כפי שהובטח, ובניגוד להנחיית הממשלה, נפתח הבוקר (שישי) הקניון הגדול בפתח תקוה. בשעת הפתיחה עדיין נרשמה תנועה דלילה של קונים, וחלק גדול מהחנויות נותרו סגורות, אך באלה שפתחו כבר החל להתאסף תור של קונים.
4 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה. קונים כבר הגיעו
(צילום: מתן דויטש)
קראו גם:
"אמרו לבוא אז באנו", אומרת עובדת באחת החנויות שנפתחו. "הייתה התרגשות הבוקר. שנכנסתי לקניון אמרתי לעצמי 'וואו. קניון, חנויות, חיים אחרים'. התרגלנו כבר למשהו אחר".
4 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה. השערים נפתחו
(צילום: מתן דויטש)
לא היה חשש לפתוח? גם בניגוד להנחיות?
"יש חשש אבל בעלי הקניונים צריכים לקחת את האחריות. אני לא חושבת שאנחנו נקבל את הקנס באופן אישי. ההנהלה צריכה לשלם אותו כי הם הכריחו אותנו לבוא. אמרו לנו לפתוח".
4 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה. לא כל החנויות כבר נפתחו
(צילום: מתן דויטש)
מה את חושבת על הפתיחה?
"אני אמרתי לבעלי את דעתי בנושא. יש הנחיות. כן מקובל עליי, לא מקובל עליי, זה מה שהוחלט בממשלה. איפה האחריות כלפינו? אבל מצד שני זה מקום העבודה שלנו. אז אנחנו באמצע כרגע".
בפורום הקניונים שהחליטו על הפתיחה מסבירים הבוקר כי, "רק פתיחה מלאה היא פתיחה בטוחה. פתיחה הדרגתית של המסחר, שמגבילה את כמות החנויות, איננה מספיקה, היא מביאה לצפיפות והתקהלות בכניסה וסופה הגברת התחלואה. רק הגדלת מספר החנויות תוביל לפיזור קהל הצרכנים בצורה בטוחה ולשמירה על מרחק ועמידה בהנחיות. על כן אין חלופה למעט פתיחה מלאה של הקניונים תחת הנחיות מחמירות שיספקו מענה בריאותי מיטיבי".
4 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה
הקניון הגדול בפתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)
עוד הם מסבירים על הפעולות שינקטו לאחר הפתיחה:
גיוס 'סיירת קורונה', אשר תורכב מסיירים ייעודים, ותהייה אחראית על בקרה, תיעוד אי עטיית מסיכה, מניעת התקהלות, בקרה על אכיפת כמות מבקרים בחנויות ומתן אזהרות ורישום.
שימוש במצלמות חדר הבקרה של הקניונים על מנת לזהות התקהלות ולדאוג לפזרה. בנוסף, תוכנס טכנולוגיה לזיהוי התקהלויות ויתבצע מעקב On-line .
הפעלת כריזה עיתית עם תזכורת של ההנחיות העיקריות ואיסור על התקהלות.
עידוד קניה בכל שעות היום על מנת לרווח הגעה של מבקרים וכן פתיחה ייעודית לאוכלוסיות בסיכון כמו אוכלוסיית הגיל השלישי.
הקניונים יפרסמו בזמן אמת באתר הקניון, בפייסבוק או באפליקציה עומסים בקניון על מנת לווסת את כמות המבקרים.
יסומנו מקומות המתנה מחוץ לחנויות במרווחים מספקים ושמירה על המרווחים תהייה באחריות 'סיירת הקורונה'.
יוחלף אוויר בתדירות גבוהה (לפחות 6 פעמים בשעה).
בנוסף, יקפידו על מדידת חום בכניסה, פיזור עמדות אלכוג'ל בכניסות, בסמוך לדרגנועים, מעליות ומרחבי השטח הציבורי וחיטוי מתועד של השטחים הציבוריים. בשלב זה תתאפשר מכירת מזון ב TA בלבד ולא יפתחו מקומות ישיבה.
על מנת לבחון את מתווה הפתיחה מידי יום ולהקפיד על ההנחיות תתקיים מידי בוקר שיחת עדכון ובדיקה ושיחת ריכוז נתונים כל ערב. כמו כן, חנות שלא תעמוד בהגבלות המותרות למעלה משלוש פעמים תיסגר למשך שלושה ימים רצופים ותדווח על ידי הקניונים למשרד הבריאות.
מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר:
"עיריית פתח תקוה והעומד בראשה, רמי גרינברג, מבינים את מצוקת בעלי החנויות ועל כן נעשו הרבה צעדים לקראתם, ביניהם, הטבות בתשלומי הארנונה ואגרות השילוט. בד בבד, ברור לכל כי השמירה על הנחיות הקורונה הינה חיונית לקטיעת שרשראות ההדבקה והפחתת היקף התחלואה.
ניסיון העבר מלמד כי הפרת ההנחיות תביא לסגר נוסף, דבר שלא יטיב גם עם בעלי העסקים והקניונים. לכן אנחנו קוראים לציבור להמשיך ולשמור על הכללים והנהלים והיכן שנצטרך - נבצע אכיפה בהתאם, כי אין ברירה אחרת. מצד אחד, העירייה יחד עם המדינה, פועלת במסגרת המגבלות למתן הטבות לעסקים כדי שיוכלו לעבור את התקופה באופן ראוי ומצד שני לא ניתן לחרוג מהכללים וההנחיות, מה שיביא בהכרח לסגר נוסף".
לעדכונים - חדשות פתח תקוה