ימים ספורים לאחר תחילת המלחמה, הנחתה עיריית פתח תקוה בדומה לרשויות מקומיות נוספות, בהן ראש העין השכנה, על סגירת אתרי הבנייה בעיר בעקבות חשש להמצאות שוהים בלתי חוקיים. אלא שבעקבות פניית שר הפנים, משה ארבל והמרכז לשלטון מקומי לרשויות שהנחו על כך, ייפתחו מחדש בפתח תקוה ובערים נוספות אתרי בנייה בתנאי שיעמדו בדרישות שונות, ביניהן העסקת אזרחים ישראלים ועובדים זרים בעלי אשרת עבודה בלבד.
2 צפייה בגלריה
דירות בניינים אם המושבות פתח תקוה
דירות בניינים אם המושבות פתח תקוה
אם המושבות. אתרי הבנייה חוזרים
(צילום: מתן דויטש)
"בשבוע האחרון הובאו בפניי כמה מקרים בהם החליטו ראשי רשויות, על דעתם בלבד, להורות על הפסקת עבודתם של אתרי בנייה בעירם באופן גורף חרף היעדר סמכות משפטית קונקרטית והנחייה בטחונית לעשות כן", כתב השר ארבל, שמתגורר בעצמו בפתח תקוה. "אני מבקש להביא לתשומת לבכם שסגירת אתרי הבנייה באופן גורף, במקום שאין הנחייה ביטחונית לעשות כן מצד פיקוד העורף או גורם מוסמך אחר, מעלה קשיים משפטיים משמעותיים בדבר סמכות העירייה וראש העיר לקבוע כן.
"יתר על כך, להפסקת העבודות בימים אלו השלכות דרמטיות על המשק בשל הקפאת שוק הדיור ואיחור במסירת דירות, התרומה הצפויה ליוקר המחיה ולעלות הדיור והפגיעה הכלכלית הקשה הצפויה לחברות שונות ועשויה להוביל עד כדי קריסת חברות ופיטורי עובדים".
במרכז השלטון המקומי ציינו: "כולנו מבינים שהמשק חייב לחזור לפעילות, לרבות החזרת העבודה באתרי הבנייה, שהשפעותיה רבות וידועות".
במרכז גיבשו את ההמלצות לצורך פתיחת אתרי בנייה מחדש ובהן: פעילות על פי הנחיות פיקוד העורף, העסקת אזרחי מדינת ישראל ועובדים זרים עם רישיון בלבד, הצבת מהל אתר שישמש כאיש קשר ויהיה אחראי על מצבת העובדים באתר, כולל פרטים האישיים וכן הצבת מאבטח במקום.
לאור חידוד הדברים מצד הממשלה והמרכז לשלטון מקומי, ציינו בעיריית פתח תקוה כי "מתחילת הלחימה העירייה עושה כל שניתן כדי שאתרי הבנייה לא יפתחו להמשך עבודה. יחד עם זאת לאחר שהממשלה, המרכז לשלטון מקומי והפרקליטות טענו כי יש לאפשר המשכת עבודות הבנייה בכפוף לתנאים מסוימים, בחנה העירייה את הנושא, ובניגוד לעמדתה בדבר סגירת כלל אתרי הבנייה באופן גורף, הוחלט כי על הקבלנים לעמוד בתנאי סף אותם הציבה העירייה ורק העומדים בתנאים אלו יקבלו אישור מטעם הרשות להמשיך בעבודות. בין היתר אסורה לינת פועלים באתר הבנייה, ניתן להעסיק באתר עובדים בעלי תעודת זהות כחולה או עובדים זרים בעלי אשרת עבודה, בכניסה לאתר יוצב שומר שימנע כניסת גורמים בלתי מורשים ועוד.
"עיריית פ"ת תעשה כל שניתן כדי לשמור על ביטחון התושבים לרבות ביצוע בקרה בשטח, סיורים בכל אתר, בדיקת אישורי עבודה והמשך תיגבור משמעותי של מערך האבטחה בעשרות סיירים נושאי נשקים, חיילים, צוותי אבטחה, מאבטחים ומתנדבים רבים המסיירים בכל רחבי העיר, בשכונות, וכן בסמוך לאתרי בנייה".
בעיריית ראש העין ציינו: "בשבועיים האחרונים מאז פרוץ המלחמה פעלה הרשות לסגירת אתרי הבנייה בעיר. לצערנו, משרדי הממשלה והשלטון המקומי בימים האחרונים הבהירו לכלל הרשויות כי לא בסמכותן של הרשויות המקומיות למנוע פתיחת אתרי בנייה כל עוד הם עומדים בהנחיות שהועברו אליהן.

2 צפייה בגלריה
בניה בנייה - תמונת פייסבוק
בניה בנייה - תמונת פייסבוק
בנייה
(צילום המחשה: shutterstock)

קראו גם:

העירייה מתנה את חידוש העבודות בעיר במספר דרישות:


1. ניתן להעסיק רק עובדים זרים ברישיון ו/או ישראלים. לא תתאפשר עבודה של פלשתינאים משטחי יהודה ושומרון.
2. היזם/קבלן מצהיר ומתחייב כי הוא לא מעסיק עובדים שאינם מורשים.
3. לקבלן תהיה רשימת אנשי קשר מעודכנת והוא יעמיד באתר מנהל שישמש כאיש קשר מטעמו ויהיה אחראי לעדכון מצבת העובדים באתר מספרם ופרטיהם האישיים בכל זמן נתון.
4. הקבלן נדרש להציב מאבטח חמוש מטעמו באתר שיהיה אחראי על האבטחה בכניסה לאתר הבנייה ובתוך האתר.
5. לא ניתן לעבור מאתר לאתר ללא אישור.
6. הקבלן מתחייב כי אתר הבניה יפונה במלואו בתום יום העבודה.
7. באתר הבנייה יש מיגון בהתאם להנחיות פיקוד העורף.
אנו מדגישים כי יזם/קבלן שיחרוג מאחד התנאים שצוינו בפניו, פעילותו באתר תיעצר באופן מיידי והליך אישור הפעלתו ייבחן מחדש. אגף הביטחון העירוני מבצעים בדיקות באתרי העבודה.
בעניין זה, חשוב להדגיש כי ברחבי העיר פרוסים כוחות ביטחון רבים 24/7 כולל כוחות פיקוד העורף, צה"ל, משטרה, שיטור עירוני ועוד ובכלל זה, מתקיימים סיורים גם באתרי בנייה ברחבי העיר".