שוב הוא כאן: תושבים בהדר גנים מדווחים כי זוהו בקרבתם פריטים של הטרמיט הפורמוסי וישנו חשש מפני התרבותם בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. "תחושה מדאיגה", אומר תושב השכונה.
1 צפייה בגלריה
הטרמיט שנתגלה
הטרמיט שנתגלה
הטרמיט שנתגלה
(צילום: באדיבות תושבים)
מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי. הוא אינו מזיק לבריאות האדם אך כן לרכוש, בעיקר לפצים ורהיטים עשויים מעץ.
קראו גם:
כזכור, לאחר שהתגלה לראשונה בפתח תקוה בספטמבר 2020, בתחילת חודש יוני בשנה שעברה, התריעו במשרד להגנת הסביבה מפני "מעוף הכלולות", הליך הרבייה של הטרמיט שמתרחש בתקופה זו. נחילים של הטרמיט אותרו תחילה בשכונות שבמזרח העיר ולאחר מכן התפשטו לכל הסביבה. בעירייה קראו אז לתושבים לנסות למצוא את מקום היציאה של הטרמיטים המכונפים ולדווח על כך למוקד 106 או למשרד להגנת הסביבה, ובעלון הסברה שיצא בנושא הונחו התושבים לסגור חלונות לקראת שעות הערב ולנסות להדבירו עם אמצעי הדברה ביתיים.
כעת, בחלוף שנה, נראה כי הטרמיט מופיע שוב, כרגע לפחות באזור מזרח העיר בשכונת הדר גנים, בדומה למעופפים רבים אחרים שמגיעים עם תחילת הקיץ.
תושב הדר גנים ופעיל הציבור ירון קדושים: "יש חשש גדול ואמיתי. אמנם הוא פוגע רק ברכוש, אבל בכל זאת לא נעים. מהניסיון שלנו איתם בשנה שעברה זה מתחיל בקטן והולך ומתגבר ומתרחב גם לשכונות אחרות. בנחיל הראשון, הגיעה לכאן השרה להגנת הסביבה דאז עם צוות גדול אבל הבעיה לא נפתרה".
תושב נוסף מספר: "זיהיתי את הטרמיט אצלי לראשונה השנה במהלך השבוע האחרון. זה מדאיג וצריך להיות עירנים לנושא. דיווחנו למשרד להגנת הסביבה בתקווה שיקדמו פתרון".

"מין פולש שהתבסס בפתח תקוה"

מהמשרד להגנת הסביבה ועיריית פתח תקוה נמסר: "בימים האחרונים התקבלו דיווחים, כי נצפו מעופי טרמיטים בודדים באזורים שונים בעיר פתח תקוה. טרמיט העל הפורמוסני הוא טרמיט מזיק לעץ, ואולם אינו מזיק לבריאות האדם, אינו עוקץ ואינו מעביר מחלות, וכן על הפעולות שנכון יהיה לנקוט בעת חשד לזיהוי מעוף כלולות של הטרמיט.
"טרמיט העל הפורמוסני הוא מין פולש שהצליח להתבסס בעיר פתח תקווה ובסביבתה בעשור האחרון. עד עתה לא דווח בישראל על נזק שנגרם לתשתיות".
עוד מסבירים בעירייה ובמשרד להגנת הסביבה כי על אף שהתגלה לקראת סוף 2020, "טרמיט העל הפורמוסני הוא מין פולש שהצליח להתבסס בעיר פתח תקוה ובסביבתה בעשור האחרון. הטרמיטים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח ולרוב יתייבשו או יטרפו בתוך מספר דקות. הפועלים הטרמיטים נראים כמו נמלים לבנות והטרמיטים המכונפים במעוף הכלולות נראים כמו חרקים מעופפים בעלי כנפיים ארוכות הבולטות מעבר לגוף ושוות באורכן וגוף בצבע חום בעל צורה צרה ואחידה כשל נקניקיה".
בנוגע לפתרון למטרד הם מוסיפים כי "המשרד להגנת הסביבה פועל בשיתוף פעולה עם עיריית פתח והרשויות הסמוכות, ובמהלך השנה בוצעו פעולות ניטור, איתור וטיפול בקנים שנמצאו במרחב הציבורי. המשרד להגנת הסביבה מגבש בימים אלו תוכנית לביעור הטרמיט הפורמוסני, כד להוביל לעצירת התפשטותו ולצמצום נזקיו.
בנוסף, עיריית פתח תקווה נמצאת בעיצומו של ביצוע סקר עצים מקיף ומפורט בכל השטחים הציבוריים, שבמסגרתו, יסקרו מספר מומחים ואגרונומים את העצים בעיר וייבדק, בין היתר, גם חשש להימצאות טרמיטים".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה