האם אנחנו בפתחו של מאבק נוסף על שמירת שבת ופתיחת עסקים בעיר ביום המנוחה? בשבוע שעבר התכנסו רבנים מכל רחבי העיר בראשות הרב הראשי האשכנזי של פתח־תקוה, הרב מיכה הלוי, ודנו בפעולות למען חיזוק השבת, בעקבות פעילות בסופי שבוע של מספר מרכולים בעיר, שרובם נפתחו לאחרונה במרכזה.
3 צפייה בגלריה
 כנס הרבנים. "שבת זה יום מנוחה, יום שבתון"
 כנס הרבנים. "שבת זה יום מנוחה, יום שבתון"
כנס הרבנים. "שבת זה יום מנוחה, יום שבתון"
(צילום: פרטי)
קראו גם:
הכנס נערך באולם בית הכנסת "מקור חיים" בעיר בהשתתפות ראשי ישיבות, רבני שכונות ורבני קהילות. על הפרק היה פרצות חדשות וחמורות, כהגדרתם, בחומת השבת על ידי רשתות מסחריות. כצפוי, עורר האירוע הדים רבים משני צידי המתרס, כשאחד הרבנים מצהיר כי "לא נרפה בשום אופן". מנגד, תושבים חילונים שעורכים קניות בסופי שבוע מבהירים: "כמו תמיד מדובר בניסיון כפייה שמגיע רק מצד אחד, אבל לא יעזור להם". האם אנחנו לקראת "קולנוע היכל 2"? ימים יגידו.

"חוק אלוקי"

כזכור, מעבר למאבק הסוער סביב הקולנוע המיתולוגי, ידעה העיר מספר מאבקים על פתיחת מרכולים בשבתות, כשמלבד טענות לחילול שבת, גם חוק העזר העירוני אוסר לפתוח אותם ביום המנוחה. אחת מאותן מחאות התקיימה בקיץ 2019, אז נפתח סניף של רשת "קשת טעמים" באזור התעשיה סגולה. אלא שגם מחאה בדמות תפילה המונית במקום לא הועילה, ובסופו של דבר ממשיך המקום לעבוד עד היום בסופי שבוע.
רצף האירועים נמשך בחודש יולי אשתקד עם מחאה המונית מול סניף "טיב טעם", שנפתח ברחוב מונטיפיורי. הפעם המחאה הצליחה והנהלת הרשת החליטה שלא לפתוח את המקום בשבתות.
אלא שבחודשים האחרונים נפתחו בעיר מספר מרכולים ביניהם "סיטי מרקט" ברחוב פינסקר ו"מרקט בעיר" בפינת הרחובות בר כוכבא ושטמפפר, כששניהם מצהירים כי הם פתוחים 24/7. פתיחה של מקומות אלו היו למעשה הקש ששבר את גב הגמל מבחינת הרבנים ואנשי הדת בעיר.
3 צפייה בגלריה
הרב הלוי
הרב הלוי
הרב הלוי
(צילום: פרטי)
"היום יש חילול שבת בפרהסיה גם ביום חול", אמר הרב הלוי בכנס. "עצם זה שניתן לכתוב 24/7 זה חילול כבודה של השבת. במצב כעת השבת מתביישת! עם ישראל מתבייש! אנחנו צריכים להיות נציגים של עם מקדשי שביעי".
הרב משה פינטו, ראש ישיבת "פאר משה" בעיר, שנכח בכנס אמר: "חנויות בסדר גודל שכזה שנפתחו לאחרונה ועובדות 24/7, אלו דברים שלא היו קודם לכן כי היה כאן סטטוס־קוו מסוים של שמירת שבת. העירייה מבצעת אכיפה וקונסת את בעלי העסקים, אבל בסכומים שלא יגרמו לסגור את העסק בשבת כי זה משתלם ביחס לקנס".
איזה פתרון אתה מציע?
"העלתי בכנס מספר הצעות. קודם כל לעודד את החנויות ששומרות שבת. אפשר לעשות זאת כפי שעושים בטבריה כשתולים תעודה מכובדת בחנויות האלו, עליה חתומים רבנים ובה כתוב 'חנות זו שומרת שבת'. במצב שכזה אתה מעודד את התושבים שומרי השבת לקנות באותם עסקים. זה יגרום לאותם אלו שפרצו את חומות השבת להבין שלא משתלם להם לפתוח חנויות בשבת.
"בנוסף, אפשר לקיים מפגשים בהם יקחו חלק הרב הראשי ורבנים נוספים עם בעלי העסקים ויסבירו להם שפתח־תקוה זו עיר עם מסורת. אנחנו לא רוצים לסגור רחובות ולא רוצים להפריע לאחרים, אבל כן רוצים לשמור על סטטוס מסוים של שמירת שבת קודש".
החילונים טוענים שאתם מתערבים באורח חייהם.
"אנחנו מדינת חוק. אם אנחנו רוצים לשמור אותו, זה נקרא כפייה? אם אדם שומר על חוקי תנועה, זו כפייה? יש חוק של איסור רוכלות בשבת וכל עוד הוא לא ישתנה או יבוטל, הוא נותר בעינו. יש חוק אלוקי ויש חוק של הרשויות. שבת זה יום מנוחה, יום שבתון".
יש סיכוי שנחזור לימי קולנוע היכל?
"לא, לא. נעשה הכל בהידברות. המטרה היא לא מלחמת שבת, אלא לעודד באופן חיובי ולפרסם את מי ששומר שבת כדי שהציבור הדתי, המסורתי וכל מי שנמצא בעיר ידע לקנות רק מהם. אם אתה שואל האם יהיו מלחמות והפגנות, אין לנו מטרה כזו".

