גם בגיל 77 זאביק זלצר לא נח. להיפך, הוא מייעץ לשחקנים צעירים ולמועדונים, מפרשן את הליגות הכי בכירות בטלוויזיה ואפילו מרצה לאקדמית נוער בגרמניה.
2 צפייה בגלריה
זלצר. "גאה במה שעשיתי ועושה עד היום" | צילום: ריאן
זלצר. "גאה במה שעשיתי ועושה עד היום" | צילום: ריאן
זלצר. "גאה במה שעשיתי ועושה עד היום" | צילום: ריאן
(ריאן)
אחרי תקופה קצרה כיועץ במחלקת הנוער של הפועל פתח־תקוה ("הדברים שם לא היו כמו שחשבתי"), הוא משמש כיום כיועץ של בית הספר לכדורגל מכבי יהוד שנפתח לאחרונה. בין לבין מספק לנו סגן מלך השערים של מכבי פתח־תקוה (שני רק לעומר גולן), שקיבל ב־2020 את אות יקיר העיר פתח־תקוה, כמה תובנות מעניינות על ענף הכדורגל שהוא כל כך אוהב.

מאמנים בצניחה

כמי שמזוהה עם העיר, מה דעתך על המצב של מכבי והפועל פתח־תקוה?
"תראה, המצב הוא לא נעים, אבל מכבי לא צריכה להרים ידיים. יש פגרה וחלון העברות, כך שאם הקבוצה תתחזק במקומות הנכונים, היא לא תהיה כל כך גרועה, בטח לא יותר משש קבוצות אחרות בליגת העל. אני מאמין שהקבוצה תישאר בליגה בסופו של דבר, למרות שהיום זה נראה לא טוב".
והפועל?
"שם צריכה להיעשות עבודת שורשים. מדובר במועדון עבר מפואר עם כמות אוהדים שגדולה אפילו יותר מקבוצות בליגת העל.
קראו עוד>>>
"אם תיעשה עבודה נכונה, שתתחיל כמובן ממחלקת הנוער ותמשיך במחלקת הבוגרים, יהיו את כל הנתונים לחזור לליגת העל. היו כבר קבוצות אחרות שירדו, חזרו והתבססו. אני לא יודע אם זה יהיה השנה. קודם הם צריכים להתבסס בליגה הלאומית מבלי לחוות את מה שקרה בשנה שעברה, ואז לכוון לליגת העל".
אימנת עשרות שנים והיה לך מעמד. היום נראה שלא סופרים את המאמנים.
"בתקופתי המאמן היה האיש המרכזי במועדון בכל מה שקשור לצד המקצועי. הוא היה האיש שמחליט, קובע ומבצע. לצערי היום זה לא ככה, אולי בגלל שמאמנים רוצים לרצות את הבעלים ולמצוא חן בעיניי אנשים נוספים.
2 צפייה בגלריה
זלצר כמאמן הנבחרת הצעירה
זלצר כמאמן הנבחרת הצעירה
זלצר כמאמן הנבחרת הצעירה
( טל שחר)
"הם לא מספיק דומיננטים וקשה בעצם לבוא בטענות. הם גרמו את זה לעצמם, ולכן הם אשמים במה שנוצר".
גם בקרב השחקנים אין בשורות גדולות. נדמה שככל שעוברות השנים מספר הכוכבים רק קטן.
"אני חושב שיש לנו שחקנים צעירים מאוד מוכשרים, וגם בנבחרת אנחנו לא כל כך גרועים כמו שאנחנו עושים את עצמנו. לדעתי אנחנו באיזשהו מקום באמצע באירופה. למונדיאל קשה לנו להגיע אבל ליורו אנחנו בהחלט יכולים כי הגדילו את כמות המדינות המשתתפות".
זלצר מאמין בשחקן הישראלי, אבל חושב שהתנאים בארץ גורמים לרבים מהם לא למצות את הפוטנציאל. "אומר לך בפירוש, הכל מתחיל מחינוך מהגיל הצעיר", הוא מסביר. "אם תסתכל על כמעט כל מדינה באירופה, תראה שבבית הספר יש כל יום שיעור ספורט, אפילו לפני כן מגיל חמש.
"לנו יש שיעור התעמלות פעמיים בשבוע, וזה לא ספורט. זה נופל על המועדונים, שלא יכולים לספק את כמות האימונים כדי לצמצם את הפער. אני רואה באקדמיה בגרמניה שכמות האימונים שילד עושה שם ביום היא כמו שבוע אצלנו וזה ההבדל".
זו הסיבה שגם הנבחרת לא מצליחה?
"זה פועל יוצא. בנבחרות הצעירות יותר אנחנו די מצליחים. בנבחרת הבוגרת זה הרבה יותר קשה, אבל בכל זאת במוקדמות היורו האחרון סיימנו במקום השלישי בבית והקדמנו את אוסטריה ומדינות אחרות. צריך להסתכל על זה מנקודת מבט נכונה ולא להתאכזב שלא הגענו לטורניר גדול. ובכל זאת, אני חושב שנגיע ליורו בשנים הקרובות".

