נראה שאת הדרמה שהתחוללה השבוע סביב כוונות המפכ"ל והשר לביטחון לאומי להעביר מתפקידו את מפקד מחוז תל אביב ניצב עמיחי (עמי) אשד, ואת ההקפאה של המהלך על ידי היועצת המשפטית לממשלה, סיכמה היטב התמונה שבה הוא נראה מגיע לשטח שבו נערכה ההפגנה השבועית, ומתקבל בחום על ידי המפגינים.
4 צפייה בגלריה
עמי אשד
עמי אשד
עמי אשד
(צילום: יאיר שגיא)
נראה שהתזמון של ההודעה והניסיון של איתמר בן גביר לצייר את ההעברה, במסגרת סבב מתוכנן מראש, כענישה מיידית על חוסר שביעות רצונו מחסימת הכבישים המרכזיים שבוע אחר שבוע, דווקא עבדה לרעתו והפכה את אשד לגיבור. וזה לא הסתיים בזירת ההפגנות. הפגנות התמיכה שנערכו מול ביתו, החיבוק שקיבל מרבים ואפילו מחיאות כפיים סוערות שזכה במפגש עם שוטרות ביום שלישי - הפכו את אשד למרוויח הגדול.

משוטר זוטר לבכיר


ניצב אשד הגשים את חלומו של כל שוטר במשטרת ישראל כשעבר את כל המסלול משוטר מתחיל ועד לפיקוד על המחוז בו גדל, מחוז מרכז. "מדובר בקצין מנומס ולא רעשן, שאתה יודע שאם לא יהיו הצלחות ליחידה אותה הוא קיבל לפקד עליה, לפחות לא יהיו רעשים לבנים מצידם של הפקודים שלו, כי הוא סוג של אבא שמכיל גם כשלונות ואי הצלחות", מתאר קצין בדימוס את אשד, "וזאת בניגוד למה שמצופה ממפקדי יחידות ובעיקר ממפקדי תחנות, שזה להביא לרגיעה פלילית, מה שלדעתי הוא לא ממש הצליח ליישם בתפקידיו".

4 צפייה בגלריה
עמי אשד במהלך ההפגנה
עמי אשד במהלך ההפגנה
עמי אשד במהלך ההפגנה
(צילום: מתוך הרשת החברתית, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ההגעה של אשד למחוז תל אביב, בינואר 2021, היתה בעקבות הצרחה שביצעה צמרת המשטרה בינו לבין ניצב אבי ביטון. "אשד שירת בתחנות ויחידות במחוז מרכז שדומות באופי שלהן למחוז תל אביב, וגם מדובר במחוזות עם גזרות גובלות אחת לשנייה, ולכן נראה היה על פניו שהוא יצליח להביא למחוז הצלחות עם הידע והנסיון שצבר, אבל זה לא תמיד הוכיח את עצמו. ימ"ר ת"א לא מראה תוצאות מרחיקות לכת, במרחב איילון הפשע חוגג, והכנופיות רק צוברות עוד כוח בלי שאף אחד יפריע להם", מוסיף קצין בכיר בדימוס שמכיר היטב את אשד לאורך שנות השירות במשטרה.
גורם בכיר לשעבר ששירתם עם אשד מסביר: "הוא נחשב לאיש חכם שניתב את דרכו ללא מאמץ יחסית ולא ביצע מסלול תפקידים קשה או קשוח מדי. עיקר חוזקתו היא כאיש מטה שיודע להוביל צוותי עבודה אסטרטגיים בתחום בניין הכוח והדרכה. דווקא כאיש שטח הוא נחשב לחלש יחסית ולא בלט בשום חקירה או מבצעי שטח אגמיים יוצאי דופן. צריך לזכור שתפקיד השטח האחרון שלו היה כנצ"מ. כממ"ז הוא פחות בלט בשטח, ולדעתי העובדה שיחסית הוא חסר נסיון בתחום הסדר הציבורי זה בא לידי ביטוי בתקופה האחרונה".
אירוע אחד שקשור באשד וגרם לסערה במחוז היה לאחר שהוא "סידר" לעצמו חנייה פרטית ברחוב שבו הוא מתגורר בכפר סבא למרות שבבניין שבו הוא מתגורר יש לו לחנייה פרטית. בעקבות חשיפת האירוע ב-ynet החליטו בעירייה להסיר את הסימון והמקום חזר לרשות הכלל. הפרשה הועברה בזמנו לבדיקת מח"ש.

