מחר (חמישי, 20:00) יחולק התואר הראשון לעונת 20/21' בליגה הלאומית בכדורגל - גביע הטוטו עליו ייאבקו הפועל פתח-תקוה והפועל נוף הגליל. בשל הפורמט השונה (והמשונה) של הטורניר העונה, זכתה הפועל לזכות לארח את הגמר, שייערך באיצטדיון "המושבה". הזוכה בגביע תיהנה מפרס כספי של כ-170 אלף שקלים, בעוד המפסידה תיאלץ להסתפק ב-130 אלף.
אוהדי הפועל תכננו לצפות במשחק בצוותא, בפורמט "דרייב אין" בחניון האיצטדיון, אולם אחרי שנמכרו כל הכרטיסים לאירוע, הודיעה העירייה על ביטולו.
שתי הקבוצות מגיעות למשחק אחרי שסיימו את משחקי הבית המוקדם במקום הראשון, עם מאזן מושלם של שלושה ניצחונות ומבלי לספוג ולו שער אחד. המאחרים גברו בחוץ על מ.ס. כפר קאסם (0:1), בבית על הפועל עפולה (0:2) ובחוץ על הפועל אום אל פאחם (0:2).
3 צפייה בגלריה
שחקני הפועל פ"ת חוגגים את הזכייה בגביע הטוטו בעונת 2004/5'
שחקני הפועל פ"ת חוגגים את הזכייה בגביע הטוטו בעונת 2004/5'
שחקני הפועל פ"ת חוגגים את הזכייה בגביע הטוטו בעונת 2004/5'
(צילום: ראובן שוורץ)
נוף הגליל פתחה את שלב הבתים בניצחון ביתי (0:1) על הפועל, אחר כך הביסה בחוץ את העולה החדשה הפועל איכסל (0:4) שבשערה עמד שחקן שדה מאחר ובסגל שלה לא היה שוער כשיר וקינחה ב-0:3 מרשים בדרבי על אחי נצרת. שניים משחקניה כבשו פעמיים - המגן/כנף ירין חתוקאי והשחקן בעל שם המשפחה המחייב - מור קקון. את הקבוצה מאמן אקס הפועל פ"ת ירון הוכנבוים ובסגל הקבוצה שלושה אקסים נוספים - המגן בן תורג'מן, הקשר גיא דיין והחלוץ וואהיב חביבאללה. חביבאללה כבש בעונה שעברה שלושה שערים לרשת הפועל פ"ת, בכל אחד משלוש מפגשיה עם קבוצתו הפועל עכו. דיין הבקיע ארבעה שערים לרשת הפועל בקריירה, שניים מהם בעונה שעברה בתיקו 2:2 בין שתי הקבוצות. בקבוצה מתייחסים ברצינות גמורה למשחק ויצאו השבוע למחנה אימונים בבית מלון בעירם.
ומה לגבי סגל השחקנים? הפועל תמשיך להיאלץ להסתדר ללא השוער הראשון, ברק לוי, הנמצא בבידוד. את מקומו יתפוס גם מחר עומר כץ, שהגיע ממכבי ת"א וערך בכורה מוצלחת בניצחון על אום אל פאחם. מי שצפוי לערוך בכורה בסגל הוא החלוץ גל צרויה, שחתם בהפועל בשבת ובקבוצה יעשו מאמצים לאשר את שיתופו עד שעת המשחק.