"לא ניתן להם"

מי שנשמע תקיף יותר הוא הרב דוד בן פזי מארגון "מזהירי שבת", שאומר: "נזעקנו שבאותה עת הגיעו שלושה מרכולים גדולים לפתוח בשבת. ברוך השם יאמר לשבחם של טיב טעם שהם סגורים ביום הקדוש. כרגע נותרו מספר מרכולים שאנחנו מקווים שלא יגרמו לאחרים לפתוח. ברגע שפותחים כמה חנויות כאלה נוצרת תגובת שרשרת שבמהלכה אנחנו יכולים לומר קדיש על שמירת השבת בעיר.
"מה שקרה זה שבתי העסק החצופים שפתחו בתל אביב בשנים האחרונות, הרגישו ששברו את ההתנגדות שם והם מנסים לפרוץ החוצה ולהגיע לערים נוספות, אבל אנחנו לא ניתן להם להגשים את המשאלה שלהם".
יבואו החילונים ויאמרו: "אל תתערבו לנו".
"שילכו לארצות הברית, שם אף אחד לא יאמר להם מה לעשות. כאן זה ארץ ישראל, ארץ הקודש. גם אם ההורים של אותם בעלי עסקים לא דתיים, את המינימום הזה הם עשו. זה המינימום של להיות יהודי, כמו ברית מילה. כתוב בתורה 'הוכח תוכיח את עמיתך'. בנוסף, זה מתחיל מעסק או שניים גדולים ואז נגמר הסיפור של שמירת שבת בעיר. החנות ליד לא תוכל להחזיק מעמד ואז בעלי עסקים נוספים יתפתו לפתוח. עד לפני שנתיים כל יהודי הבין את זה. מי שלא יהודי יש לו חנויות בכפר קאסם או ביפו. ניסינו לפעול בדרכי נועם, וכשזה לא צלח - פנינו לרב הראשי".
מה אתם מתכוונים לעשות אם גם זה לא יעזור?
"אנחנו ארגון שעובד קשה ולא נוותר, לא להם, לא לראש העירייה ולא לאף אחד. אם צריך, נצא לרחובה של עיר ולא ניתן לטייח את זה".

