מאבק פוליטי לגיטימי או מפגע לשכנים? מאז הוקם מאהל המחאה מול ביתו של חבר הכנסת ניר אורבך בהדר גנים, השתנו גם חייהם של שאר תושבי האזור המלינים על מטרדי רעש הבוקעים מדי יום מהמקום.
2 צפייה בגלריה
אוהל המחאה ליד ביתו של אורבך
אוהל המחאה ליד ביתו של אורבך
אוהל המחאה ליד ביתו של אורבך
(צילום: מתן דויטש)
לפני כשבועיים, לצד פרישתה של חברת הכנסת, עידית סילמן, מהקואליציה, הוקם מאהל מחאה מול ביתו של חברה לסיעה ניר אורבך. הפעילים שהקימו את המאהל עשו זאת במטרה לנסות ולהשפיע עליו לפעול באותה דרך, ולהפיל את הממשלה. מדי יום מגיעים למקום מפגינים רבים, חלקם מרחוק, חלקם מתוך השכונה שרוב אוכלוסייתה דתי ומסורתי, כשגם את ליל הסדר ערכו במאהל עשרות אנשים.
קראו גם:
אלא שמלבד בני משפחתו של אורבך, מי שעוד סובלים מהמחאה הם השכנים, הטוענים למטרדי רעש, צעקות ושירים בקולי קולות. "אי אפשר לנהל ככה חיים שגרתיים", אומר תושב האזור. "זה לא קשור לתוכן ההפגנות. אנחנו מאמינים בחופש הביטוי אבל פה זה גלש מעבר לכך והפך להיות פגיעה קשה בזכויות יסוד של תושבי השכונה".
פניתם לגורמי האכיפה?
"המשטרה מגיעה ואומרת שהיא לא יכולה להישאר סטטית במקום, למרות שאני באופן אישי הסברתי להם שברגע שהם הולכים, המפגינים ממשיכים להרעיש. הם טוענים שאין מה לעשות וצריך להתקשר שוב כשהרעש מתחדש".
2 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
ניר אורבך
(צילום: יאיר שגיא)
בתוך כך, במהלך סוף השבוע, פנו הפעילים העומדים מאחורי מאהל המחאה מטעם תנועת 'פתאום קם העם' שקמה במטרה להפיל את הממשלה, אלרואי אריה ומעוז שלי, אל תושבי השכונה כדי להבהיר את פעילותם במקום:
"הגענו עם הכאב והמחאה ולא הספקנו להסביר את עצמנו כמו שצריך", כתבו במכתבם. "באנו מתוך אמונה גדולה. אמונה בעם היקר שלנו, אמונה בנשמה היהודית של כל אחד ואחד. גם של ניר.
"אנחנו יודעים שיש קשיים, יש לחצים גדולים, אבל אנחנו מאמינים ובטוחים שהאמת, הערכים והאידיאלים יותר חזקים מהכל... אנחנו לא מיואשים, אנחנו לא ממורמרים, אנחנו לא עצבניים. ממש לא. הפוך לגמרי. אנחנו מאמינים שאפשר לתקן. ואנחנו קוראים לניר: הגיע הזמן לתקן. הגיע הזמן לחזור בתשובה...
"באנו למחות, בתוקף, בעוצמה, בכאב גדול...כשמישהו שותף לפגיעה בדברים שחשובים לעם ישראל, ומסכן אותו באופן כל כך חמור אנחנו לא שותקים. אנחנו לא מקללים, אנחנו לא מבזים, אנחנו לא מנבלים את הפה. חלילה. היו פה אנשים אחרים לא מטעמנו שפעלו ודיברו ככה. זה לא הדרך שלנו ולא הסגנון שלנו. אבל מצד שני אנחנו לא יושבים בבית בחיבוק ידיים..".
מכתבם של הפעילים, עורר תגובות רבות מצד תושבים, חלקן תומכות ("אלופים, כל הכבוד, תמשיכו כך") וחלקן מביעות התנגדות למחאה. "אני קורא לכם לחזור בתשובה ולהניח לנו בסוף השבוע לפחות, להיות בשקט עם המשפחה", כתב אחד מדיירי השכונה ואחר תהה: "איך בדיוק עריכת ליל סדר או שבת או סתם צעקות מול הבית של מישהו יכולים לשכנע?".
בתגובה לסערה שיצרה המחאה בשכונה, אמר השבוע מעוז שלי ל"מיינט פתח תקוה": "התושבים עדיין לא הבינו את החלוקה בינינו לבין קבוצה אחרת של אנשים שפועלים באופן אחר ומפגינים ממש מול ביתו של ניר אורבך. הם לא תחת חסותנו ולא אנחנו שלחנו אותם. אנחנו מקפידים על דרך ארץ ועל שקט, במיוחד בשעות המנוחה. אנחנו כן מקבלים הערות מדי פעם מהשכנים, ואנחנו עומדים בהן בגדולה".
כמה זמן אתם מתכננים להישאר שם?
"בלי נדר, עד שהממשלה הזו תחלוף. זה יכול להיות חודשים וגם שנים, כמה שנדרש".
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "כפי שקבע בג"צ בנוגע לעתירה שהגישה העירייה בעבר כנגד ההפגנות שהתקיימו מחוץ לביתו של היועמ"ש לשעבר בכפר גנים, הנושא נמצא בסמכות המשטרה ועל מפקד המחוז לקבוע את מתווה ההפגנות. על כן, לעירייה אין סמכות לאכוף הפגנות או רעש שנגרם כתוצאה מכך, וככל שהדבר יהיה בעתיד בסמכותנו הוא ייאכף בהתאם".
תגובת המשטרה תובא כשתתקבל.
לעדכונים - חדשות פתח תקוה