ראש בראש
בהיעדר קהל ביציעים, יתרון הביתיות לא אמור להוות פקטור אמיתי, ובכל זאת, היסטורית המשחקים בין הקבוצות מראה פער משמעותי בין התוצאות במשחקים שנערכו בנוף הגליל ואלה שבפ"ת. 16 פעמים עשתה הקבוצה האורחת את הדרך מהגליל התחתון לפתח-תקוה. שמונה פעמים ניצחה הפועל, ארבעה משחקים הסתיימו ללא הכרעה וארבעה ניצחו האורחים. בעונה החולפת נפגשו הקבוצות שלוש פעמים - שני המשחקים הראשונים הסתיימו בתיקו (2:2 בעילוט ו-0:0 בפ"ת) ובפלייאוף התחתון זכו האורחים לניצחון נדיר בפ"ת. אותו ניצחון שבר רצף של שבעה משחקים רצופים בהם לא הפסידה הפועל בביתה לנוף הגליל. חמישה משחקים היא ניצחה (שלוש פעמים בתוצאה 0:3 וכשהיא סופגת רק שער אחד) ושניים נוספים הסתיימו בתיקו.
הפועל חזרה עם ניצחון חוץ מהצפון רק פעם אחת במסגרת הליגה ופעם נוספת בגביע הטוטו (שניהם בעונת 05/06'), לצד ארבע תוצאות תיקו ולא פחות מעשרה הפסדים.
זכו בטוטו
הפועל נוף הגליל תתמודד מחר בפעם הראשונה בגמר כלשהו ותוכל לזכות בתואר היסטורי עבור המועדון ועבור מאמנה הוכנבוים.
הפועל פ"ת, לעומתה, תנסה לזכות בגביע הטוטו של ליגת המשנה בפעם השנייה ובסה"כ בפעם השישית, אם מוסיפים את ארבע הזכיות שלה בתואר בליגה הראשונה. ששה תארים יש גם למכבי ת"א, שיאנית ההנפות, כך שהפועל תוכל להשתוות אליה, לפחות עד משחקה של מכבי בשבת בגמר המפעל בליגת העל מול בני סכנין.
הזכייה הראשונה בתואר הייתה בעונתה השנייה בה הוא התקיים - עונת 1985/86'. הפועל הוגרלה לבית מוקדם נוח למדי, עם בית"ר ירושלים, בני יהודה ומכבי יבנה וזכתה בראשותו עם 10 נקודות. בחצי הגמר דילגה הפועל מעל מכבי נתניה משער יחיד של אלון חזן בן ה-18 ועלתה לגמר מול הפועל ב"ש, שהדיחה את מכבי ת"א.
3 צפייה בגלריה
פפי קימוטו, פטי נימבה ואיבוס יובלדיו חוגגים את הזכייה בגביע הטוטו של הלאומית בעונת 07/08'
פפי קימוטו, פטי נימבה ואיבוס יובלדיו חוגגים את הזכייה בגביע הטוטו של הלאומית בעונת 07/08'
פפי קימוטו, פטי נימבה ואיבוס יובלדיו חוגגים את הזכייה בגביע הטוטו של הלאומית בעונת 07/08'
(צילום: טל שחר)
שלושה ימים אחרי ששתי הקבוצות נפגשו בב"ש במסגרת הליגה, במשחק שהסתיים בניצחון המקומיים (1:2), גמלה הפועל עם ניצחון בתוצאה זהה בגמר שנערך לעיניי 500 צופים נלהבים באיצטדיון רמת גן. עופר נהרי ואלון חזן העלו את הפועל ליתרון כפול, יוסי שושני, שנתיים לפני שהגיע להפועל והפך לאחד הגדולים שלה בכל הזמנים, צימק מהנקודה הלבנה ולא הצליח למנוע מהפועל זכייה בתואר ראשון מאז זכתה בגביע ה-20 למדינה בשנת 1968.
