לאורך השנים עשו לא מעט חברי מועצת העיר פתח־תקוה את קפיצת המדרגה מבחינתם, כשנבחרו לכהן כחברי כנסת. האחרונים והמוכרים שבהם הם רון כץ, אוריאל בוסו ואליהו ברוכי. מי שהצטרף אליהם בבחירות האחרונות הוא חנוך מילביצקי (49), נשוי ואב לשלושה, שנכנס לבית המחוקקים הישראלי מהמקום ה־26 ברשימת הליכוד.
2 צפייה בגלריה
מילביצקי. "משתדל לפעול לטובת כלל ישראל, אז גם פתח־תקוה נהנית מהעניין"
מילביצקי. "משתדל לפעול לטובת כלל ישראל, אז גם פתח־תקוה נהנית מהעניין"
מילביצקי. "משתדל לפעול לטובת כלל ישראל, אז גם פתח־תקוה נהנית מהעניין"
(יבגני פוסטובינסקי)

למרות הזמן המועט בכנסת, הוא כבר הספיק להגיש לא מעט הצעות חוק, ביניהן חוק חסינות מבצעית לכוחות הביטחון, ושלילת אזרחות למשפחות מחבלים. בין דיון לדיון הוא התפנה לריאיון מיוחד בו הוא מדבר על ההבדלים בין חבר כנסת לחבר מועצה, תגובות המשפחה, הקשר עם פוליטיקאים מקומיים, הרפורמה המשפטית, הקרע בעם ותחבורה ציבורית בשבת.

"עור של פיל"


"אלו תפקידים שונים מאוד בכל הפרמטרים", הוא מחדד מיד את ההבדלים בין ח"כ לחבר מועצה, "בין אם בעוצמה, בהיכרות הציבורית ובתחומי האחריות. אלו לא דברים שניתנים להשוואה מבלי לגרוע חלילה מחברות במועצת העיר שהיא חשובה, מהותית ומשפיעה, אבל זו רמה אחרת של מעורבות".
הפכת מדמות אלמונית יחסית לאיש מוכר ברמה הלאומית.
"זה עדיין מוזר שאנשים ניגשים אליך ברחוב ואומרים 'כן, אנחנו מכירים, ראינו אותך פה, שמענו אותך שם', זו תחושה חדשה. מצד שני, נלווים לזה גם דברים פחות נעימים כמו ניסיונות השחרה, ופגיעה כתוצאה מהדברים הללו".
תסביר.
"במהלך הפריימריז בליכוד, בבחירות ואפילו אחריהן יש אנשים שלא שמחים שאתה מתקדם או שהם נגד המחנה שאתה שייך אליו. ואז אתה מגלה שבמקום הזה אין כמעט גבולות למה שאנשים מוכנים לעשות כדי להשחיר אותך ולפגוע בך. כחבר כנסת אתה צריך לדעת שאתה הולך לפתח עור של פיל כי אחרת יהיה לך קשה מאוד".
חווית איומים?
"היו איומים גם. יש הצעת חוק שהגשתי שמשנה את נושא הסדרת מקצוע עריכת הדין בישראל. העניין הזה עורר לא מעט הדים ובאחד הכנסים שהייתי נשלח אליי שליח שניסה להניא אותי מזה תוך שהוא רומז במילים פחות עדינות ש'בשביל מה לי להסתבך? ולמה אני צריך בעיות?'. הוא אמר שפתאום יכולה להיות חקירה במשטרה ודברים כאלו".
איך אתה מתמודד עם סיטואציות כאלו?
"הדברים הללו לא מזיזים אותי מהדרך, אלא ההפך. אם באים ושולחים אליי מישהו כזה, זה אומר שאני כנראה נובח על העץ הנכון וזה לא מרפה את ידי".
איך המשפחה מקבלת את הסטטוס החדש שלך?
"בינתיים, אולי למעט העובדה שאני פחות בבית, אני לא חושב שזה שינוי גדול מבחינתם. בכל זאת, אני לא מוכר ברמות האלה שזה משפיע באופן משמעותי. הילדים די מבסוטים, אשתי לא אוהבת פוליטיקה, היא לא בעניינים הללו, אבל היא מאפשרת כי היא יודעת שזה חשוב לי".
אתה עדיין בקשר עם גורמים בעיר?
"אין גורמים עירוניים שאני בקשר איתם. לעומת זאת, יש גורמים פוליטיים בדמות נציגי העיר בכנסת שיוצא לנו להיפגש מדי פעם בכל מיני מקומות. בכל זאת אנחנו מכירים מהמועצה, יש לנו עבר משותף, אז אנחנו בקשר. מעבר לכך, אין לי מעורבות פוליטית שקשורה לעיר היום".
עם רמי גרינברג אתה בקשר?
"יצא לי לדבר איתו כמה פעמים בזמן האחרון, אין בינינו קשר הדוק. בפעם האחרונה ששוחחנו איחלתי לו כל טוב, ואמרתי שאני לשרותו בכל דבר שצריך. אמרתי לו גם שאני מקווה שכל העניין סביבו יחלוף כמה שיותר מהר. רמי הוא ראש עירייה מצוין, פתח־תקוה התברכה בו".
מה דעתך על החקירות והחשדות נגדו?
"אין לי שמץ של מושג. הדברים המתוארים שקראתי לא מסתדרים לי עם האיש שאני מכיר. אני מאחל לו ולעיר שהוא ייצא מכל הדברים הללו כמה שיותר מהר".
לדעתך עליו להתפטר אם יוגש נגדו כתב אישום?
"זה עניין שלו. אני בטוח שהוא יקבל את ההחלטה הכי נכונה עבורו אם וכאשר יגיע השלב הזה ואני מקווה שלא יגיע".
אתה מסייע לפתח־תקוה ממקומך בכנסת?
"אני משתדל לפעול לטובת כלל ישראל, אז גם פתח־תקוה נהנית מהעניין. מדי פעם יש תושבים מהעיר שפונים אליי בנושאים שונים ואני משתדל לסייע להם. אומר גם כאן: אם יש גורם בעיר שחושב שאפשר לעזור במשהו, דלתי פתוחה ואשמח לסייע".

