המשא ומתן של מכבי עם דינמו קייב בנוגע למכירתו של ליאל עבדה, שצפוי להעשיר את הקופה של משפחת לוזון בכמה מיליוני יורו, לא הפתיע אף אחד. מכבי כבר תקופה ארוכה הפכה להיות אייאקס אמסטרדם הישראלית: מפעל ייצור של כדורגלנים שגם משרתים את המועדון ומובילים אותו לאחת העונות הגדולות בתולדותיו, אבל גם ובעיקר ליצואנית מספר אחת של הכדורגל הישראלי לאירופה.
מאחורי המיזם הזה, עומדים למעלה מ־40 אנשי צוות ביניהם חמישה־שישה אנליסטים, ארבעה מאמני כושר, שלושה מאמני שוערים, שני פיזיותרפיסטים, אחראית על קשרי קהילה וחינוך, תזונאית, פסיכולוג ספורט ורופא.

אבא ואני

אחד המובילים שבהם הוא ליאור רדלר (58) המנהל המקצועי של מחלקת הנוער במשך 16 שנים. רדלר הוא בנו של מאמן העבר אריה רדלר ז"ל, מכוכבי הפועל פתח־תקוה בתור הזהב של חמש האליפויות בשנות השישים. רדלר האב גידל כמאמן כוכבים כמו עודד מכנס וחיים בר במכבי נתניה ובבית"ר ירושלים דור שלם של שחקנים בתחילת שנות השמונים.
3 צפייה בגלריה
ליאור רדלר
ליאור רדלר
ליאור רדלר
(צילום: באדיבות מחלקת הנוער)
קראו גם:
"אבא שלי מעולם לא חינך אותי על יריבות ספורטיבית ושנאה ליריבה העירונית", מספר ליאור. "הוא היה מאמן מצוין וגם אבא של שחקנים רבים שהוא גידל. בגיל שמונה הלכתי עם עוד שניים מהכיתה שלי לשחק במכבי. הגעתי להיות שחקן אימונים בבוגרים והחלטתי לפרוש. מבחינתי סגירת המעגל המרגשת הייתה כשזכיתי כשחקן באליפות הליגה לנוער ב־1978-1979 ולפני שנתיים כשהנוער של מכבי זכה באליפות כמנהל מקצועי סגרתי מעגל שוב".
מהן שיטות העבודה שלכם?
"יש כאן השקעה אינסופית של מעטפת אנושית ומקצועית במחלקת הנוער. בנו כאן בעשור האחרון פרויקט אדיר ומושקע שכל הורה וכל ילד שרואה את כוורת הדבורים שנבנתה פה פשוט רוצה להיות חלק מזה. נגמרו הימים שבהם ילד היה מגיע לאימון, מסיים אותו והולך הביתה.
"ילד שמגיע למתחם מקבל שיחה מהמאמן, עובד עם תזונאית על תפריט שמותאם אישית, מתאמן בחדר כושר באופן אישי ולאחר מכן קבוצתי, זוכה לתדריך וידאו עם הסבר על תיקון ליקויים ורק אז יוצא לאימון. אנחנו משלבים תוכניות עבודה של מועדונים בספרד ובהולנד עם אימונים של שלושה מאמנים על 20 שחקנים. כלומר, מאמן על כל שישה שבעה שחקנים שמקבלים באופן פרטני עבודה על יסודות, טכניקה, טקטיקה ואימון אישי וגופני. אנחנו כל הזמן דואגים לפתח כל שחקן ומטמיעים יסודות ועוד יסודות ועוד יסודות. לא לחינם הקבוצה הבוגרת מונה באופן קבוע בין שמונה לעשרה שחקנים תוצרת בית".
ביניהם שני היהלומים מנור סולומון וליאל עבדה.
"אצל מנור ראו מגיל מאוד קטן שהוא יגיע רחוק. אי־אפשר היה לפספס את זה. צריך לתת המון קרדיט להורים שלו, יוסי ואיילה, שבנו לו אישיות של ילד צנוע עם רגליים על הקרקע. הכי רחוק מהסיפור הקלאסי של אבא ואמא שבטוחים שהם מגדלים את מסי. הם ליוו אותו ועבדו איתו אישית ושמעו את הדרישות של המערכת, ואפילו לא לרגע אחד ראית איזו התפרצות של אגו.
3 צפייה בגלריה
שחקן מוביל גם בנבחרת. מנור סולומון
שחקן מוביל גם בנבחרת. מנור סולומון
מנור סולומון
(צילום: ראובן שוורץ)
"יש למנור ולליאל הרבה דברים מהמשותף וזה שהתא המשפחתי לא ניסה לשגע את הילד או להצמיד לו סוכן, אלא באו מהרגע הראשון ונתנו למערכת לעשות את העבודה המקצועית. הם התרכזו בלהיות הורים ועובדה שהם קצרו את הפירות. מגיע להם על זה שאפו גדול".

הכל נשאר במשפחה

בנוף הכדורגל הישראלי נחשבת מכבי פתח־תקוה לקבוצה בינונית, אבל עם קהל אוהדים מצומצם. "אנחנו יודעים שאין לנו את המשאבים ואת הגודל של מכבי תל אביב ומכבי חיפה", מסביר רדלר. "העוגן של המועדון שלנו הם שחקני הבית והיכולת להשתמש בהם, כולל גם למכור אותם, כדי שיהיה לנו ביטחון כלכלי. השיגעון והטירוף של כל משפחת לוזון במובן הכי חיובי של המילה הוא סוד ההצלחה פה.
3 צפייה בגלריה
(ליאל עבדה. צילום: ריאן)
"מחלקת הנוער היא הבייבי של כל משפחת לוזון, כשאופיר לוזון המנהל של המחלקה הוא הרוח החיה מאחורי הפיתוח שלה. בכל חברה שמכבדת את עצמה, עובדים במקביל לענייני היום יום במחקר ופיתוח כדי להביא לעולם את המוצר המשודרג הבא, כדי לבנות מתוך הבית את התוצרת של הכרטיס הביקור של החברה ולייצר אקזיט. מחלקת הנוער של מכבי פתח־תקוה היא מחלקת המחקר והפיתוח של הקבוצה הבוגרת.
"אנחנו שואפים להיות מרכז של ידע, של ארגון שלומד ומתפתח ומשתפר, שמניע תהליכים. הבסיס והמוטו שלנו לשחקנים ולהורים הוא צניעות ועבודה קשה. יכול להיות שזה יישמע למישהו כקלישאות, אבל רק ככה אנחנו מצליחים לאורך זמן. ההישג שלנו הוא שהיום כדורגלנים צעירים מכל רחבי הארץ והוריהם רוצים להגיע אלינו".
יש לך הסבר מדוע מועדונים כמו הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים למשל לא מצליחים לייצר פס ייצור כזה של שחקנים?
"אני לא רוצה לדבר על מקומות אחרים. העיקר זה להתרכז בעבודה מסביב לשעון שאנחנו עושים כאן. אגיד לך בצניעות שהמתחרה היחיד של מחלקת הנוער שלנו הוא אנחנו. היכולת שלנו להשתפר ולהשתדרג ולהתייעל. אנחנו לא מסתכלים מחוץ למתחם האימונים שלנו, אלא איך אנחנו לוקחים את חומר הגלם של הילדים והמאמנים במחלקה והופכים אותם בכל אימון ליותר טובים.
"אנחנו עובדים ברמות המקצועיות הכי מתקדמות ומביאים את הכדורגל המודרני מאירופה. עובדה שאנחנו כבר כמה שנים טובות בטופ של מחלקות הנוער בארץ. מכאן והלאה השמים הם הגבול".