ארבע שנים מאוחר יותר שבה הפועל והניפה את הגביע. בעונת 89/90' נאבקה הקבוצה בצמרת על האליפות עם בני יהודה ומכבי חיפה. את הבית המוקדם של גביע הטוטו היא צלחה בקלילות עם חמישה ניצחונות ותיקו מול הפועל כפ"ס, צפרירים מהליגה הארצית (השניי) ושמשון ת"א האחרונה בליגה הבכירה. בחצי הגמר ציפתה לה מכבי יבנה, שנאבקה בצמרת הארצית (וסיימה שלישית, עם מאזן זהה להפועל ת"א השנייה, שהעפילה בזכות הפרש שערים). שושני, הפעם במדי הפועל, כבש פעמיים והפועל הובילה 0:2 כבר בדקה ה-46, אולם יבנה לא וויתרה וחזרה למשחק בזכות שני שערים של שני שחקנים וותיקים - דני עציוני ובני טבק והמשחק הלך להארכה. חמש דקות לפני הפנדלים היה זה שוב שושני שהשלים שלושער והעלה את הפועל לגמר גביע הטוטו בפעם השנייה בתולדותיה.
בגמר ציפה לה קרב צמרת של ממש מול האלופה שבדרך בני יהודה. 3000 צופים באיצטדיון החדש בהרצליה ראו את הפועל עולה ל-0:2 כבר במחצית הראשונה מצמד של דני ניראון, כששער מצמק של משה סיני לקראת הסיום לא מנע מהקפטן איתן בודניוק להניף את הגביע.
שנה לאחר מכן חזרה הפועל לגמר ושוב זכתה בו. עונת 90/91' הייתה הטובה ביותר של הקבוצה מאז רצף חמש האליפויות בשנות החמישים והשישים וההצלחה באה לידי ביטוי גם בליגה, גם בגביע המדינה וגם בגביע הטוטו. הבית המוקדם הוכרע בקלילות עם חמישה ניצחונות ותיקו ועם 19 שערי זכות מול בית"ר ירושלים, שמשון והפועל כפ"ס. חצי הגמר נערך בב"ש בעיצומה של מלחמת המפרץ. הפועל פיגרה מול הפועל ירושלים אולם מני בסון ועוז אליה הפכו את התוצאה והפועל העפילה לגמר מול בית"ר ת"א.
2000 צופים בהרצליה ראו את הפועל שוב נקלעת לפיגור מוקדם, מרגלי ירון כהן (שישחק בהמשך בהפועל) ומשלימה מהפך עם שערים של ניראון, חזן ושושני.
הפועל חזרה לגמר שנתיים מאוחר יותר והשלימה שלושה גמרים בארבע שנים. עונת 92/93' הייתה חלשה להחריד. שנה אחרי הזכייה בגביע המדינה הקבוצה נאבקה על הישרדותה, אולם במקביל רשמה הצלחה במפעל השלישי בחשיבותו. את הבית המוקדם צלחה הקבוצה בצורה מרשימה עם ארבעה ניצחונות, תיקו והפסד בודד מול הפועל חיפה, צפרירים ו(שוב) הפועל כפ"ס מהארצית. בחצי הגמר פגשה את הפועל ב"ש ואחרי 0:0 בתום 120 דקות, ניצחה בפנדלים 3:5, כשבהג'ת עודה כובש את הפנדל המכריע.
הגמר כבר היה מחזה פחות מרנין והקבוצה הובסה 4:0 בידי האלופה היוצאת מכבי תל-אביב. אחרי שלוש זכיות בשלושה גמרים, הקבוצה הפסידה בפעם הראשונה והיחידה עד כה בשלב הגמר.
