זה התחיל: נהגים שנסעו בפתח תקוה קיבלו בימים האחרונים דו"חות מפתיעים מהעירייה לתיבת הדואר שלהם. הסיבה: צפצוף שגרם לרעש ללא הצדקה.
3 צפייה בגלריה
רחוב גיסין תחנת הדלק פז נווה גן - תמונת פייסבוק
רחוב גיסין תחנת הדלק פז נווה גן - תמונת פייסבוק
רחוב גיסין בפתח תקוה
(צילום ארכיון)

מדובר בהחלטה שקיבלה העירייה, לאחר תלונות רבות מצד תושבים על רעש שנובע מצפצופים של כלי רכב ורעשים של אופנועים. גובה הקנס עומד כרגע על 245 שקלים, ואם לא תשלמו בזמן הוא עלול לצבור ריבית והצמדה.
הקנסות ניתנים על סמך סעיף 2 לחוק עזר עירוני בפתח תקוה למניעת רעש והפעלת צופרים, לפיו "לא יפעיל אדם בתחום העירייה צופר או אמצעי אזהרה כיוצא בזה מרכב אלא בשני תנאים אלה: הדבר דרוש לשם אזהרה למניעת סכנה קרובה שאין למנוע אותה בדרך אחרת; הפעלת הצופר או אמצעי האזהרה האמורים אינה נמשכת וחוזרת יותר מן הדרוש לפי הנסיבות".
ואכן, שנה וחצי אחרי שהחל פיילוט ניטור הרעש בעיר פתח תקוה, תושבים המתגוררים בעיר החלו לדווח על כך שהם קיבלו דו"ח רעש על סך 245 ש"ח בגין צפצופים. על פי הדיווחים ברשתות החברתיות, רוב הקנסות ניתנו עד עתה על צפצופים ברחוב גיסין המרכזי הסמוך לשכונות אם המושבות נווה גן.

3 צפייה בגלריה
המערכת לאכיפת רעש בפתח תקוה
המערכת לאכיפת רעש בפתח תקוה
המערכת לאכיפת רעש בפתח תקוה
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)

"לא ידעתי שזה נכנס לתוקף"


רבים מהנהגים הביעו זעם על קבלת הדו"חות. לטענתם, היה מדובר בפיילוט ו"לא ידענו שמתחילים לתת דו"חות על רעש".
"קיבלתי דו"ח של העירייה. לא על חניה אלא על שצפצפתי בכביש. זה הזוי. איך בדיוק המערכת הזו יודעת למה צפצפתי? אולי צפצפתי כי ראיתי ילד עומד לחצות פתאום או שאולי עמדתי לפספס את הרמזור או שמישהו נצמד לי יותר מדי לרכב...?. מי מחליט למי לתת דו"ח ועל מה?". כך על פי אסתר, תושבת העיר שמודה שהיא היתה מודעת שהיה פיילוט של המערכת החדשה שתתעד בפתח תקוה צפצופים וצפירות, אולם לא ידעה שמתחילים לתת דו"חות על עבירה שכזו.
לדבריה, "זה מרתיח. לא ידעתי שזה נכנס לתוקף. שמישהו יסביר לנו התושבים בבקשה מי קובע אם אני צפצפתי בגלל חשש או סתם? היו צריכים לעדכן את התושבים שמתחילים לחלק דוחות על רעש".
תושב נוסף מלין על החידוש באכיפה וטוען שהוא מרגיש שהוא חי בעיר שיש בה אח גדול. "זה כבר לא נורמלי. העיר לא רק מרושתת במצלמות ומתעדת לאיפה הלכתי, מתי ועם מי, עכשיו שמו בה גלאי רעש שמחפשים אחרי עברייני רעש שצופרים שלא לצורך וגם מודדים לנו כמה ארוך הביפ וכמה חזק. מה השלב הבא, יאזינו למה שאני אומר?".
תושבים אחרים בקבוצות דווקא מברכים על התקנת המערכת ומייחלים לקצת יותר שקט בכבישים ברחבי העיר. "הרעש של צפירות וצפצופים מתחת לבית הפך להיות סיוט. אנחנו גרים בעיר גדולה, הנהגים לא מתחשבים בדיירים וצופרים מתי שבא להם ועל כל דבר", מבהיר תושב איתו שוחחנו.
לטענתו, "רק דרך הכיס אנשים נמנעים מלבצע עבירות ואולי ככה לא יצפרו סתם". תושבת נוספת מפרגנת על ההחלטה ומשווה את פתח תקוה לבירות אירופה, שם חל איסור לצפור. "הרעש של צופרים וצפצופי מכוניות, בעיקר בשעות הצהריים או בשעות הקטנות של הלילה מטריד. יפה שעושים נגד התופעה הזו משהו".

3 צפייה בגלריה
גלאי רעש, נהג צופר
גלאי רעש, נהג צופר
אל תצפצפו בלי סיבה מוצדקת בפתח תקוה
(צילומים: גלאי רעש - דוברות עיריית פ"ת; נהג צופר - shutterstock)

קראו גם:

עיריית פתח תקוה: ניתנה תקופת הרצה של כשנה וחצי


עיריית פתח תקוה הינה הרשות הראשונה שקידמה מספר יוזמות פורצות דרך כנגד מפגעי רעש, לרבות הצבת מצלמות לאכיפת מפגעי רעש בכבישים, הצבת חיישנים לניטור מפגעי רעש במרחב הציבורי, וכן קידום סמכויות שיאפשרו להגביר את האכיפה בתחום ועוד.
במסגרת זו, לאחרונה החלה לפעול, לראשונה בארץ, המערכת החדשנית לאכיפת רעש בכבישים. בטרם המערכת החלה את פעילותה המבצעית, ניתנה תקופת הרצה של כשנה וחצי, במסגרתה נשלחו התראות לנהגים שנתפסו צופרים שלא לצורך חירום. הכוונה להשמיש את המערכת בעתיד, גם כנגד מפגעי רעש הנגרמים מרכבים משופרים וכד'. יודגש כי הטמעת המערכת נעשתה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, וכן היא עברה את כל האישורים הנדרשים ואף פעילותה עוגנה בחוק. כמו כן, יעילות המערכת הוכחה, וניתן לראות ירידה בהיקף השימוש בצופרים שלא לצורך חירום, בפרט בצמתים הסואנים שבהם המערכת הותקנה ומסומנים בשילוט בולט. לאור האמור לעיל, המערכת תיכנס לפעילות בקרוב גם ברשויות נוספות. שכן, המערכת הביאה להיפוך מגמה, לאחר שנים של סבל רב עבור התושבים שגרים בסמוך לצמתים הרועשים.
המערכת החדשנית כוללת שימוש במצלמות ומיקרופונים דיגיטליים מתקדמים, המסוגלים לזהות מפגעי רעש בכבישים, תוך יצירת ווידאו המתעד את סביבת הצומת. הדו"ח נשלח לאחר שהפקח בחן את הממצאים שהוגשו ע"י המערכת, והחליט כי לאור הצילומים לא נשקפה סכנה לנהג שצפר.
חשוב להבין כי הרעש פוגע באיכות חיי התושבים ובבריאותם, ואנו נמשיך לאכוף מפגעי רעש בכבישים, כמו גם מפגעים הנגרמים כתוצאה מנסיעה פרועה של רכבים משופרים. לשם כך, העירייה פועלת בשיתוף המשטרה האמונה על קידום מבצעי אכיפה כנגד רכבים משופרים וכמעט מידי יום מורדים כלים מהכבישים ובעליהם נקנסים.