רגע לפני הדיון הגורלי בבג"צ בעניין תחנת הכוח "קסם", יקיימו רשויות ותושבים מהאזור עצרת מחאה בעוד כשבועיים בניסיון לבלום את פרויקט הענק. "אני קוראת לכל תושב ותושבת שבריאותו ובריאות ילדיו חשובה לו – תתעוררו והצטרפו למאבק", אומרת יפה זעפרני, תושבת ראש העין ממובילי ומקימי מטה המאבק בתכנית.
2 צפייה בגלריה
תחנת הכוח קסם
תחנת הכוח קסם
תחנת הכוח קסם
(הדמיה: קסם אנרגיה)

כזכור, במאי 2023 ועל אף מאבק ארוך וממושך שכלל גם הפגנות, מחאות ואפילו התנגדויות מצד משרדים ממשלתיים, אישרה בסופו של דבר הממשלה את התכנית שקיבלה בחודש שעבר היתר הקמה מרשות הרישוי הארצית. התחנה אמורה לקום באזור מחלף קסם ולספק באמצעות גז וסולר 840 מגה-וואט בכדי לתת מענה לגידול באוכלוסייה במרכז הארץ.
אלא שהרשויות הסמוכות לאזור המדובר, ביניהן ראש העין, פתח תקוה, כפר קאסם ועוד, לא אומרות נואש. מעבר לדיון בעתירות השונות בבג"צ ב-24 ביולי, אליו הן נושאות את עיניהן, הן הודיעו על כוונתן לערוך גם עצרת מחאה במחלף קסם ביום שני ה-24 לחודש (החל מהשעה 18:00) בהשתתפות תושבים, זאת בניסיון אחרון לשנות את הגזרה מבחינתם.
"הגענו לנקודה הקריטית ביותר", טוענת זעפרני. "שנים אנחנו נאבקים נגד הקמת התחנה, שתהליך האישור שלה היה פגום מיסודו. אני קוראת לכל תושב ותושבת שבריאותו ובריאות ילדיו חשובה לו – תתעוררו והצטרפו למאבק. זה מאבק על הבית. על החיים. על עתידנו".
איתי ויצמן, חבר במטה המאבק ותושב ראש העין גם כן, טוען כי "הקמת תחנת כוח המופעלת על גז וסולר טומנת בחובה סכנות רבות. קיימת סכנה בריאותית עקב זיהום אוויר משמעותי שייגרם מפליטת גזים רעילים וחלקיקים נשימים; פגיעה במי התהום שאנחנו שותים כולל סכנה למאגר מי החירום של ישראל; פגיעה בתשתית תחבורתית עקב הקמת התחנה על ציר תחבורה מרכזי וסיכונים בטיחותיים שונים במקרה של תקלות או אירועים בטחוניים".
רז שגיא, ראש עיריית ראש העין, ששהה בעבר במשך תקופה באוהל מחאה באזור המחלף ציין: "שנים אני פועל כנגד הקמת תחנת הכוח במחלף קסם. כעת, כאשר אני מכהן בתפקיד ראש העיר, חשוב לי יותר מתמיד להיות בחזית המאבק הצודק הזה. לאורך השנים ריכזתי את ההשגות וההתנגדויות שהגשנו לות"ל, לקחתי חלק פעיל בהפגנות ובמחאה והייתי מעורב בהסברה.
"מתחילת המאבק הרגשנו, תושבי ראש העין וכפר קאסם, שמוכרים את בריאותנו. הגענו לרגע האמת. זה הזמן להפסיק לדבר ולעשות! עיריית ראש העין הגישה עתירה למען עתיד התושבים בעיר ותושבי האזור כולו. כעת אנחנו צריכים אתכם איתנו. אני מפציר בכולם לא לתת לבעלי ההון לעשות בנו כרצונם. בואו להילחם איתנו כנגד התוכנית חסרת ההיגיון הזו, זה ישפיע על כל אחד ואחת מכם".

2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
(צילום ארכיון: באדיבות תושבים)

קראו גם:

גם בעיריית פתח תקוה הצטרפו לרוח הדברים וציינו כי "העירייה מקיימת שיתוף פעולה עם הרשויות באזור בנוגע לנושא המדובר, ופועלת בתיאום מולן. כמו כן, העירייה מהווה חלק אינטגרלי מכל פעולות המחאה וההליכים המשפטיים הנדרשים".
חברת קסם אנרגיה מסרה בתגובה: ״הפרויקט שאושר בממשלה כפרויקט חיוני לאספקת הביקושים לחשמל באזור מרכז הארץ בשנים הקרובות, מקודם בהליך סטטוטורי לאחר שעמד בכל הדרישות המקצועיות של גופי התכנון בתהליך יסודי ומקצועי וההתאמות שנדרשו לאחר שמיעת כלל ההתנגדויות. נמשיך לעבוד בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים הרלוונטים לקידום התחנה שתפעל על גז טבעי במקום פחם ותפחית את זיהום האוויר במרכז הארץ".