3 צפייה בגלריה
איתן בודניוק ודני ניראון עם גביע הטוטו לעונת 89/90'
איתן בודניוק ודני ניראון עם גביע הטוטו לעונת 89/90'
איתן בודניוק ודני ניראון עם גביע הטוטו לעונת 89/90'
(צילום : יוסי רוט)
ב-12 השנים הבאות הקבוצה לא הצליחה להתקדם במפעל וחזרה לשלבים המכריעים רק בעונת 2004/5'. בבית המוקדם חיכו להפועל האלופה מכבי חיפה, בית"ר ירושלים והפועל חיפה. למרות זאת הפועל, שעדיין השתרכה בתחתית בזמן משחקי השלב הראשון, סיימה את הבית במקום הראשון עם שלושה ניצחונות (כולל 1:5 על מכבי חיפה) ושלוש תוצאות תיקו. באופן משעשע למדי, גם ברבע וחצי הגמר היא פגשה יריבות מהבית המוקדם. ברבע היא הביסה בחוץ את בית"ר ירושלים 0:3, במשחקו השני של דרור קשטן בקבוצה ובחצי הגמר פגשה שוב את מכבי חיפה. בצורה מדהימה למדי הפועל, שעונה קודם לכן שברו רצף של 13 שנים ללא ניצחונות על הירוקים, הצליחה לשחזר את הניצחון הגדול משלב הבתים - 1:5 ענק משערים של זאב חיימוביץ', איליה יבוריאן (צמד) שלומי ארבייטמן ואולג מוזגובוי הגדול.
בגמר חיכתה להפועל מ.ס. אשדוד והמשחק הפך למרתק ומותח במיוחד. שלוש פעמים הובילה הפועל, כשמנכ"ל המועדון כיום, אבי יחיאל, נותן את משחק חייו וכובש פעמיים (כשבכל התקופה שלו בהפועל הוסיף רק שער אחד נוסף), מנור חסן מוסיף אחד בבעיטה חופשית אדירה, אולם אשדוד מצליחה לחזור למשחק בכל פעם ובתום 120 דקות התוצאה הייתה 3:3. בפנדלים הפועל הצליחה לשמור על קור רוח ואדורם קייסי כבש את השער שקבע 2:4 להפועל וזכייה רביעית בחמש הופעות בגמר של ליגת העל. באותה תקופה היא עדיין הייתה שיאנית הזכיות במפעל, אולם מאז, כאמור, חלפה על פניה מכבי ת"א והיריבה העירונית השתוותה אליה.
הזכייה האחרונה של הפועל במפעל הייתה בליגה הלאומית. עונת 07/08' הייתה הראשונה של הפועל בליגת המשנה מאז 23 שנים. הסיבוב הראשון עבר חלק ואיתו גם משחקי הבית המוקדם בגביע הטוטו, אותו סיימה שנייה עם 17 נק' שסידרו לה העפלה לחצי הגמר, בו השתתפו ארבע הקבוצות החזקות של הליגה באותה עונה - הכח ר"ג, הפועל ב"ש, הפועל חיפה ופ"ת. בחצי הגמר פגשה יריבה מוכרת בשלבי ההכרעה של המפעל - הפועל ב"ש. פפי קימוטו העלה את הפועל ליתרון בדקה ה-21, לאונרדו סמיוני השווה בדקה ה-81 ורגע לפני ההארכה כבש שוקי נגר שער נהדר שסידר להפועל מפגש בגמר מול הכח רמת גן.
1500 אוהדי הפועל עשו את הדרך לאיצטדיון הברפלד בראשל"צ וראו את הפועל מנצחת בצורה חלקה ומרשימה 0:2 משערים של יניב לוזון במחצית הראשונה ופפי קימוטו לקראת הסיום. זכייה חמישית בגביע הטוטו בשישה גמרים.
מאז הצליחה הפועל להעפיל לכל היותר עד לשלב חצי הגמר, אולם העונה, אולי בזכות ביטול המפעל, הצליחה להעפיל גם לגמר. האם יראו מהבית אוהדי הפועל את קבוצתם שבה ומניפה גביע? מחר בסביבות השעה 22:00 נקבל את התשובה.
אגב, זכייה לא בהכרח תבשר טובות לקראת העונה שבפתח - מאז הפועל אשקלון, שזכתה בגביע הטוטו בעונת 2015/16' והעפילה לליגת העל, אף זוכה לא הצליחה להוסיף גם כרטיס לליגה הראשונה.
פורסם לראשונה: 18:55, 19.08.20