"לחזור ולהתאפס"


אחד הנושאים שקורעים את העם הוא הרפורמה המשפטית כהגדרת תומכיה או ההפיכה המשטרית כהגדרת מתנגדיה. מילביצקי מציע להקים רשות לאומית שתטפל בנושא הקיטוב.
התחושה הרווחת היום היא שהעם נחלק לשניים, וכבר נשמעים קולות על מלחמת אזרחים. עד כמה אתה חושש?
"חושש מאוד. אם יש היום משהו במדינה שבאמת מדיר שינה מעיניי, זה הדבר הזה. אנחנו יכולים להתווכח ויכולים לא להסכים, אבל אסור להגיע לנקודות הללו של מלחמת אחים, של דיבור על חלוקה של ישראל לשתי מדינות, של דיבורים על רצח חלילה של ראש ממשלה. אין לנו עם אחר או ארץ אחרת".
מה אתה מציע?
"לדבר כמו שמדברים על בעיה אמיתית. בואו נמצא דרך כן לחיות ביחד ולגלות סבלנות והבנה".
מילביצקי מוסיף כי מטרת הרשות שהציע להקים "היא לבנות תכנית רצינית מצד גורם ממלכתי ולא פוליטי, בדומה לרשות הלאומית למלחמה בסמים או הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שתעסוק בלמצוא את הדרכים לחבר מחדש את העם".
"אנחנו יכולים להתווכח ולא להסכים, אבל אסור להגיע לנקודות הללו של מלחמת אחים, של דיבור על חלוקה של ישראל לשתי מדינות, ולדיבורים על רצח של ראש ממשלה"

נדמה שכל צד מתבצר בעמדתו.
"אני כל הזמן אומר לאנשי האופוזיציה: בואו נדבר בלי תנאים מוקדמים. תשבו ותאמרו מה אתם רוצים. תגידו 'הסעיף הזה צריך להיות ככה וככה', כמו שעושים בשאר החוקים. אני מבין את הסיבות הפוליטיות, זה מעצים את האופוזיציה, אבל עבר את הגבול. צריך לחזור ולהתאפס".

קראו גם:

בינתיים המחאה רק מתגברת.
"אני לא חושב שזה שאנשים יוצאים להפגין זה דבר רע, אלא ההפך. זה דבר טוב לדמוקרטיה. רק צריך לשמור שזה לא יגיע למחוזות של קריאה לרצח ראש ממשלה ושימוש בנשק חם. כאן צריך למתוח קו אדום בוהק".

2 צפייה בגלריה
מסוף אוטובוסים אבנת פתח תקוה
מסוף אוטובוסים אבנת פתח תקוה
מסוף אוטובוסים אבנת בפתח תקוה. לא נוסעים בשבת
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)

בתור תושב פתח־תקוה, מה אתה חושב על תחבורה ציבורית בעיר בשבת?
"אני נגד שינוי הסטטוס קוו. מה שהיום עובד שימשיך לעבוד, ומה שלא עובד שלא יעבוד. צריך שיהיו לישראל מאפיינים של מדינה יהודית. אני לא חושב שתחבורה ציבורית בשבת זה אחד מהדברים הללו, בטח בעיר כמו פתח־תקוה שיש לה זיקה לדת ולמסורת".
עשית קפיצת מדרגה לכנסת. מה הלאה?
"להיות חבר כנסת הכי טוב שאני יכול".
האם יש מחשבות על התמודדות לראשות העירייה?
"ממש לא. לפתח־תקוה יש ראש עירייה מעולה ואין לי שום מחשבות בכיוון הזה".