פשיעה במגמת ירידה


למרות הדברים, מאגר המידע הפתוח לציבור של משטרת ישראל שמציג את נתוני הפשיעה לפי איזורים ולפי סוגי עבירות, מראה דווקא ירידה הדרגתית בפשיעה ובכל סוגי העבירות: גוף, רכוש, מין, מרמה, מוסר וסדר ציבורי, נתון זה לא השתנה ולא משנה מי עמד בראש המחוז.
כך למשל, אם סך העבירות בעיר תל אביב ברבעון הראשון של 2016 עמד על כ-15,500, בהמשך נרשמה ירידה הדרגתית, ובתחילת 2022 דובר על כ-12,000 עבירות ברבעון בממוצע בעיר - כלומר ירידה מרשימה ביותר של 29.2% בכמות הפשעים ובסך הפשיעה.

4 צפייה בגלריה
עמי אשד במהלך ההפגנה
עמי אשד במהלך ההפגנה
עמי אשד במהלך ההפגנה
(צילום: יאיר שגיא)

"עמי אשד הוא קצין רציני ומוכשר. אני לא מוסמך להגיד אם הוא מתאים לתפקיד או לא בראייה מערכתית משטרתית, אבל מבחינת העיר תל אביב, יש והיו לנו שיתופי פעולה טובים מאוד, אם זה בביטחון שוטף, אירועים, הפגנות, מצעדים ועוד, ובזה היה לנו קשר מצוין", אומר סגן וממלא מקום ראש העירייה ('מאמינים') חיים גורן, שאחראי על תחום הביטחון בעיר.
"מבחינת נתוני פשיעה אי אפשר להביט רק על נתונים יבשים לכאן או לכאן, יש נתונים חיצוניים שצריך לבדוק שלא נכנסים לטבלת אקסל כמו הבעת אמון במשטרה, ופה לתחושתי זה בהחלט עלה בתקופתו".
גם חברת המועצה, סיגל ויצמן-אהרוני ('מרצ'), והאחראית על תחום החדשנות מספרת על התרשמותה מאשד: "אני מתנדבת במשטרה ומקדמת במועצה את נושא המצלמות ברחבי הציבורי והרחפנים מול המשטרה והעירייה. בכל הקדנציה היה שיתוף פעולה מלא ומרשים ביותר מול אשד. הוא איש קשוב, מקדם עשייה וחדשנות, אכפתי, והוא זה שהביא לשימוש ברחפנים במצעד הגאווה, במירוץ תל אביב ובהופעות".

המקום הכי חשוך בעיר


השבוע, במבצע מהיר ומפתיע פינתה השבוע המשטרה 11 בתי בושת בדרום העיר וסגרה אותם ל־30 יום בצו מנהלי עליו חתום אשד עצמו, אלא שהפעילות של המשטרה לא מנחמת את תושבי דרום תל אביב.
"אני לא מכיר את עמי אשד באופן אישי, התרשמתי ממנו רק באירועים האחרונים", אומר מוטי כ"ץ, תושב נווה שאנן ומנהל קבוצת "דרום ת"א בקריז", "אבל מבחינת תפקוד המשטרה באיזור דרום העיר ובסביבות התחנה המרכזית - הנתונים מדברים בפני עצמם: נווה שאנן מככבת בכל נתוני הפשיעה, זו המדיניות שנקבעה להכיל את הכל בגבולות גזרה ולשמור על האש קטנה רק באיזור הזה. כל מי שעובר ברחובות כאן יכול לפגוש בסוחרי סמים בכל מקום, זנות ועוד מגוון סוגי פשע. במשך שנים ישבנו עם השוטרים המקומיים בניסיון לפתור בעיות, ושום דבר לא קרה. קיווינו שאולי מעז ייצא מתוק, אולם המצב אפילו הורע".
גם חברת המועצה שולה קשת, ("אנחנו העיר") אומרת כי בדרום תל אביב לא הורגש שום שינוי לטובה מאז כניסתו של אשד לתפקיד: "נווה שאנן והתחנה המרכזית בפרט היא מפלצת ענק, אחד המפגעים החברתיים הקשים שיש במדינת ישראל. המפגע הקשה מעבר לזיהום ולרעש, הוא מרכז מקום של עבריינות וסחר בנשים, ולא נעשה בזה שום דבר".
ואולם נראה כי המבקרת הגדולה מכולם של פעילות המשטרה בראשותו של אשד בדרום תל אביב היא שפי רכלין פז, שלא אחת דווקא היא מצאה את עצמה מובלת באזיקים לתחנת המשטרה בגלל פעולות מחאה בדרישה להחזיר לדרום תל אביב את הביטחון, "מפקד מחוז תל אביב והשוטרים שתחתיו הפסיקו לדעתי לטפל בכל דרום העיר. ברמה האישית לא היה לי שום קשר עם אשד, וזאת בניגוד למפקדי המחוז הקודמים. כשאנחנו ניסינו לחסום כבישים, וזה עוד היה בפינת לוינסקי והר ציון בשכונת התקווה, עצרו אותי אחרי שתי דקות בלבד, בזמן שאת המפגינים על איילון לא עוצרים. אני בהחלט מבינה למה צריך להדיח את מפקד המחוז, כי אי אפשר לשתף פעולה עם אכיפה בררנית".

