יותר משבועיים חלפו מאז ספגה המדינה את המהלומה הגדולה ביותר בתולדותיה כשסוף המלחמה טרם נראה באופק. בינתיים, המצב הביטחוני בארץ גרם לערעור תחושת הביטחון של אזרחים רבים, ביניהם גם תושבי פתח תקוה. מאז פרוץ המלחמה פועלת העירייה בדרכים שונות כדי להגביר את תחושת הביטחון בקרב התושבים, שמתגייסים אף הם כדי להגן על העיר.
2 צפייה בגלריה
יריב סנלדון
יריב סנלדון
יריב סנלדון
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)
"עם ההבנה באותה שבת שהולכים לאירוע שונה, הפעלנו את מערך החירום העירוני שמתורגל ופועל מתוך מרכז הפעלה שנמצא ברחוב שפיגל", אומר מנהל אגף ביטחון פיקוח וחירום, יריב סנדלון, לשעבר מפקד מחוז מרכז וקצין אג"ם בפיקוד העורף. "העיר מחולקת לשבעה רובעים במצב חירום ונפתח מרכז הפעלה בכל אחד מהם".
"במקביל, הפעלנו את יחידת סע"ר (סיוע עצמי ראשוני) - יחידת מתנדבים של חילוץ והצלה שפעלה כבר בנפילת רסיסי הרקטה במוצאי השבת האחרונה. בנוסף, נתנו הנחיה לפתוח את כל המקלטים הציבוריים והוספנו מקלטים ומרחבים מוגנים במוסדות ציבור. אם צריך אנחנו גם פורצים מקלטים פרטיים משותפים שטרם נפתחו ומסייעים להשמיש אותם".

עוד מרחבים מוגנים


לדברי סנדלון, בשבועיים האחרונים, כמו גם במבצעים קודמים, נשמעו טענות מצד תושבים למחסור במרחבים מוגנים.
"אנחנו מאתרים עוד מקומות שאפשר להשתמש בהם ועושים את המקסימום, כשבנוסף ראש העיר הנחה לבחון הוספת מיגוניות היכן שצריך. זה אמנם לא ישלים את הפער אבל זה תהליך שאנחנו מבינים שצריך לקדם עד כמה שניתן".
האם וכיצד תוגברו הסיורים בעיר?
"מעבר למרכז השליטה שעובד 24/7, תגברנו את הסיורים הקבועים שלנו ובשעות הלילה ישנם כ-12 סיורים של סיירי הביטחון בעיר, במקום 8 במצב שגרה. סך הכל בלילות ישנם קרוב ל-30 צוותי סיור שכוללים סיירי ביטחון, מתנדבים ועובדי עירייה.
"בימים אלו אנו בתהליך של גיוס כיתות כוננות ברחבי העיר, שדורש את אישור הצבא והמשטרה. במסגרת היוזמה, המתנדבים שיעמדו בקריטריונים יקבלו נשקים צה"ליים. כרגע יש לפחות 100 מתנדבים שנרשמו במערכת של פיקוד העורף ומחכים לאישור".

2 צפייה בגלריה
יריב סנלדון
יריב סנלדון
יריב סנלדון
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)

קראו גם:

בהקשר זה טוען סנדלון כי ישנן גם "יוזמות פרטיות ואנחנו מפצירים באנשים שלא לעשות את זה אלא לעבור דרכנו כי הסכנה להיתקלויות בין כוחות לפעמים יותר מסוכנת מאירוע אחר".
בימים כתיקונם, הפכה פתח תקוה ליעד מועדף עבור גנבי רכב רבים משטחי הרשות הסמוכים. עד כמה גדול החשש מכניסה של פלסטינים לצורך אירוע פח"ע?
"אם מדברים על איום הוא לא במסות כאלו, אבל בהחלט ייתכן איום פח"ע אפשרי וברור שבימים אלו האיומים עולים. אציין שכרגע אין עבודה של פלסטינאים מהשטחים בעיר, כן יש ערבים ישראלים שעובדים בעבודות שונות כמו תברואה וניקיון, כי פתח תקוה חייבת להמשיך ולתפקד. אנחנו ערים לרגישות של האנשים ויודעים לתת מענה בבדיקות וסיורים שונים. אתרי הבנייה שפועלים בעיר בניגוד להנחיות, עושים זאת על דעתם עצמם וזה נמצא בטיפול משפטי.
"חשוב לומר שאנחנו פועלים בשילוב עם המשטרה שמשקיעה המון מאמצים במחסומים וזה המענה הראשוני לפני ההגעה לעיר".
אלו הנחיות ניתנו לבתי הכנסת?
"בתי הכנסת עובדים בתיאום מסודר עם המשטרה, המועצה הדתית ודוברות העירייה. בעניין איום הרקטות אנו מורים להתפלל על פי הנחיות התגוננות של פיקוד העורף. בעניין האיום הנוסף בדמות אירוע פח"ע ביקשנו שכל מי שמחזיק נשק אישי ייקח אותו לבית כנסת. ביקשנו ואכן ברוב בתי הכנסת יהיה אדם חמוש אחד לפחות כשבנוסף תגברנו את הסיורים בשעות האלו".