בעקבות החלטת עיריית פתח תקוה להפחית 5 אחוזים מהתשלום לספקים, פנה בימים האחרונים משרד האוצר לראש העירייה רמי גרינברג בדרישה: חזור בך או שננקוט בצעדים העומדים לרשותנו.
1 צפייה בגלריה
בניין עיריית פתח תקוה
בניין עיריית פתח תקוה
בניין עיריית פתח תקוה
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)
כזכור, בעקבות פרוץ משבר הקורונה, פנתה העירייה בחודש אפריל אשתקד לספקים שעובדים מולה ולנותני שירותים שונים ובו ציינה באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי "לאור החלטת העירייה אנו נאלצים להודיעכם כי החל מיום 1.4.20 יופחת מהתמורה המגיעה לכם, אם וככל שמגיעה, סכום השווה ל-5 אחוזים מהתמורה".
גם חברת חל"ד הוציאה כמה ימים לפני כן מכתב עם נוסח דומה.
קראו גם:
במהלך ישיבה של ועדת הכספים בכנסת שהתקיימה ב-20 באפריל, העלה חבר הכנסת עודד פורר את ההחלטה השנויה במחלוקת של עיריית פתח תקוה לדיון אך אז הועלה רמי גרינברג בשיחת וידאו והסביר כי העירייה ביקשה זאת מהספקים ולא הוציאה הנחיה חד צדדית.
אלא שעל אף ההסברים אותם ניפק ראש העירייה, לא מעט גופים סירבו לקבל אותם, ביניהם התאחדות הקבלנים שזעמו על ההחלטה.
כעת, כמעט שנה לאחר מכן, פנה סגן החשב הכללי במשרד האוצר, ישי בן אלי לרמי גרינברג וציין כי "הדבר אינו עולה בקנה אחד עם מוסר עבודה בסיסי, במיוחד בעת הזאת, בה המגזר הציבורי כולו נרתם בכדי לסייע הן לאזרחים והן לספקים שנפגעו מהמשבר. הדבר סותר את החובה לקיים חוזים כלשונם... אין זה מתקבל על הדעת שעירייה, ובפרט עירייה שהוכרזה כאיתנה לפי פקודת העיריות, תנכה באופן שרירותי תמורות בגין עבודות שבוצעו בתחומה על פי חוזה".
בהמשך דרש בן אלי מגרינברג לחזור בו "ולהתגייס יחד עם יתר הרשויות והממשלה, לסייע ככל הניתן לספקים ולנותני השירותים. ככל שלא תחזור בך, ובלי לגרוע מכל האמור לעיל, בכוונתנו לנקוט בצעדים העומדים לרשותנו".
מדוברות העירייה נמסר: "כפי שהוסבר מספר פעמים בעבר וכפי שראש העיר ציין בועדת הכספים (20.4.20), המהלך המדובר נעשה בהסכמה ובהבנה מלאה מול הספקים ולא בכפיה. זאת במסגרת התמודדות הרשות מול משבר הקורונה אשר במהלכו גם נרתמו גם עובדי העירייה הבכירים וראש העיר בשכרם.
כזכור, בהמשך לניהול התקציבי המצויין שכלל תהליך התייעלות חסר תקדים, אותו ראש העיר מוביל, עיריית פתח תקוה סיימה את שנת 2020 באופן באוזן וזאת על אף שהשלכות המשבר לא נצפו בבניית התקציב אשתקד.
"בשונה מערים רבות אחרות אשר נאלצו לקחת הלוואות איזון מהבנקים כדי לכסות גרעונות שנוצרו כתוצאה מהמשבר, עיריית פתח תקוה שמרה על מאזן תקין ואף איפשרה מתן שירותי רווחה והסברה נרחבים מאוד בתקופת הקורונה. במקביל, כפי שמראה תקציב 2021, השירותים לתושב נשמרו ואף הועצמו ברוב הפרמטרים למרות אובדן ההכנסות של מאות מיליוני שקלים וההפחתה בתשלום הארנונה בשנתיים האחרונות.
"כאמור, מדובר בהכנסות שהעירייה הפסידה בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשל מתן הנחות בארנונה לעסקים ולמשקי הבית בתקופת המשבר, הרבה מעבר לשיפוי שניתן ע"י משרד הפנים. לצד ההתמודדות מול המשבר, העירייה תמשיך לקדם פתרונות תקציביים מחושבים אשר בעזרתם יהיה ניתן להרחיב את השירותים לתושב ולפתח את העיר ביתר שאת".