי במעבר בין בתי הספר. במיפוי שנערך עלה הצורך בבניית מוסדות חינוך חדשים, ומאידך מיזוג בתי ספר עקב השינויים הדמוגרפיים בעיר. כמו כן, עלה הצורך לעדכן ולהרחיב את מערך המענים הנדרשים לכל תלמיד ותלמידה, כשבין היתר נעשה בירור של המגמות הקיימות בתחום המדעי-טכנולוגי ואף נבחנה מידת הרלוונטיות שלהם במסגרות ייחודיות על אזוריות במערכת החינוך העל יסודי בתחומים מגוונים נוספים.
אז מה צפוי לקרות בשטח? הכיוונים העיקריים שנבחנו מתייחסים ליישום החל מספטמבר 2021 עם פתיחתו של שש שנתי משה ארנס ברחוב העצמאות בשכונת כפר גנים ומיזוג של חטיבה עצמאית בשכונה, בנוסף להחלטה על סגירת חטיבת רמת ורבר. כזכור, ההחלטה על סגירת החטיבה התקבלה לפני כשנה, אבל עיכוב בבניית מבנה נוסף בבית הספר יצחק שמיר, שאיתו תתאחד החטיבה, הביא לדחיית המהלך.
חטיבה נוספת שתיסגר, על פי המסתמן, היא רשיש הוותיקה שמוזנת מבתי הספר שיפר, יד לבנים ואלימלך כנר. כעת, יש חוסר ודאות מוחלט לגבי אכלוס חטיבת משה ארנס, שכן על פי ההערכות, מי שצפויים לעבור למבנים החדשים אלו תלמידי רשיש, אבל בעוד הורים לתלמידים באלימלך כנר יכולים להיות מרוצים, לא בטוח שהורים לתלמידים בשיפר ואפילו ביד לבנים יהיו שבעי רצון ממהלך שכזה שיאריך את הדרך עבור ילדיהם.
2 צפייה בגלריה
עיקרי התוכנית
עיקרי התוכנית
עיקרי התוכנית
במקביל, יש כעס בקרב הורים מבית הספר דבורה עומר בכפר גנים, שטוענים כי הובטח להם מקום בחטיבה המוקמת בשכונתם. אחת מתושבות השכונה ציינה ברשת החברתית כי "רק טבעי שילדי השכונה ימשיכו לארנס! מבחינתנו זו הייתה האופציה היחידה מאז שהכריזו על הקמת בית הספר". תושבת אחרת הוסיפה: "כשהניחו אבן פינה, זה היה בנוכחות ילדי דבורה עומר וזה הצטלם מאוד יפה... מאז ועד היום אין הבטחה אחת שקיימו לטובת ידי השכונה".
עוד לפני שהוחלט סופית אילו תלמידים ישובצו בחטיבות השונות, ציינו בעירייה כי מדובר במהלך משמעותי נרחב של ניהול ויישום שינוי רב ממדי, לקראת יישום במסגרת ההיערכות לרישום לשנת הלימודים תשפ"ב. ראש העירייה, רמי גרינברג, הדגיש כי "לא ניתן היה להמשיך באופן מסורתי את ההזנה של חטיבות הביניים ונדרשנו לבחון מחדש את ההתפתחות של העיר, תוך יצירת רצף מיטבי במעבר מהיסודיים לחטיבות הביניים ולתיכונים לטובת התלמידים. סביר להניח כי השינויים ידרשו הסתגלות אבל עם הזמן המערכת תיבחן את התוצאות ואני מאמין כי השינוי יהיה רק לטובה".
ראש מינהל החינוך, רון כץ, הסביר כי "כדי להצעיד את החינוך לרמות גבוהות יותר ממה שהוא היום, נדרשנו להתכנס לעבודת מטה רצינית של בחינה מעמיקה ומיפוי יסודי הכולל חשיבה ובדיקת מגמות הצמיחה בעיר בשנים הקרובות. התוכנית שתוצג תכלול שינויים בשיבוצים ובהזנות של בתי הספר היסודיים בחטיבות הביניים, אבל בעיקר תאפשר רצף חינוכי נכון יותר ומתן מענה נרחב ומשמעותי לכלל התלמידים והתלמידות".
במסגרת החלטות שכן התקבלו עד כה נקבע כי החל משנת הלימודים הקרובה מגמת המוסיקה בעיר תקבל ליווי אקדמי של בית הספר רימון למוסיקה, וזאת כאמור במסגרת הליך עירוני של יצירת רצפים פדגוגיים גם עם האקדמיה ובין חטיבת הביניים לתיכון המחייבים מעבר של כיתת המוסיקה לחטיבת פיינברג-עלומים, שהינה חלק משש שנתי בן גוריון, בה נלמדת מגמת המוסיקה העל אזורית בעיר.
בנוסף נקבע כי מסלול המחוננים שבחטיבת רשיש יעבור לחטיבת הביניים בשש שנתי אחד העם כדי לאפשר גם שם רצף פדגוגי.

החינוך הממלכתי דתי

העירייה מצאה כי קיים השנה גידול של למעלה מ־100 תלמידים ביחס לשנה שעברה, וזאת כחלק ממדיניותו של גרינברג למצוא פתרונות חינוכיים בעיר ולא מחוצה לה. לשם כך השקיעה העירייה בהרחבת המענים הקיימים באמצעות הכשרה ותוספת כיתות במוסדות החינוך, שנועדו לאפשר פתיחת ארבע כיתות בישיבת אמית כפר גנים, שלוש כיתות בישיבת צביה, שתי כיתות בתיכון בר אילן ושלוש כיתות באמית אלירז.
כמו כן, נערכים בעירייה להקצאת מבנה חדש וחדשני עבור תיכון בר אילן הממוקם היום במרכז העיר שיאפשר הצמחה לאלה המבקשים מסגרת ייחודית לתיכון מצטיינים מדעי-טכנולוגי, בדגש על ההיבט הלימודי, החברתי-ערכי והתורני. היכן יוקם המבנה החדש? ברחוב הגיתית שבשכונת הדר גנים, על אותו שטח שבו נערך לא מכבר טקס הנחת אבן פינה להקמת ישיבה תיכונית אחרת של רשת צביה, שהיום נמצאת במבנה מיושן ברחוב נצח ישראל.
מי שלא היו מוכנים למהלך שכזה אלו הורים לתלמידי הישיבה, רובם תושבי הדר גנים. "יש כעס גדול בקרב ההורים", אומר הורה לתלמיד בישיבה. "אנחנו עדיין לא מאמינים לזה וחלק משוכנעים שזו החלטה שתשתנה בחזרה. עד היום יש שלט במקום שמודיע על הקמת ישיבת צביה ולא מעט תושבים רשמו את ילדיהם לשם גם בעקבות המעבר המתוכנן".
מה עומד מאחורי מהלך שכזה לדעתך?
"אני לא יודע לומר ולא רואה סיבה מקצועית לשינוי דרמטי שכזה. אם אתה הולך על פי הרישום לישיבה, רוב התלמידים שם הם מהדר גנים. הביקוש לישיבה בשכונה גדול מאוד בכלל, ובמיוחד לעומת אמית בר אילן. בגלל הביקוש שהולך וגדל עם השנים, התנאים הנוכחיים מצריכים מעבר למקום גדול יותר. הישיבה נמצאת היום במקום קטן ומיושן ומן הראוי שתועבר למקום הולם. למען האמת, גם מבחינה תקציבית אני לא חושב שזה נכון לעירייה כי בסופו של דבר היא תצטרך להקצות לצביה מבנה נוסף או להעביר את הישיבה למקום אחר, ואז היא תצטרך גם להקצות הסעות לתלמידים".
מה אתם מתכוונים לעשות?
"כרגע אנחנו בוחנים את האפשרויות הקיימות ברשותנו ונחליט. בינתיים אנחנו מנסים ליצור שיח עם גרינברג ולקבל ממנו תשובות. רצינו לתאם איתו פגישה בהולה, אבל לפי מה שהבנתי היא מיועדת להתקיים רק ב־10 בינואר. זה קצת מצחיק כי הילדים כבר צריכים להתחיל להירשם וההורים לא יכולים לחכות כל כך הרבה".