בעקבות התנגדות שהגישו תושבים: 34 עצים שהיו מיועדים לכריתה לאורך כביש 40 כחלק מהעבודות לסלילת נתיבי תחבורה ציבורית במקום, יינצלו ויישארו במקומם. יחד עם זאת, כ-290 עצים אחרים צפויים להיכרת.
2 צפייה בגלריה
כביש 40 המתוכנן
כביש 40 המתוכנן
כביש 40 המתוכנן
(הדמיה: נתיבי ישראל)
במסגרת הפרויקט, אותו מבצע בימים אלו משרד התחבורה באמצעות נתיבי ישראל, יתווסף נת"צ לכל כיוון בכביש 40 במקטע שבין צומת סגולה לצומת שעריה. כמו כן, יחודשו המדרכות, יותקן ריהוט רחוב חדש הכולל, בין היתר, פחים וספסלי רחוב חדשים וכן עמודי תאורה חדשים ועוד. כמו כן, יושם דגש רב על פיתוח נופי באמצעות שתילת מאות עצים חדשים וצמחיית נוי באופן נרחב לאורך תוואי הפרויקט וכן יוקם שביל אופניים לאורך התוואי.
אלא שפיתוח התשתיות לאורך הציר ונטיעת מאות עצים, מגיעים על חשבון מאות עצים שצפויים להיכרת. תחילה ניתן רישיון לכריתת 325 עצים לאורך הכביש, אך צעד זה זכה לביקורות בקרב תושבים בעיר. אחד מאותם תושבים, הפעיל החברתי יעקב אברמוביץ, הגיש בתחילת החודש (אפריל) התנגדות לפקיד היערות הארצי במשרד החקלאות, ד"ר ארז ברקאי וציין בין היתר כי "הדבר נראה כמו זילות בעצים, ואסור לקבל את התכנון הזה בפרט בתקופה של שינויי אקלים. אסור שאת המחיר של סלילת הנת"צ תשלם הסביבה באמצעות כריתה כה רחבת היקף".
בימים האחרונים כאמור, החליט ד"ר ברקאי על שימור 34 עצים שיועדו לכריתה- 5 עצים במקטע שבין סגולה לגנים ו-29 נוספים במקטע שבין צומת גנים לשעריה. "מספר עצים אושרו לכריתה ללא כל צורך", ציין פקיד היערות הארצי בהחלטתו והוסיף כי כמה מהם "אלו עצים המצויים מחוץ לשטחי העבודות, חלקם אף בשטחים פרטיים".

2 צפייה בגלריה
כביש 40 פתח תקוה
כביש 40 פתח תקוה
כביש 40 פתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)

יחד עם זאת כאמור, קיבל ד"ר ברקאי את כריתתם של 291 עצים אחרים. "בחינת התכנון מראה כי לאור הצורך בהסדרת הנת"צ, קיים קושי רב בשימורם של עצים נוספים בשטח העבודות", כתב וציין כי חלק לא מבוטל מהעצים שמיועדים לכריתה הינם עצי דקל ש"ידועים בתרומתם הנופית, סביבתית ואקולוגית הנמוכה ביותר. עצים אלו אינם מייצרים צל, אינם מפחיתים את תופעת אי החום העירוני ובזבזנים במים".
לאור ההחלטה מסר אברמוביץ: "החלטת פקיד היערות הארצי מוכיחה שהתכנון המקורי של עבודות הנת"צ היה לא מתחשב דיו כלפי הסביבה והעצים. האמצעי של התנגדות לכריתת עצים בפני פקיד היערות הארצי, כפי שמאפשר החוק בישראל, מוכיח את עצמו שוב ושוב ככלי בקרה חשוב אשר חושף כשלי תכנון, זילות בעצים הבוגרים ומאפשר הצלת עצים, גם אם לא את כולם. במקרה של כביש 40, מדובר על מניעת כריתתם של עשרות עצים בוגרים בעלי ערך נופי, סביבתי ואקולוגי רב, שאנו התושבים נמשיך ליהנות מיופיים ומהערכים הסביבתיים שהם מספקים לנו".

קראו גם:

מדוברות העירייה נמסר: "עבודות השדרוג והפיתוח שמקודמות ברחבי העיר בהשקעה של מיליארדי שקלים, מטרתן, בין היתר, לצור אלטרנטיבות נסיעה והליכה משופרות וידידותיות לסביבה ע"י תחבורה ציבורית יעילה, מערך שבילי אופניים נרחב ועוד. במסגרת זו, חברת נתיבי ישראל מקדמת את סלילת הנת"צ בכביש 40, פרוייקט הכולל שתילת מאות עצים חדשים, שדרוג מתקני הרחוב, חידוש המדרכות, הטמנת תשתיות, הצבת תאורה חדשנית, פיתוח נופי משמעותי והקמת שביל אופניים לאורך התוואי.
מדובר בפרוייקטים הכרחיים, אשר ייתנו מענה לעומסים בכבישים ויביאו להפחתת השימוש בכלי הרכב הפרטיים. זה העתיד, והגידול באוכלוסייה מחייב היערכות נרחבת בנושא. לשמחתנו פתח תקווה היא מבין הערים המובילות בתחום והיערכות לקראת הגידול הטבעי באוכלוסייה נמצאת בעיצומה. ברור לכל כי פרוייקטי פיתוח ובפרט פרוייקטים לשיפור מערך הניידות בעיר והתחבורה הציבורית כרוכים גם בכריתת עצים. יחד עם זאת, היתרונות הרבים שבפרויקטים אלו עולים על החסרונות במאות מונים.
יודגש כי בכל פרוייקטי פיתוח ובפרט בפרוייקטים שמטרתן לשפר את איכות חיי התושבים ולהפחית את השימוש ברכבים מזהמים, ישתלו מאות עצים חדשים נוספים וינתן פיצוי נופי לטובת שתילה נרחבת בכל העיר. בכל תכנון שמקודם בעיר, העירייה מוודאת מינימום פגיעה בעצים וגם במקרה המדובר – למרות שהוצאו התרים וחלקם אף סיימו את הליך האישור מול משרד החקלאות, העירייה תמשיך לדרוש מהגורמים המקדמים את הפרוייקטים מטעם המדינה - לצמצם את הכריתה ככל שניתן."