קראו גם:

קצין משטרה מכהן טוען כי ההפגנות לדעתו יצאו משליטה והן כשלון מבצעי. "אחרי הפגנה אחת אלימה, לא היה צריך לאשר להם את ההפגנות הבאות", הוא אומר. "פקודיו של אשד לא הצליחו להביא מודיעין על מובילי ההתפרעויות".
מצד שני טוענים במחוז כי בפיקודו של אשד המשטרה הכילה את ההפגנות ואיפשרה למפגינים לחסום את נתיבי איילון בשני הכיוונים למשך קרוב לשעתיים, כדי למנוע שימוש בכוח יוצא דופן. לראיה הם מציגים את ההפגנה שהיתה כשאשד לא היה בשטח, אז נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

פועלים נגד הפשיעה


מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת באזור אל מול תופעות פשיעה שונות תוך נקיטת פעולות אכיפה מגוונות הכוללות מתן דוחות, ניהול תיקי חקירה, סגירת מקומות המשמשים לפעילות עבריינית ועוד. לצד זאת, פעילות המשטרה מהווה רק חלק בטיפול בסוגיות הקיימות במקום וכאמור אכיפה לבדה אינה יכולה לתת מענה לכלל הסוגיות החברתיות".

4 צפייה בגלריה
עמי אשד במהלך ההפגנה
עמי אשד במהלך ההפגנה
עמי אשד במהלך ההפגנה
(צילום: יאיר שגיא)

עיריית תל אביב-יפו: "העירייה ערה למצוקת תושבי שכונת נווה שאנן ולכן תמשיך לפעול, בשיתוף המשטרה, כפי שעשתה עד היום, כדי לצמצם את הפערים לטובת איכות החיים והביטחון האישי של תושביה. בניגוד לנטען, לעירייה אין בשום פנים ואופן מדיניות לרכז פעילות פלילית בשכונה. יתרה מזאת, העירייה משקיעה ועוד תשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה כדי לסייע ולקדם את הפיתוח והטיפול הנדרשים בשכונה בכל תחומי העשייה העירוניים.
"האכיפה בגין סחר בסמים והפעלת בתי בושת היא בסמכות משטרת ישראל. עם זאת, העירייה פועלת עם המשטרה במאבק בפשיעה בשכונה, כולל איטום וגידור מבנים נטושים המשמשים כר לפעילויות לא חוקיות. בנוסף, היחידה לדרי רחוב מקיימת סיורי שטח לאיתור דרי רחוב וסיוע מקיף עבורם. כמו כן, עובדות תכנית סלעית נותנות מענה שיקומי לנשים בזנות. נדגיש כי אין ביכולת העירייה למגר לחלוטין את תופעות הסמים והזנות, אולם אנו ממשיכים לבחון כל העת פתרונות לנושא בשיתוף משטרת ישראל".

תפקידים קודמים של ניצב עמי אשד:


● בלש וקצין מודיעין בתחנת טייבה
● ראש משרד סיור במשטרת ראש העין
● ראש לשכת בילוש ומודיעין במרחב השרון
● מפקד היחידה המרכזית (ימ"ר) במרחב שרון
● מפקד תחנת לוד במרחב שפלה
● מפקד תחנת ראשון לציון
● מפקד תחנת המשטרה בנתניה
● מפקד קורס פיקוד ומטה במרכז ההדרכה
● מפקד המכללה לקציני משטרה בכירים
● סגן מפקד מחוז ירושלים
● מפקד מחוז מרכז