"הרבה סיפוק"

זלצר, למי ששכח או לא יודע, אימן בין היתר את מכבי תל אביב, בית"ר ירושלים, נבחרת הנוער ועוד. בנוסף, הוא מזוהה כאחד השחקנים הכי בולטים במכבי פתח־תקוה שבמדיה הבקיע 76 שערים מעמדת הקשר. רק בשנת 2013 עקף אותו גולן בדרך למקום הראשון.
הייתה לך קריירה ארוכה ומרשימה. אתה שלם עם מה שהשגת?
"היו לי רגעים יפים אבל גם מאכזבים כמאמן וכשחקן. בסך הכל אני אדם אופטימי מטבעי ומסתכל על הדברים הטובים וגאה במה שעשיתי ועושה עד היום. המטרה העיקרית שלי היום היא לעזור לשחקנים צעירים, למועדונים עם בעיות ובעיקר לקדם אנשים לאורך זמן. יש לי מזה הרבה סיפוק".
הכדורגל השתנה לגמרי מאז ימיך כשחקן.
"אלה היו זמנים אחרים, אי־אפשר להשוות בכלל. בדור שלי התאמנו שלוש פעמים בשבוע, והיום זה שלוש פעמים ביום. המגרשים של היום הם חלום לעומת מה שהיה אז. בנוסף, נאצלנו לעבוד חצי יום, וחצי יום להתאמן. זה היה לי גם כשחקן וגם כמאמן. זה זמנים אחרים וצריך להתייחס לכך בהתאם עם היתרונות והחסרונות לכל תקופה.
"המשותף לשתי התקופות זה האהבה למשחק. זה המניע העיקרי ומה שדוחף את כולם. נוסיף לכך שפעם הכדורגל היה בנוי יותר על יכולות אישיות של שחקנים והיום זה משחק יותר קבוצתי, כולל אגרסיביות וכוח פיזי. זה בעצם ההבדל בין הכדורגל שהיה בתקופה שלי לכדורגל היום, שהוא פחות טכני ויפה לעין".
כמי שמאוד מזוהה עם מכבי פתח־תקוה, מה יש לך לומר על מחאת האוהדים נגד משפחת לוזון?
"אני לא רוצה להיכנס לדברים האלה. נולדתי במכבי פתח־תקוה ואבא שלי היה שחקן בקבוצה. המועדון הזה מאוד יקר לי ואני מאוד מקווה שתמצא הדרך להשאיר אותו בליגת העל".
לסיום, מי תהיה אלופה בסוף העונה ומי יהיו היורדות?
"אני מעריך שמכבי חיפה תזכה באליפות. היא פשוט משחקת את הכדורגל הכי טוב. לגבי היורדות, אני מאמין שזה יהיה מאבק עד הסוף בין חמש קבוצות". לעדכונים: חדשות פתח תקוה