חנאן, בת 60, מנצרת התעוורה לפני כ- 20 שנה. היא סבלה ממחלה קשה של הקרנית שגרמה לה לאבד את הראייה. בזכות ניתוח חדשני שבוצע לראשונה בארץ, ובמרכזים בודדים בעולם, היא חזרה לראות. במהלך הניתוח השתילו הרופאים מבית החולים "בילינסון" בפתח תקוה, בעינה של חנאן חתיכת עצם משוק רגלה ולתוכה הוחדרה קרנית מלאכותית העשויה מחומר פלסטי.
1 צפייה בגלריה
צוות הרופאים בבילינסון והמטופלת. ניתוח פורץ דר
צוות הרופאים בבילינסון והמטופלת. ניתוח פורץ דר
צוות הרופאים בבילינסון וחנאן. ניתוח פורץ דרך
(צילום: דוברות בילינסון)
ההליך הנדיר, שכלל שני ניתוחים שארכו 7 שעות כל אחד, בוצע ע"י ד"ר איתן לבני וד"ר יפתח יסעור ממערך העיניים בשיתוף עם ד"ר ניר כהן, סגן מנהל מחלקת אורתופדיה וד"ר לזלי הרול קסלין, סגנית מנהלת מחלקת הרדמה.
קראו גם:
זהו ניתוח מורכב, ארוך ומדויק הדורש שיתוף פעולה בין רופאים מתחומים שונים: מנתח פלסטיקה של העיניים, מנתח קרנית העין, אורתופד וכן רופאים מרדימים.
חנאן שהייתה עיוורת שנים רבות, ונבדקה ע"י רופאי עיניים רבים ללא פתרון למחלתה הקשה, שבה לראות את משפחתה- ילדיה ונכדיה שאותם לא ראתה שנים רבות. חנאן תוכל לחזור לתפקוד שגרת חיים בשבועות הקרובים.

"השתלת עצם מהשוק בעין" - איך זה עובד?

ההליך הרפואי כולל 2 ניתוחים, שנערכים בהפרש של מספר חודשים. הניתוח הראשון – הוצאת חתיכת עצם מהשוק.
המנתחים לקחו פיסת עצם משוק המטופלת אשר אותה גילפו וביצעו פיסול של העצם לצורת דיסקית דקיקה. במרכזה קדחו חור בקוטר של 3.0 מילימטרים ולתוכו החדירו קרנית מלאכותית מחומר פלסטי. כך, יצרו הרופאים משתל היברידי של עצם אורגנית ושתל מלאכותי - אותה בהמשך הרופאים השתילו בעין הפגועה.
את המשתל שנוצר לאחר השלב הראשון של הניתוח, הרופאים השתילו מתחת לעור העפעף של המטופלת למשך מספר חודשים עד לגדילת רקמה רכה שעוטפת את דיסקית העצם והקרנית המלאכותית במרכזו.
הניתוח השני – הוצאת יחידת "עצם השוק-פרוטזת קרנית" מתחת לעור עפעף המטופלת והשתלתה בעין הפגועה.
בניתוח השני, שבוצע 3 חודשים אחרי הראשון, הוציאו הרופאים את משתל העצם-פרוטזה מתחת עור העפעף עם כלי הדם שנוצרו מסביבו ובניתוח מורכב שארך כ-6 שעות השתילו את דיסקית העצם שכוללת קרנית מלאכותית במרכזה בעינה של המטופלת.
פרופ' אירית בכר, מנהלת מערך העיניים בבילינסון: "אנו שמחים להוביל עוד פריצת דרך בתחום הקרנית המלאכותית. מדובר בניתוחים שמתקיימים במרכזים בודדים בעולם, עקב המורכבות הגדולה הקשורה בהם. בילינסון הוא המרכז היחידי בארץ שמבצע את ניתוחים מסוג זה- ניתוחים שמחזירים מאור עיניים לאנשים עיוורים. אני גאה לעמוד בראש מערך שחותר למצוינות קלינית ומחקרית ולעמידה בחזית הטכנולוגיה ברמה הארצית והבינלאומית".
ד"ר איתן לבני, מנהל יחידת קרנית במערך העיניים בבילינסון: "הניתוח מבוצע במקרים קשים ביותר של מחלות קרנית בהן לא ניתן לבצע השתלת קרנית מתורמים, ולמעשה זו האפשרות היחידה להחזרת מאור עיניים למטופלים עיוורים שעד עתה מצבם נחשב חשוך מרפא".
ד"ר יפתח יסעור, מנהל תחום הפלסטיקה של העין (אוקולופלסטיקה) והמרכז לגידולי עיניים במערך העיניים בבילינסון: "השתלת עצם מהשוק והשתלתה בעין דורשים התארגנות והיערכות ברמה הכי גבוהה. אני גאה שהצלחנו לייצר שיא חדש ביכולות שלנו לתת מענה לאנשים הסובלים ממחלות קרנית קשות".
ד"ר ניר כהן, סגן מנהל מחלקת אורתופדיה בבילינסון: "שיתוף פעולה בן שני מקצועות הרפואה שחלק ניכר מעבודתם מכוון לשיפור איכות חיים החזירו למטופלת את היכולת לראות את בנה ואת הנכד שמעולם לא ראתה".
ד"ר לזלי פאול-קסלין, סגנית מנהל מחלקת הרדמה בבילינסון: "ניתוח מסוג זה מחייב הרדמה ארוכה ועמוקה, שדורשת הכנה יסודית והבנה מעמיקה של שלבי הניתוח השונים. במקרים רבים, איבוד הראייה בחולים אלה נגרם כתוצאה ממחלות רקע בסיסיות מורכבות מהן הם סובלים. במטופלים במצב רפואי מורכב כל כך, יש חשיבות להבטחת וניטור עומק ההרדמה, כמו גם, שיתוק שרירי העין והגוף כולו, על מנת לשמור על לחץ תוך עיני תקין. זאת, במטרה למנוע נזק לארובת העין ולעצב הראייה".
לעדכונים - חדשות פתח תקוה