"מהצד ההפוך"

בצד השני של המתרס יש תושבים רבים שפחות אהבו את הכנס או את הדיבורים על הרצון לראות את אותם עסקים סגורים. אחת מהם היא מוניקה כהן, יו"ר סניף מרצ בעיר, שאומרת: "כרגע הנהגת העיר שלנו די מעלימה עין ואני שמחה על כך. מתוך 270 אלף תושבים יש מספיק חילונים שעושים קניות בשבת ומגיע להם שתהיה אפשרות לקנות גם במרכז העיר. נושא שמירת השבת בעיר מאוד מפריע לי, רק מהצד ההפוך. מאוד חורה לי שאין במרכז העיר מסעדות פתוחות בשבת שאפשר לשבת בהן באופן מסודר, כשבאזורי התעשייה יש כאלו".
3 צפייה בגלריה
כהן
כהן
כהן
(צילום: ריאן)
ומה את חושבת על טענות הרבנים?
"ברמת העיקרון הם צודקים שעד היום מלבד מקום אחד, שטיפה יותר מרוחק, לא היו מרכולים שפתחו בשבת. יחד עם זאת, אני לא חושבת ששניים או שלושה סופרים שפתחו יביאו מבול אחריהם כי לא יבואו הרבה אנשים לקנות ולא תהיה להם פרנסה. אני יכולה להבין את אותם רבנים ודתיים שמסתובבים במרכז העיר וזה מפריע להם, אבל אני לא יכולה להזדהות ולא יכולה להסכים. כתושבת חילונית אני רוצה להיות חופשית בשבת לקנות או להתארח במסעדה במרכז העיר כמו בפאתי העיר".
מה את חושבת שצפוי לקרות?
"אני מאוד חוששת כי ברגע שזה מתעורר, הרבנים והגורמים הדתיים לא ירפו. יכול להיות שהם יפעילו לחץ והעסקים כן יסגרו, ועד כמה שאני מכירה את הרבנים בעיר - הם יילחצו. כבר עברתי מאבקים כאלו ואחרים על נושא השבת וזה לא היה פשוט. פתח־תקוה היא עיר מאוד קשה בנושא הזה".
תושבת נוספת, עידית הרצוג, תוהה בכעס: "מה מפריע להם? למה לא מפריעים להם כלי רכב שנוסעים בשבת? זה גם חילול שבת. מפריע להם שיש יהודים אחרים. בסופו של דבר אנחנו יהודים, אבל היהדות שלי שונה מהיהדות שלהם. הם צריכים להפסיק להתערב לנו בחיים".
הרבנים טוענים שמי שמתערב הם חילונים שפתחו את העסקים.
"הם רוצים לומר לי איך להיות יהודייה? שיפסיקו עם זה. כל יהודי הוא יהודי באשר הוא. היום זה המרכולים ומחר יגידו גם על תחבורה ציבורית בשבת, עד לאן נגיע? אנחנו חיים במעגל במסגרתו הסוג הזה של היהדות רוצה להשתלט על החיים שלנו ולומר לנו איך להיות יהודים.
"אני יהודייה שנוסעת בשבת, עושה דברים ביום הזה ומבחינתי עונג שבת זה לא לימוד תורה ותפילות או שמירה על המצוות. היהדות שלי היא יהדות אחרת. כולם אומרים 'ואהבת לרעך כמוך', אבל עד לאיפה זה מגיע? יש גם עובדים זרים ואנשים בכלל שעובדים כל השבוע, וזה היום הכי נוח להם לקניות. הסובלנות צריכה להתבטא גם בצד השני. כשמעירים אותי כל חודש אלול עם סליחות, אני לא מתלוננת. אנחנו לא מפריעים לאף אחד, אז שלא יפריעו לנו".
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות פתח־תקוה נוהגת באופן שיוויוני, מכיל ומכבד כלפי כלל אורחות החיים בעיר - חילונים ודתיים, ותיקים ועולים, מבוגרים וצעירים כאחד. בניגוד לשנים קודמות בהן חלקים בציבור הרגישו בתחושת אפליה, בשנים האחרונות ניתן יחס שווה ומענה לכל צרכי האוכלוסיות המרכיבות את הפסיפס העירוני. יצויין כי מבחינת הסטטוס־קוו לא נעשה כל שינוי לשום צד או כיוון, והמדיניות העירונית שנהוגה היום תקפיד שכך גם ימשך לרווחת כלל התושבים בכל השכונות".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה