לאחר עונה מאכזבת במיוחד שהסתיימה עם ירידת ליגה כואבת, עולה בשבועות האחרונים האפשרות כי מכבי פתח־תקוה תקבל גלגל הצלה מבית הדין של ההתאחדות לכדורגל בדמות הורדתה של בית"ר ירושלים לליגה הלאומית, במה שיסלול את דרכה של הקבוצה חזרה לליגה הבכירה מהר מהצפוי.
1 צפייה בגלריה
גולן ולוזון. "אנחנו יכולים רק ליהנות מהספק"
גולן ולוזון. "אנחנו יכולים רק ליהנות מהספק"
גולן ולוזון. "אנחנו יכולים רק ליהנות מהספק"
(צילום: ראובן שוורץ)
במכבי פתח־תקוה, שסיימה את העונה שעברה במקום הלפני האחרון עם 27 נקודות בלבד, ישמחו לחזור לליגת העל, גם אם בדרך דומה להפליא לאופן בו ניצלה יריבתה העירונית מירידה לליגה השלישית בשנה שעברה.
אם וכאשר יחזרו הלוזונים לליגה הבכירה, במועדון בטוחים כי יוכלו לעשות את ההתאמות הנדרשות. "במידה ונקבל את הבשורה המשמחת שאנחנו בליגת העל, יש לנו את התוכניות לכך", אומר השבוע המנהל המקצועי וכוכב העבר, עומר גולן.

"לא אידיאלי"

נכון לכתיבת שורות אלו, בית"ר ירושלים עדיין לא העבירה את תקציבה לקראת עונת המשחקים הקרובה, ובמידה ולא תעשה כן עד העשירי לחודש היא תורד מליגת העל על ידי בית הדין של ההתאחדות לכדורגל.
למרות ההצהרות השונות כי זה המועד האחרון בהחלט עבור הקבוצה מהבירה, עוד חזון למועד. בינתיים במקום להתכונן למשחקי גביע הטוטו, חוסר הוודאות בקרב שתי הקבוצות נמשך כשהן אינן יודעות עדיין באיזו ליגה ישחקו.
"זו באמת פתיחת עונה די מוזרה", אומר גולן. "אנחנו מתרכזים בבניית הקבוצה, נכון לעכשיו לליגה הלאומית, אבל אנחנו כל הזמן פוזלים לתקשורת ומנסים להבין בדיוק איפה הדברים עומדים. ככל שהדברים תלויים בנו, אנחנו בונים את הקבוצה בצורה הכי בריאה ונכונה".
איך אפשר לבנות את הקבוצה בצורה בריאה ונכונה כשהדד ליין הוא פחות מעשרה ימים עד למשחק הליגה הראשון, שלא נדבר על משחקי גביע הטוטו שנדחו?
"אין ספק שזה לא אידיאלי, אבל אנחנו מתרכזים בדברים שיש לנו שליטה עליהם. פתחנו את ההכנה בידיעה שאנחנו בליגה הלאומית וכך התנהלנו. נדע להתמודד עם מה שנצטרך במידה ונקבל את ההודעה על כך. הקבוצה כרגע מצוינת לליגה הלאומית, אבל עם עוד שיפורים קטנים היא יכולה להיות גם קבוצה טובה בליגת העל".
השחקנים לא מושפעים מכך?
"אנחנו, אנשי המועדון וכל מי שמסביב, לא נותנים לשחקנים להיפגע בצל רעשי הרקע. אנחנו אומרים לשחקנים ולצוות המקצועי 'תתרכזו במה שאתם יודעים לעשות הכי טוב' ושנגיע לגשר נחצה אותו. אם אתה עולה לליגת העל, אתה מקבל גם הקצבות שונות ובהתאם לכך גם התקציב עולה. במקרה כזה תפתח לנו אפשרות להביא שחקנים טיפה יותר יקרים".
איזה שינויים אתם צפויים לעשות בסגל בכל אחת מהאפשרויות?
"בלי קשר לליגה שבה נשחק אנחנו רוצים עוד בלם. נכון לעכשיו הסיטואציה עם אור בלוריאן לא ברורה והעניין הולך לבוררות, אז מבחינתנו הוא לא פה. כרגע אנחנו מחפשים עוד בלם לסגל במקומו, ואז נהיה מוכנים די טוב לליגה הלאומית. במידה ותיפתח האפשרות שנשחק בליגת העל אנחנו יודעים מה אנחנו צריכים, אבל מעדיפים לא לדבר על זה".
איך תפעלו אם בכל זאת תינתן לבית"ר ארכה נוספת?
"זה לא תלוי בנו, אין לנו אמירה בעניין. אנחנו יכולים רק ליהנות מהספק. כמובן שהבענו את עמדתנו לפיה ההליך פוגע בהכנות. גם דחיית משחקי גביע הטוטו פגעה לנו בהכנה ובגיבוש, אבל אלו דברים שקורים לעיתים רחוקות בליגת העל וזה קרה השנה".
מי אתה חושב אחראי לכל הסאגה הזו?
"אני לא מחפש אשמים, ואי־אפשר להצביע על גורם אחד. כמובן שיש הרבה כשלים בדרך ואני מקווה שהגורמים הרלוונטים יפיקו לקחים".
העונה שעברה הייתה רצופה בכשלונות מקצועיים ועימותים בין אוהדים לאנשי המועדון. אתה מרגיש שזה מאחוריכם?
"אני מאוד מקווה שכן, חובת ההוכחה עלינו. נעשה סדר ונפעל בפתיחות כלפי האוהדים. אני מקווה שמה שחווינו בשנה שעברה מולם לא יחזור על עצמו".
אתה באמת חושב שההסכם ביניכם לאוהדים יכובד ואבי לוזון יזוז מעט הצידה?
"גם אבי מבין שהוא צריך עזרה ולחלק סמכויות. הוא צריך לדעת שאת הדברים הטובים שהוא עושה, הוא צריך להמשיך לעשות, ואת הדברים הפחות טובים ושהוא פחות אוהב לעשות, לתת לאחרים לעזור לו ולהוריד ממנו. יחד עם זאת, הוא הלב הפועם של המועדון ואנחנו צריכים ללמוד ממנו בשביל השנים הבאות איך אפשר לנהל מועדון כזה".

"מכשול נוסף"

ומה קורה בגזרת הבית"רים? אחד התנאים לרכישת המועדון על ידי הבעלים המיועד, ברק אברמוב, הושלם בשבוע שעבר עם מכירת בני יהודה למשה דמאיו. למרות זאת, הדרך להשלמת הרכישה של הקבוצה מהבירה עדיין סבוכה.
"אמנם הוסר מכשול אחד אך נותר מכשול נוסף והוא דרישת המשטרה לערבות בסך 11 מיליון שקל שאברמוב צריך לשלם כדי להבטיח שהכסף לא יגיע לידיים של משה חוגג", מסביר העיתונאי שלומי אהרוני, עורך מדור הספורט של "ידיעות ירושלים".
הסאגה תפתר עד ה־10 באוגוסט?
"כל מי שתשאל אותו יגיד לך שזה ייפתר בסוף כי זו בית"ר. יכול להיות שבסוף אברמוב יהיה הבעלים והכל יסתדר, אבל הולכים להיות חבלי לידה מאוד קשים. לכן כרגע אף אחד לא יודע להעריך - לא משה חוגג, לא אברמוב ולא המשטרה".
מה היה צריך להיעשות אחרת כדי למנוע את הפארסה הזו?
"קברניטי הענף היו צריכים לעשות דבר אחד ברור לפני הרבה זמן: להוציא את הקבוצה מידיו של משה חוגג ופה הם נכשלו".
איך מתמודדים שם עם חוסר הוודאות?
"בעניין הזה צריך לתת הרבה מחמאות ליוסי אבוקסיס שהצליח לנטרל רעשים ולנהל את בית"ר ביום יום בצורה מקצועית. הרבה אנשים אחרים היו מתוסכלים וממורמרים לנוכח המצב, אבל הוא עובד כמו שצריך. מצד שני ברור שגם במקרה של הישארות או ירידה זה לא יהיה הסגל הסופי".
איך אתה צופה שהסיפור הזה יסתיים?
"אני חושב שבית"ר תהיה בליגת העל, לא בטוח שעם אברמוב. מה שכן, אנחנו צפויים לעונה פחות או יותר כמו הקודמת - קבוצת תחתית עד הפלייאוף ואז או לכאן או לכאן".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה