כשנה לפני מערכת הבחירות המוניציפאליות נדמה כי מעל פני השטח המערכת הפוליטית בפתח־תקוה מנומנמת. עם זאת, מתחת לפני השטח הגחלים לוחשות וצפויות התפתחויות רבות.
4 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
רמי גרינברג
(צילום: ריאן)
ראש העירייה, רמי גרינברג, נחשב לפופולארי ובימים כתיקונם לא היה מתקשה להבטיח לעצמו כהונה שנייה ברציפות. אלא שעתידו של גרינברג, שנעצר בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים, לא ברור בשלב זה, ומרבית יריביו הפוליטיים ממתינים בציפייה לסיום חקירת המשטרה.
על פי המסתמן כרגע, יש להם למה לחכות. "ממה שאני מבין המשטרה יודעת הכל על מה שאירע במטה גרינברג בזמן הבחירות האחרונות", אומר גורם המקורב לחקירה. "למרות התחושה בעיר בשבועות האחרונים, כאילו העניין נשכח ונעלם - ההפך הוא הנכון. המשטרה בליווי הפרקליטות עובדות בכל הכוח ואני מעריך שיוגש נגדו כתב אישום, השאלה היא רק מתי".
4 צפייה בגלריה
אורי אהד איציק ישראל
אורי אהד איציק ישראל
אורי אהד
(צילום: ריאן)
בינתיים, הראשונה שהצהירה כי תתמודד מול גרינברג היא חברת המועצה אורנה דוידאי. מי שמצהירה כעת לראשונה שתתמודד אף היא זו חברת המועצה, ענת זנזורי, שהייתה מקורבת לראש העירייה והפכה לאחת מיריבותיו המרות.
מי ששומר בינתיים על עמימות הוא יו"ר האופוזיציה, אורי אהד, ואילו המשנה לראש העירייה, איתי שונשיין, משוכנע כי גרינברג ייבחר שוב ולכן מצהיר בשלב זה על תמיכה בו.

"אשקול זאת"

"בסוף הקדנציה הנוכחית אסגור 25 שנה של פעילות בשליחות התושבים בפתח־תקוה", אומר אהד. "אני חושב שבמערכת המוניציפאלית כאן יש לי גם את שנות הניסיון המצטבר וגם את הקבלות הראויות. אם ייווצר מצב ששירותי יידרש, אז אשקול זאת".
אז אתה מתכוון להתמודד לראשות העירייה?
"העניין של ראשות העירייה הוא לא משהו אובססיבי, אבל ברור שהשליחות הציבורית היא זו שמעניינת אותי".
יש הבדל אבל בין לשבת כחבר מועצה לבין לקבל את ההחלטות כראש עירייה.
"אף אחד לא הולך לשליחות ציבורית מתוך מטרה מוצהרת להיות באופוזיציה, אבל לפעמים צריך להיות שם".

4 צפייה בגלריה
אורנה דוידאי
אורנה דוידאי
אורנה דוידאי
(צילום: ריאן)

תרצה להיות ראש עירייה?
"ראש עירייה זה התפקיד החשוב והמשפיע ביותר במערכת המוניציפאלית".
פנו אליך גורמים פוליטיים בבקשה להתמודד בעקבות החקירה נגד גרינברג?
"מה שקורה מאחורי הקלעים יישאר מאחורי הקלעים. אני לא מקבל את ההחלטות על פי מצב החקירות".
כל סיפור החקירות ישפיע על מערכת הבחירות?
"מוקדם לומר זאת, אי־אפשר לדעת".
מדוע חוץ מדוידאי אף אחד לא הכריז על מועמדותו עד כה?
"כיוון ששנה לבחירות זה המון זמן, ובמונחים פוליטיים נחשב לנצח. יכול להיות שאם לא היו מתנהלות חקירות, אנשים שהיו רוצים להכריז היו מכריזים, אבל כדי לא לייצר מצב של חס וחלילה 'לרקוד על הדם' או לנצל חולשה של מישהו, אז מחליטים לדחות את ההכרזה ולהמתין להתפתחויות".
מצד שני, ההליך המשפטי יכול להימשך זמן רב. לא צריך להתחיל לעבוד, להקים מטות ולגייס פעילים?
"אין קשר בין הדברים. מי שרוצה לארגן מטה ופעילות יכול לעשות את זה גם בלי לצאת בהצהרות בומבסטיות".
אז למה דוידאי כן הכריזה?
"לדעתי היא לא מראה שהיא מהווה איזושהי אלטרנטיבה לגרינברג. למה היא הכריזה בכל זאת? שאלה מצוינת. תשאל אותה".

