הנחשים התעוררו: נער בן 14 מרינתיה הובהל בימים האחרונים למחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) של מרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקוה, לאחר שהוכש על ידי נחש צפע, ואושפז במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ.
2 צפייה בגלריה
נחש צפע הכיש את הנער
נחש צפע הכיש את הנער
נחש צפע הכיש את הנער
(צילום: דוברות שניידר)

הנער שהה ביום שישי אחר הצהריים בחצר ביתו הגובל בשדה, והוכש על ידי הנחש. אביו שהגיע תוך דקה למקום, זיהה שמדובר בהכשת נחש גדול והזעיק למקום אמבולנס מיידית. כבר בדרך לאמבולנס, הנער התלונן על קוצר נשימה, ובהדרגה החל להתנפח ולהיות מטושטש. בהגעתו לשניידר הוכנס לחדר החייאה שם ייצבו את מצבו. לאחר מספר ימים ביחידה לטיפול נמרץ, חל שיפור במצבו של הנער ובימים אלו הוא מתאושש במחלקת ילדים א'.
לדברי אימו: "הגענו לבית החולים כשבני במצב קשה ואלו היו רגעים מלחיצים מאד. כולו היה נפוח, הוא הקיא המון ולא הצליח לדבר. הצוות הרפואי בשניידר החליט להכניס לו צינור לגרון ולהרדים אותו להמשך הטיפול. במהלך הטיפול הוא קיבל שמונה מנות אנטי-ונום (נגד ארס הנחש, כשזה המקסימום שאפשר לתת. הרופאים אמרו לנו שאם היינו מגיעים עוד כמה דקות מאוחר יותר זה היה נגמר אחרת.
לדברי ד"ר רון ברנט, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית חולים שניידר: "הנער הגיע על ידי מד"א לבית החולים לאחר טיפול ראשוני של אדרנלין תוך שרירי בשטח. הנער הציג תגובה אנאפילקטית קשה לארס הנחש ובמלר"ד המשיכו בטיפול בטיפול באדרנלין, ולנוכח התסמינים הקשים הוא גם הורדם והונשם והועבר ליחידה לטיפול נמרץ".

2 צפייה בגלריה
(בית חולים שניידר | צילום: גיל לרנר)

קראו גם:

ד"ר ברנט מוסיף כי "בישראל מדווחות כ-300 הכשות נחש בשנה, כאשר הרוב המוחלט, הן על ידי נחש הצפע המצוי. כדי להימנע ממגע עם נחש, מומלץ לילדים לא לנבור בפסולת בניין, בערימות זבל/גזם, במחסנים או בין שיחים. במקרה של היתקלות עם נחש, חשוב להתייחס לכל נחש כאל נחש ארסי. יש להתרחק לאחור ברוגע ולהימנע מניסיון ללכוד את הנחש. אם אירעה הכשת נחש, יופיע סימן של שן או שתיים במרחק של סנטימטר פחות או יותר (בהתאם לגודל הנחש), מוקף נפיחות ואודם, ולעתים דימום, אשר מתפשטים במעלה הגפה, מלווים בכאב ניכר ולעתים, גם בנימול.
"מעבר לממצאים מקומיים, עשויים להיות תסמינים סיסטמיים (כלליים) של חיוורון או הזעה, תחושת עילפון ושינויים בדופק. מיד לאחר ההכשה יש לקרוא לעזרה ובמקביל להקטין מאמץ, בכדי למנוע עלייה בזרימת הדם שתגרום להתפשטות הארס. אין לקשור חוסמי עורקים, אין למצוץ את הארס, אין לחמם או לקרר את האזור. במידת האפשר, יש לתאר לצוות הרפואי את מראה הנחש".