הראשונה להצהיר

"היה לי את האומץ להכריז על התמודדות מול ראש עירייה מכהן ואהוד", מבהירה דוידאי. "מתוך כל הדיבורים על מועמדים אפשריים, אני חושבת שאני הראויה ביותר עבור העיר שנולדתי בה וכנראה גם אמות בה. מדוע אחרים לא אזרו עדיין אומץ והכריזו על מועמדות? אני חושבת שזה מעיד על חולשה ופחד להתמודד מול ראש עירייה חזק. הם מחכים לנפילתו, מה שאני לא. אני מאחלת לו שיצליח וייצא נקי מכל הפרשה כדי שאתמודד מולו כמו שצריך".

4 צפייה בגלריה
ענת זנזורי
ענת זנזורי
ענת זנזורי
(צילום: ריאן)

את חברת קואליציה ובעבר אמרת שגרינברג איש ביצוע טוב. אם ככה, למה להחליף אותו?
"כי אני לא רואה מועמד אחר שראוי יותר ממני, כולל ראש העירייה. יש לי ניסיון ניהולי במגזר הציבורי והמוניציפאלי יותר מלכל מועמד שיהיה. אני מביאה איתי יושרה יוצאת דופן, יכולת הנעה ועבודה בצוות תוך העצמת והאצלת סמכויות. גרינברג איש ביצוע מעולה ויכול להיות שותף בכיר בקואליציה.
"היום מצב הביטחון בעיר קשה מאוד והחינוך במקום טוב באמצע, אבל הוא חייב להיות מהמובילים בארץ. גם שיקום מרכז העיר לא מתבצע, למרות אינסוף תכניות, ואזורי התעשייה טעונים שיפור בדגש על תשתיות, ניקיון ונראות, ואף צריכים להכיל תעסוקה ומסחר ולא מפעלים מזהמים. בנוסף, צריך להביא פרויקטים משמעותיים לעיר, כמו שעשה איציק אוחיון ז"ל, למשל, עם הפארק, האיצטדיון וכו'. את זה גרינברג לא השכיל להביא ואני כן אעשה זאת".
רבים בעיר חושבים שאת לא באמת מהווה אלטרנטיבה לגרינברג, אלא פועלת מתוך שיתוף פעולה איתו.
"אני מכירה את הדיבורים האלו והם מצחיקים אותי. גרינברג ואני ביחסי חברות וכבוד הדדי שנים רבות, אבל אני לא מקורבת אליו. צרם לי שהוא לא הציע לי סגנות, למרות שכנראה הייתי מסרבת. הוא העדיף על פניי סגנים אחרים כמו אדי קואז ועידית ישראלוב־לוין. אז איך אפשר לומר שאני משתפת איתו פעולה? אני מאוד חזקה בעיר וקונצנזוס בין כל הסיעות. אתמודד עד הסוף בבחירות, ובקרוב אודיע על מספר 2 ברשימה שלי ומטה הבחירות יחל לפעול בעוד כחודש. אני מחויבת לעצמי, לפעילים ולתושבים".
אחרי שהכרזת על ההתמודדות, היו כאלה שביקרו אותך בגלל הסמיכות להתפוצצות הפרשה והמעצר המתוקשר. איך התגובות עכשיו?
"נכון שבהתחלה היו לא מעט תגובות של חוסר אמון, כנראה בגלל שהגישה שלי חיובית. היו בטוחים שאני בובה של גרינברג, שמשתפת איתו פעולה, אבל עם הזמן אנשים מבינים שאני לא. לדעתי לא נשארו כאלו שחושבים שכן. מצד אחד יש כאלה שאומרים לי שגרינברג אהוד ושאין לי סיכוי, אבל מצד שני אני זוכה לתמיכה רחבה מצד הרבה תושבים שאומרים שאני ראויה מאוד או נשים שאומרות שיבחרו רק באישה".
איך גרינברג מגיב לזה? יצא לכם לשוחח מאז שהכרזת על המועמדות והתפוצצות הפרשה?
"לא, לא הצלחתי לדבר איתו. לאחר המעצר ניסיתי מספר פעמים להיפגש איתו, אבל זה לא קרה ולא בגללי".
איך הפרשה תשפיע על המפה הפוליטית?
"אני לא יודעת לומר כרגע. אבל כל עוד הרשויות ומערכת המשפט לא החליטו אחרת, הוא חף מפשע. בכל מקרה, אנצח ואהיה ראשת העירייה הבאה של פתח־תקוה".

"עדיין מוקדם"

מי שתצטרף בוודאות לדוידאי במירוץ לרשות העירייה היא, כאמור, ענת זנזורי. אז למה היא מחכה? "אפשר לראות שגם בערים אחרות מועמדים טרם הכריזו על עצמם והסיבה פשוטה: הבחירות הארציות, שמשפיעות על הבחירות המוניציפאליות", היא מסבירה.
"יש כאלו שמחכים כדי לקבל תמיכה מסיעה כזו או אחרת. כרגע אנשים עסוקים יותר בשאלה מי יבחר לראשות הממשלה. אני מאמינה שלאחר מכן יצוצו מתמודדים בערים השונות כפטריות לאחר הגשם".
אז בואי תעשי סוף לשמועות בכל הקשור אלייך. תתמודדי לראשות העירייה?
"כן, אני מתכוונת לרוץ לראשות העירייה".
מתי תהיה ההכרזה הרשמית?
"עדיין לא קיבלנו את ההחלטה על התאריך המדויק. יחד עם זאת, אנחנו פועלים בשטח בשנה האחרונה, עם ראשי מטות בשכונות, בונים את המצע ומכינים את עצמנו בצורה הטובה להכרזה".
יש לך רשימה פוטנציאלית?
"יש רשימה אופציונלית, אבל כרגע שום דבר לא סגור, עדיין מוקדם. ארחיב יותר בנושא לאחר הבחירות הארציות".
קראו גם:
את חושבת שיש כאלו שמחכים להתפתחויות בגזרה של גרינברג כדי להכריז על מועמדותם?
"דיברתי עם כמה אנשים וכנראה שאורנה ואני לא נשאר לבד. חלק חושבים לרוץ בנפרד, חלק שוקלים להצטרף. קורים דברים כל הזמן. לפחות שניים מאותם אנשים עומדים בעמדת המתנה כדי לראות מה קורה עם גרינברג".
אגב, קולך טרם נשמע בפרשה שבעטייה הוא נעצר.
"אני חושבת שבעקבות מה שהוא עבר, עובר ואולי יעבור בעתיד, אף אחד לא היה רוצה להיות במקומו. אני מקווה בשבילו שהדברים לא נכונים. אל תשכח שבסופו של דבר עזבתי בגלל שגיליתי חוסר אמינות מצידו ברמה הגבוהה ביותר.
"אני לא לוקחת צד, לא לטוב ולא לרע. אני רק מאחלת לו שייצא מזה. בכל אופן, לא בגלל זה אני רצה לראשות העירייה, זו החלטה שקיבלתי לפני שנים. אני מסיימת תואר ראשון במדיניות ציבורית ושלטון מקומי, ולקראת תואר שני. עשיתי את ההכנה המתאימה ובקרוב התושבים ישמעו על תוכניותיי".
איך את חושבת שהמצב הנוכחי ישפיע על מערכת הבחירות?
"אני לא יודעת. אני יכולה לומר שהציבור מאס בפוליטיקאים שמעורבים בחקירות".
איך את מעריכה את הסיכויים שלך?
"אני חושבת שהסיכויים שלי טובים מאוד".

"אצביע לגרינברג"

אחד הפוליטיקאים שנכוו יותר מכולם במערכת הבחירות האחרונה הוא איתי שונשיין, שנדמה כי לקח צעד אחורה מהמערכת העירונית. ובכל זאת, רבים מעריכים כי אם גרינברג יהיה מחוץ למערכת הפוליטית, שונשיין יהיה שם בהתמודדות על כיסא ראש העירייה. שונשיין עצמו שולל זאת בשלב זה. "רמי גרינברג הוא ראש העירייה, שעושה עבודה טובה ואני גם מתכוון להצביע לו בבחירות הבאות", הוא אומר.
אז לא תתמודד?
"לא. יש ראש עירייה שעושה עבודה טובה. אז למה שאתמודד מולו?".
אם כך, מדוע התמודדת בבחירות האחרונות? אתה לא רוצה להיות ראש עירייה?
"המטרה שלי בבחירות הקודמות הייתה להחליף את איציק ברוורמן ולהוות אלטרנטיבה. אחרי ארבע שנות עבודה של רמי גרינברג שנבחנו בשטח, בעיניי הוא ראש עירייה טוב".
לא תרצה להיות ראש עירייה בעתיד?
"זה לא רלוונטי כרגע. אני לא מתעסק בספקולציות. מבחינתי, אם גרינברג יתמודד, אצביע לו".
מה אתה חושב על החשדות נגדו?
"לא נכנס לזה ומאחל לו בהצלחה. אני מקווה שייצא נקי מכל רבב".
איך החקירות ישפיעו עליו?
"על פי מה שאני שומע, הציבור מאוד מעריך אותו ונראה שהתמיכה בו די גבוהה. כל עוד הוא יתמודד, הוא יהיה ראש העירייה הבא".
האם ראש עירייה שמתנהלת נגדו חקירה בעניינים שקשורים לבחירות ראוי להיבחר שוב?
"לא הוגש כתב אישום, ומבחינתי כל עוד גרינברג ראש העירייה ומתמודד לראשות העירייה, אני תומך בו".